Skip to main content

חדשות

העמותה השתתפה בדיון בכנסת בנושא תקנות נגישות אוטובוסים בין-עירוניים

קטגוריה: חדשות העמותה

הצוות המשפטי של העמותה נכח בדיון שהתקיים החודש בכנסת, בנושא תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (נגישות אוטובוסים בין-עירוניים).

 

להלן סיכום הישיבה:

כל התקנות מתייחסות להנגשה חושית ולא פיזית פרטנית – וזאת לפי:

סעיף 19 (ג1) לחוק שוויון זכויות אנשים עם מוגבלות: "בנוסף על האמור בסעיפים קטנים (א) עד (ג), שר התחבורה בהתייעצות עם הנציבות ועם ארגונים העוסקים בקידום זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות, בהתאם לעקרונות היסוד של חוק זה, ובאישור ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת יתקין תקנות בעניין –

(1) שיעורי הנחה מאגרה שתינתן למקבל רישיון להפעלת מונית, שיפעיל מונית המותאמת להסעתם של אנשים עם מוגבלות, לרבות תנאים וכללים למתן ההנחה ושיעורי הנחה שונים בהתחשב, בין השאר, בסוגי ההתאמות המותקנות במונית, או בהיקף האוכלוסייה של האנשים עם מוגבלות שהמונית צפויה לשרת;

(2) הטלת חובה לביצוע התאמות נגישות חושית לאנשים עם מוגבלות חושית באוטובוסים בינעירוניים לפי תנאים וכללים שיקבעו."

לכן כל התקנות עוסקות בהנגשה חושית ולא עוסקות כלל בהנגשה פיזית ויש לנסות ולתקן את החוק שיכלול הנגשה פיזית גם כן.

1. בכותרת נוספה מילה: נגישות חושית באוטובוסים בין-עירוניים.

2. בנוגע ל"ניגוד חזותי" הוסכם כי ההגדרה תהיה ע"פ חלק 6 סעיף 1.3.3. כמו כן, ממשרד התחבורה ביקשו שכל הגדרה ו/או עיקרון פרטני יקבל אישור מצדם רק לאחר שמורשה נגישות יעבור על אותו עניין פרטני ויאשר זאת בהתאם למצב הספציפי בכל מקרה. טענתם היא, כי הם לא יכולים להתחייב על מדבקה/פס בצבע שונה לדוגמא כיוון שהם תלויים במוצרים המגיעים מחו"ל, וכן לא רוצים להיות מוגבלים למוצר אחד ספציפי אלא להתאים לפי הצורך.

3. בנוגע לסעיף 2 בתקנות, לפי דברי נציגי משרד התחבורה, אין כרגע אישור מטעם משרד האוצר להנגיש אוטובוסים בין-עירוניים משנת ייצור 2005 אלא כפי שקובעות היום התקנות, אלא אך ורק אוטובוסים חדשים שייכנסו לתפעול מעתה ואילך. סוכם, כי תתקיים ישיבה עם נציגי משרד האוצר בנושא זה וננסה להגיע להבנות.

4. סעיף 4 לתקנות: נוסף המלל הבא: "… מספר הקו ויעדו יצוינו בספרות ואותיות בניגוד חזותי בצבע בולט…" ובנוסף לגובה השלט נוסף גם עובי האותיות בשלט.

5. סעיף 4(3) "כל מאחזי היד ולחצני העצירה יסומנו בניגוד חזותי".

6. נוסף סעיף 4(8): "לא תודבקנה מדבקות בצידי חלונות האוטובוס, למעט מדבקות שנקבעו על פי כל דין אחר". – זו הערה של ראובן בראון – הוא טען שהדבר מקשה על לקויי ראייה או בעלי שרידי ראייה לראות את הדרך (דובר על המדבקות פרסום המחוררות שעל החלונות של האוטובוס). שלמה כץ אישר ובירך.

7. סעיף 6: מערכת הכריזה החיצונית תותקן בסמוך לדלת הכניסה הקדמית ותכריז את מספר הקו.

8. סביב סעיף 5 לא התקיים דיון בעקבות הצורך שעלה במהלך הדיון, בפגישה עם משרד האוצר בנושא.

ספר שעל כריכתו סמל נכה בכיסא גלגלים

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן