Skip to main content

חדשות

דובר רכבת הקלה משוחח על דוח ביקורת האומר שהרכבת הקלה אינה נגישה לנכים בירושלים (רדיו ירושלים)

קטגוריה: חדשות מתחום הנגישות

מקור: ת.ד 101, רדיו ירושלים

שמירה אימבר: אנחנו עכשיו עם שמוליק שאני לא יודעת איך לומר את שם המשפחה.

שמוליק אלגרבלי: שמוליק אלגרבלי.

שמירה אימבר: אלגרבלי.

שמוליק אלגרבלי: כן.

שמירה אימבר: תודה רבה לך. אתה דובר הרכבת הקלה ויש דוח ביקורת שאומר שהרכבת הקלה בירושלים אינה נגישה לנכים.

שמוליק אלגרבלי: כן.

שמירה אימבר: מה אתה אומר?

שמוליק אלגרבלי: אנחנו יודעים על הדוח הזה גם כמובן, קיימנו דיאלוג רצוף עם המבקר. מה שקורה זה דבר מדהים, כאילו כולם מצפים עכשיו שעם בוא הרכבת הקלה כל הדברים בירושלים יסתדרו ויהיו יפים יותר וזה באמת תעודת כבוד גדולה. רוצים שיהיו יותר עצים ויהיו יותר מדרכות יפות וגם בנושא הנגישות … נתחיל מזה, שהרכבת הקלה היא הנגישה ביותר בעולם בתחום של הנכים. משום שהיא במפלס הכביש, במפלס המדרכה, כך שניתן להיכנס אליה עם עגלות ועם כל דבר. הנכים מאוד מאוד אוהבים אותה וכולם יודעים … אלא על מה מדובר, מדובר על כל הדרכים המובילות אל הרכבת הקלה.

שמירה אימבר: בודאי, איך תעלה ותהינה מהרכבת הקלה שנגישה לך בעצמה אם לא תוכל להגיע אליה.

שמוליק אלגרבלי: נכון. אז אנחנו נגיד … כי אנחנו מאוד מאוד … שמדובר.

שמירה אימבר: סליחה. קודם אני רוצה לומר, שזה הדוח השנתי של מבקרת העירייה העו"ד שלומית רובין כן בבקשה.

שמוליק אלגרבלי: נכון. אנחנו עובדים איתה באמת צמוד. מהבחינה הזאת אנחנו … הדוח הזה ייושם במלואו. חסר דבר קטן והוא כסף. כיום מושקעים ברכבת הקלה כמעט 4 מיליארד ש"ח וכל המרחב הציבורי ומרכז העיר ולאורך התוואי שודרגו. כרגע מדובר הוא שכל מתנחל מביתו עד הרכבת הקלה יוכל להתניע בצורה נקיה, חלקה וטובה אנחנו בעד וכשמדובר במאמץ עירוני כולל. אני מעריך שאחרי הבחירות בעזרת השם, כמובן נתיישב על העניין הזה כולו, מדובר בתקציב של עוד כמה עשרות מיליוני ש"ח שזה לא הרבה לכאורה מול פרוייקט כל כך גדול, מצד שני צריך להשיג לזה מקור.

שמירה אימבר: אם בונדי היה יושב עכשיו באולפן אז הוא היה אומר לך, הפרוייקט הזה של הרכבת הקלה כל הזמן כל הזמן, לא מתקדם בקצב שהוא צריך אבל מבקש יותר כסף בשביל להתקדם בקצב שהוא היה צריך.

שמוליק אלגרבלי: אז אני אשיב לבונדי גם בהעדרו. אין שום אפשרות לבנות רכבת קלה על נייר. לא משרטטים קו ויש. מדובר בתשתיות ענקיות גם בעולם זה לוקח הרבה זמן. אנחנו מצטערים על האיחור … הזכיין לא הצליח להשיג כסף. עדיין זאת מהפכה בירושלים.

שמירה אימבר: אבל זה … מי שקבע את הזכיין הזה, מה זאת אומרת, הוא לא הצליח להשיג כסף, הרי הוא היה צריך להציג יכולת להשיג כספים עם קבלת המכרז לא?

שמוליק אלגרבלי: הזכיין והנהלת הרכבת הקלה אחראים על התוואי עצמו, על כל מה שקשור לתחנות, לתוואי, לרכבות, לכל מה …

שמוליק אלגרבלי: כרגע מדובר על הנגשת הרכבת הקלה גם במרחק של מאות מטרים מהתחנה כלומר, למשל.

שמירה אימבר: וזה לא נלקח בחשבון בתוכנית?

שמוליק אלגרבלי: בטח זה נלקח בחשבון, רק שפסגת זאב נבנתה 20 שנה לפני הרכבת הקלה, עכשיו צריך לראות איך אדם מהרחוב שלו הקטן מגיע עם העגלה עד לרכבת הקלה ומדובר במאמץ עירוני כולל ולא קשור רק לרכבת הקלה, כי הוא גם צריך להגיע למכולת האיש, הוא גם צריך להגיע לקופת חולים ומתברר, שהעיר הזאת באמת בתקופה שהיא נבנתה לא היתה מספיק מודעות, אולי הכסף אני אומר בצורה ברורה וחדה. אנחנו מעונינים, שכמה שיותר בעלי מוגבלויות ישתמשו ברכבת הקלה היא נועדה עבורם. אני חושב, שזה בכלל לא בעיה במאמץ כלל עירוני של העירייה, משרד התחבורה ושלנו כדי להגביר את הנגישות הזאת וזה יבוצע. המבקרת מבחינה הזאת צודקת היא עלתה על נקודות חשובות, זה לא בעיה של זכיין או … אלא אם כבר באה רכבת תעשו טובה ותנגישו אותה כמה שיותר והיא צודקת. העניין הוא … של כמה, אני חושב של כמה עשרות מיליוני ש"ח זה הסתכם וזה יבוצע ומיד אחרי הבחירות הנושא הזה יועלה במועצת העיר אני מניח, יחד עם אנשי משרד התחבורה והלוואי. אם מכל מקום יוכל כל נכה אם זה כל סוגי הלקויות יוכלו להגיע לרכבת הקלה … רק מילה קטנה לומר לך. גשר המיתרים.

שמירה אימבר: אתה לא. יש לי מספיק זמן בשביל מילה גדולה.

שמוליק אלגרבלי: אוקיי. מה שרציתי לומר, קחי למשל את גשר המיתרים.

שמירה אימבר: כן.

שמוליק אלגרבלי: גשר המיתרים במקומו לא היה אמור לכלול מסלול להולכי רגל. באו הנכים שהם , סליחה העיוורים שהם סוג כמובן של נכות קשה וכבדה.

שמירה אימבר: והם גרים ממש בית העיוורים קיים ממש בסמיכות חבל שהם לא יכולים לראות את הגשר הזה שהוא אכן יפה.

שמוליק אלגרבלי: חזון אחרית הימים, אבל בגדול מיד כשבאמת אמרנו … יש פה ריכוז עצום עצום של עיוורים. מיד המהנדס קלטרווה והמתכנן בנה להם שביל. את רואה אותו מרהיב הוא על הקשת הפנימית ומהתחנה המרכזית עד לבית חינוך עיוורים לא חוצים אפילו כביש אחד הכל על הגשר זה נפלא.

שמירה אימבר: כל הכבוד לקלטרווה.

שמוליק אלגרבלי: לא. כל הכבוד לפרוייקט שביקש בלי קלטרווה אבל כל הכבוד גם לקלטרווה שתכנן. בגדול, המודעות אצלנו היא עצומה. הנכים הם קהל משתמשים נפלא של התחבורה הציבורית. כרגע, איך מנגישים האם רק על התוואי, האם עד הרחובות הקטנים, האם מגיעים עד מרחק קילומטר התשובה אנחנו כן רוצים. העניין הוא, מאיפה התקציב, זה לא קשור לזכיין אין מה … על הזכיין. זכיין נבחר להקים רכבת קלה. לבנות את התחנות לפי 46 רכבות ולהפעיל אותם, זה גם כן הרבה מאוד. כרגע, העיר צריכה להנגיש את עצמה לתושביה.

שמירה אימבר: אני יכולה לשאול אותך שאלה שלא קשורה לנושא ההנגשה אבל כן בעקיפין.

שמוליק אלגרבלי: תמיד.

שמירה אימבר: אנחנו מדברים על חניונים, הרי יצטרכו בעלי הרכב הפרטי שיגיעו מהמקומות לא רק באוטובוסים אלא גם ברכב פרטי לחנות בתחנות שאוספות את האנשים לרכבת הקלה. אני רואה למשל, החניון היחיד שאני מכירה שהוא כאן , זה זה שבעין כרם, בהר הרצל בעצם. היחיד שאני מכירה.

שמוליק אלגרבלי: אז אני , כיוון שרק שנינו בשידור עכשיו סודי סודות אני אגלה לך סוד גדול, ולכל המאזינים. בצומת הגבעה הצרפתית ממש מתחתיה ברכב שעולה מכיוון רמות אנחנו הטמנו בתוך הרכב חניון ענק עם 1,500 מקומות. 1,000 או 1,500 מקומות חנייה.

שמירה אימבר: יופי.

שמוליק אלגרבלי: ענק.

שמירה אימבר: אוקיי, אבל אלה שני צדדים של העיר אחז זה דרום אחד זה צפון.

שמוליק אלגרבלי: רגע, כמו שאומרים. גם באזור התחנה המרכזית בפרוייקט הארנה מוקם חניון ענק לעוד 1,500 כלי רכב שיהיה קרוב לתחנה.

שמירה אימבר: מוקם והוא יפתח. כן מוקם אוקיי.

שמוליק אלגרבלי: והמקום האחרון הוא מול המטה הארצי במתחם גבעת התחמושת.

שמירה אימבר: שייח ג"ראח אתה מתכוון.

שמוליק אלגרבלי: באזור קריית הממשלה מזרח.

שמירה אימבר: ומה קורה לכל אורך התוואי מקרית היובל , מהר הרצל העירה?

שמוליק אלגרבלי: מה שיקרה, אנשים שבאים מדרום העיר כלומר, קרית יובל , קרית מנחם יגיעו עם רכבם או עם תחבורה ציבורית עד לחניון שבפסגת הר הרצל, יחנו את רכבם ייקחו את הרכבת הקלה, יחזרו ויסעו הביתה עם האוטו שלהם.

שמירה אימבר: 350 מקומות הקצבתם שם אז איך…

שמוליק אלגרבלי: לא לא. מה פתאום הרבה יותר שם. יש שם כמעט 700 מקומות מה פתאום.

שמירה אימבר: אז לא דאגתם אם ככה אם זה 700 מקומות לעניין הזה של הכניסה לחניון, משום שכל מי שיבוא מלמטה נגיד, ממבשרת וכרם עצמה יבוא ויפנה אומנם ימינה וזה קל ופשוט אבל, כל מי שיבוא מהר הרצל יצטרך לפנות שמאלה יחתוך את התחבורה שעולה להר הרצל, אז אתה יודע מה, על זה אנחנו נדבר בפעם אחרת, כי אני. אני העלתי את זה כבר עשרות פעמים בשידור לא קיבלתי תשובה, אז בבקשה תבדקו את הדבר הזה.

שמוליק אלגרבלי: בשמחה רבה.

שמירה אימבר: אני חייבת לסיים. תודה רבה לך.

שמוליק אלגרבלי: תודה רבה.

שמירה אימבר: שמוליק אלגרבלי , דובר הרכבת הקלה.

שמוליק אלגרבלי: תודה.

שמירה אימבר: תודה רבה.

שמוליק אלגרבלי: ביי ביי

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן