Skip to main content

חדשות

העמותה הובילה והשתתפה בישיבות הכנסת ביום הבינ"ל לאנשים עם מוגבלות

קטגוריה: חדשות העמותה

במסגרת היום הבינ"ל לשוויון זכויות עבור אנשים עם מוגבלות, שצוין בכנסת ב-5.12.17, התקיימו דיונים בנושאי נגישות כמעט בכל הוועדות בכנסת – העמותה השתתפה בדיונים בוועדות השונות ואף הובילה דיון בוועדת המדע והטכנולוגיה

 

להלן סיכום הדברים בקצרה:

ועדת המדע

בוועדת המדע התקיים דיון שהעמותה יזמה בנושא מחויבות לנגישות טכנולוגית של מוצרים ושירותים כבר בשלב התכנון. את הדיון הובילו מטעם העמותה יובל וגנר – מייסד ונשיא עמותת נגישות ישראל ומיכל שיק – מנהלת המח' המשפטית של העמותה. לדיון הוזמנו על ידי יובל מיטב אנשי הטכנולוגיה והכל כמפורט להלן.

בתחילת הדיון הציג יובל וגנר מצגת מרתקת בנושא נגישות טכנולוגית והחשיבות הגדולה בכך שעוד בשלב פיתוח המוצרים והשירותים יילקח בחשבון מרכיב הנגישות. מצ"ב המצגת למי שרוצה.

לאחר מכן הציג איתן וולך, מנהל חדשנות בבנק הפועלים את האג'נדה של בנק הפועלים וכיצד הם לוקחים בחשבון את מרכיב הנגישות בשלב שבו הם מפתחים את המוצרים והשירותים.

קבוצת תלמידים הציגה המצאה שלהם לכיסא גלגלים רגיל שהופך לכיסא גלגלים ממונע באמצעות רכיב המותקן על גבי כסא הגלגלים.

ד"ר יעל דובינסקי מנהלת החדשנות בחברת נס ישראל ציינה כיצד ניתן להעביר את כל האלמנטים של הבית החכם אל המרחב הציבורי וכיצד יסייע לאנשים עם מוגבלות. כך, למשל במבנה אם תהיה דרך תקשורת לאנשים עם מוגבלות שנמצאים במבנה וזקוקים לסיוע ניתן יהיה לספק להם בכל רגע נתון, כך גם בשעת חירות וכיו"ב.

שמואל וינגלס מנהל קרנות במוסד לביטוח לאומי הציג מיזמים ישראלים מקדמי נגישות שהמוסד תומך בהם דוגמת בית חולים אלין שעושה שימוש בטכנולוגיות מתקדמות דוגמת מדפסות תלת מימד המייצרות רכיבים מותאמים לילדים המטופלים שם.

רונן גיל אור, מנהל המחלקה לזכויות אדם וארגונים בינלאומיים ממשרד החוץ הציג את העשייה של ישראל בתחום בגזרה הבינלאומית וכיצד מדינות בעולם מתייעצות עם ישראל בנושא.

ארגונים נוספים ציינו את הבעיות בתעסוקת אנשים עם מוגבלות בראייה בשל הנגישות הטכנולוגית

ולבסוף ציינה עו"ד מיכל שיק, שבסך הכל החקיקה שלנו מתקדמת מאוד, כמו גם הטכנולוגיה שהולכת בכיוון הנכון, אך הדבר הכי חשוב בסופו של יום זה השינוי התפיסתי שיש לעשות אצל מעסיקים ואנשים בכלל. אם כל הארגון יתגייס ויתאים את עצמו נראה שילוב אמיתי.

 

בוועדת הכלכלה התקיימו שני דיונים

הדיון הראשון התקיים בנושא נגישות בתחבורה ציבורית.

בדיון זה ייצגה את העמותה עו"ד מיכל שיק

מיכל ציינה את החשיבות בקידום הצעת חוק שתחייב גם אוטובוסים בינעירוניים להיות נגישים עבור אנשים עם מוגבלות בניידות, את הבעיה הקשה הקיימת במוניות נגישות שנהגים גובים יותר כסף מאנשים עם מוגבלות או נהגים שקיבלו הנחה משמעותית ברישיון ע"מ שהמונית תהיה נגישה ומבטלים אח"כ את האלמנטים של הנגישות.

כן צוינה החשיבות שמשרד התחבורה יפרסם את מספרי המוניות הנגישות ולא רק מספר תאגידים שרכשו מוניות נגישות. את החשיבות בהקמת מוקד של מוניות נגישות.

בנוסף, צוינה החשיבות בהדרכות נהגים בתחבורה הציבורית ככלל.

בכל אלו יש למשרד התחבורה תפקיד מרכזי שלא מקבל לטעמנו מענה מספק.

הדיון השני התקיים בנושא הצעת חוק לתיקון חוק חניה לנכים.

בדיון זה ייצגה את העמותה רויטל סבירסקי, מנהלת שותפה של נגישות ישראל צפון (נ.י.צ.)

חוק חניה לנכים מאפשר לכל מי שנושא תג נכה לחנות גם במקומות שהינם אסורים לציבור הרחב וזאת בשל מחסור בחניות נכים והמגבלות שיש לאנשים עם תג נכה.

החוק מוסיף עם זאת שישנם מקומות שגם מי שיש לו תג נכה אסור לו לחנות בהם, כמו במעבר חצייה, במקום שמהווה הפרעה ממשית לתנועה ועוד.

התיקון שהוצע בדיון מבקש להוסיף לרשימת האיסורים גם מקום שהוקצה לנכה בסמיכות למקום מגוריו על ידי הרשות המקומית, דהיינו שלמי שיש תג נכה לא יוכל לחנות במקום שהוקצה לנכה אחר.

רויטל תמכה בהצעת חוק זו. יש לזכור שהקצאת מקום חניה לנכה בסמיכות למקום מגוריו אינה נעשית כדבר של מה בכך – יש תנאים מאוד נוקשים שרק בהתקיימם מקצה הרשות חניה כאמור. אדם עם מוגבלות שנזקק לחניה ומסתמך עליה חייב שהיא תהיה זמינה עבורו ולא תיתפס ע"י אחר.

 

ישיבת ועדת המדע והטכנולוגיה  יובל וגנר עם שניים מחברי הוועדה עומדים ליד שלט מהתערוכה שקיימה העמותה בכנסת
ישיבת ועדת המדע והטכנולוגיה                                                       יובל וגנר עם שניים מחברי הוועדה עומדים ליד שלט מהתערוכה 
                                                                                                 שקיימה העמותה בכנסת


 

ועדת החינוך

 

בוועדת החינוך התקיים דיון בנושא חשיבות תפקידו של המורה בהצלחת השילוב של תלמיד עם מוגבלות. בדיון זה ייצגה את העמותה ליאת אורי, מנהלת מחלקת הכשרות והדרכות נגישות בעמותה.

ליאת הסבירה על החשיבות בהדרכה והכשרה של מורים במערכת החינוך הרגילה שידעו כיצד להתמודד עם צרכים של תלמיד עם מוגבלות המשולב בכיתה וידעו לתת לו מענה מיטבי, לא רק לצרכי הלימודים (נגישות פדגוגית) אלא גם לשילובו של התלמיד חברתית (נגישות חברתית).

ליאת ציינה גם את החשיבות לכך שתלמידים עצמם יעברו הדרכה והתנסות ונתנה מספר דוגמאות מהדרכות שהעמותה הובילה בבתי ספר.


 

ועדת חוץ וביטחון

 

בוועדת חוץ וביטחון התקיים דיון בנושא גיוס נערים ונערות עם מוגבלות לצה"ל. בדיון זה ייצגו את העמותה יובל וגנר ורויטל סבירסקי.

מפקדת לשכת הגיוס ציינה כי חלה התקדמות בנושא. יש פרויקט ש"י (שירות ייחודי) וכי נמצאים בקשר עם עמותות וארגונים. במסגרת הפרוייקט מאתרים מועמדים , יש שאלון העדפה , מנסים להתאים בהתאם לצרכים. יש כ- 1000 מועמדים מטופלים בכל נקודת זמן . יש למעלה מ- 120 תפקידים. יש מעקב אחר תהליך השרידות שלהם בשירות.

יובל ציין כי בחיי כל אדם קיימת חשיבות לרצף. לאנשים עם מוגבלות החוליה החסרה ברצף היא הצבא. יובל סיפר את סיפורו האישי, הפציעה בצבא, השיקום והמנטור שהיה לו בצבא שסייע לו בהשתלבות.

כמו כן הדגיש יובל את החשיבות של פרסום בנושא, יצירת קשר עם המועמד בתהליך מוקדם , לתת הדרכה לסביבה שבה משרת המועמד ע"מ שהשילוב יהיה גם מבחינה חברתית שילוב מיטבי .


 

ועדת הבחירות

 

בסוף היום התקיימו פגישות עם ועדת הבחירות שבהן השתתפו יובל וגנר ומיכל שיק. בפגישות דנו בהצעותיהם לשיפור הנגישות בבחירות לעתיד, בעיקר עבור אנשים עם מוגבלות בראייה ועיוורים. כמו כן נידונה סוגיית ההיסעים של אנשים עם מוגבלות לקלפיות. הרצון הוא שיהיה ארגון אחד בלתי תלוי שיהיה אחראי על ההסעות.

יש לציין כי נראה שוועדת הבחירות פועלת רבות בנושא ובוחנת כל העת חידושים ושיפורים שניתן לקדם בנגישות בבחירות ויהיו בקשר עם העמותה לגבי חלק מהצעותינו : הדרכות לעובדי הקלפי, הנגשת פתק ההצבעה עצמו ועוד.

במהלך היום ליוותה את נציגי העמותה שהשתתפו בישיבות, עו"ד עליזה רוזנס ועו"ד תמי גלבוע מהמחלקה המשפטית של העמותה.

יובל וגנר ורויטל שורץ סבירסקי בישיבת ועדת חוץ וביט

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן