Skip to main content

חדשות

חטיבת הביניים "רודמן" בקריית ים מקבלת את השונה

קטגוריה: חדשות העמותה

בפתחו של החודש הבינלאומי של האדם עם המוגבלות, חטה"ב "רודמן" בקריית ים התנסתה במשך יומיים במיזם נגישות וקבלת השונה, שערכה נגישות ישראל צפון – נ.י.צ. הן לתלמידים והן למורים. במיזם הושם דגש על היותה של חט"ב "רודמן" בי"ס משלב לתלמידים עם מוגבלויות שונות – פיזיות, חושיות וקוגניטיביות.


תחנות התנסות חוויתית לתלמידים

ביום ה' 1.12.16 התקבצו תלמידי שכבת כתות ז' באשכול הפיס העירוני. הם עברו דרך תחנות התנסות שהופעלו והועברו על ידי מתנדבי נגישות ישראל צפון-נ.י.צ, בראשות ד"ר רויטל שורץ-סבירסקי וגיורא לב. כל תחנה כללה מפגש עם מתנדב עם מוגבלות שהסביר למשתתפים מהי נגישות עבורו, והתנסות חווייתית שדימתה את אותה מוגבלות:
מסלול מכשולים על כיסאות גלגלים – תחנה המדמה מכשולים שאדם עם מוגבלות בתנועה נתקל בהם ביום-יום.

גרפיטי נגיש –_x001D_ תחנה המדמה מוגבלות מוטורית בידיים, בה המשתתפים התנסו במילוי משימות יומיומיות בדרכים יצירתיות, ללא שימוש בכפות הידיים.
היכרות עם מוגבלות בשמיעה – תוך ניסיון להעביר מסר באוזניים אטומות,

היכרות עם מוגבלות בראייה – תוך ניסיון לבצע משימה בעיניים מכוסות,
היכרות עם שפת הסימנים, שבה פגשו המשתתפים מדריך חירש, למדו כיצד ניתן לתקשר איתו והתנסו במשחקי תקשורת ללא שמיעה.

בתום ההתנסות העבירו התלמידים, כולל חבריהם המשולבים עימם בחינוך המיוחד, את תחושותיהם ואת ההתרגשות העזה שחוו – כולל שינויי תפיסה וקבלת השונה.

תלמידות מתנסות במוגבלות מוטורית בידיים בתחנת הגרפיטי הנגיש  תלמידים מתנסים במסלול מכשולים על כיסאות גלגלים

תלמיד עם המדריך החרש בתחנת ההיכרות עם שפת הסימנים  מתנדבות ניצ עושות לתלמידים היכרות עם מוגבלות בשמיעה

ארוחת חושים לצוות המורים

ארבעה ימים לאחר מכן הצטרף צוות המורים לתהליך והשתתף ב'ארוחת חושים' שערכו וארגנו מתנדבי נ.י.צ.; מטרת הארוחה הייתה לאפשר למורי ביה"ס לחוש על בשרם את סוגי המוגבלויות השונות, לשמוע ממתנדבי נ.י.צ. ממקור ראשון מהם צרכי הנגישות עבור מגבלותיהם השונות וכיצד הם מתמודדים עם המוגבלות בחיי היום-יום תוך כדי מאבקם להשתלב בחברה ולתרום לה.

במהלך ארוחת החושים, שהנחה מנהל נ.י.צ. גיורא לב, חוו המשתתפים על גופם מוגבלויות שונות, תוך כדי אכילת המנות שהוגשו להם במהלך הארוחה. 

המשתתפים הוכנסו לחדר, שסודר מראש לארוחה, כשעיניהם מכוסות והובלו למקומותיהם על ידי מתנדבות נ.י.צ. עטויות בסינרים עליהם מודפסות המילים "נגישות = רגישות".

את המנה הראשונה אכלו המורים בעיניים מכוסות; מתנדבת נ.י.צ. לילי גולדוויין, אישה לקויית ראייה המונחית ע"י כלבתה זיטה, ריגשה בסיפור חייה ובאופן בו היא מנגישה את סביבתה ומשתלבת בה.
המנה העיקרית
הוגשה למשתתפים כאשר על ידיהם עטו כפפות בישול קשיחות ללא אפשרות לכופף את האצבעות ולהפעיל מוטוריקה עדינה, באופן זה חוו המשתתפים לקות פיזית; במנה זו סיפרו רויטל וגיורא על חייהם עם מוגבלות פיזית וצרכי הנגישות הנחוצים להתמודד ולהתגבר עליה כדי להשתלב בחיי יום-יום – לעבוד, להתנדב ולגדל משפחה.
לקראת מנת הקינוח, כיסו המשתתפים את אוזניהם בעזרת אוזניות תוך היותם מתנסים במוגבלות שמיעה קשה – הוצעה לסועדים על-ידי "מלצריות" העמותה הבחירה בין המנות השונות. הקושי הרב להבין את המשימה הפשוטה כל כך – המחיש את החיים עם לקות זו. במהלך אכילת אותה מנה, ערכו המשתתפים הכרות מרתקת עם מתנדבת נ.י.צ. לקוית השמיעה סמדר הרוש-גרוסמן אשר שיתפה עם הקהל את סיפור חייה והתמודדויותיה.

פני המשתתפים, עיניהם הדומעות והמילים החמות שאמרה מנהלת בי"ס הגב' שרה שייקר, העידו על החוויה המיוחדת שעברו ועל התובנות החדשות שרכשו.

תודות

תודה חמה למתנדבי נ.י.צ. על העשייה המוצלחת והביצוע הנפלא.
תודה למורות ביה"ס על המזון הנפלא לארוחת החושים.

צילום: אדיר מתן אוזן ומתנדבי נ.י.צ.

 

המשתתפים הוכנסו לחדר הארוחה עם עיניים מכוסות


המשתתפים הזמינו את מנת הקינוח כשהם חווים מוגבלות בשמיעה  

 

תלמידות בתחנת הגרפיטי הנגיש

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן