Skip to main content

חובת ריענון שנתי בהכשרת עובדים לשרות נגיש – האם אתם מוכנים?

סוף השנה מתקרב. האם נותני השירות אצלכם עברו ריענון שנתי בנושאי נגישות? על פי תקנות הנגישות יש להעביר הדרכת ידע "בדפוס או באמצעים דיגיטליים (כגון סרטוני הדרכה או לומדות) אחת לשנה לפחות

סוף השנה מתקרב. האם נותני השירות אצלכם עברו ריענון שנתי בנושאי נגישות?


על פי תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), התשע"ג-2013, סעיף 89(א)(2) יש להעביר הדרכת ידע "בדפוס או באמצעים דיגיטליים (כגון סרטוני הדרכה או לומדות) אחת לשנה לפחות".


מטרה

לרענן את זיכרונם של העובדים בנושאים הבאים:

  • למה חשוב לתת שירות נגיש?
  • איך לתת שירות נגיש?
  • הסדרי הנגישות בארגון.

מי חייב בריענון

צוות העובדים שתפקידם לספק שירות ישירות לציבור – שרות פרונטלי, במוקדים הטלפוניים, במיילים, צ'אטים וחלופות אחרות. בנוסף גם הממונים הישירים עליהם ונושאי המשרה בארגון מחויבים בריענון.

איך לרענן?

אם יש לכם מכתב, סרטון או לומדה, אפשר פשוט להעביר אותם מדי שנה כמו שהם לכל העובדים.

אבל פתרון זה פחות אפקטיבי מכיוון שעובדים משתעממים מחזרה מדויקת על אותו תוכן. ריענון טוב יהיה מעניין, קצר, ממוקד, נגיש, מקצועי ויגרום לעובדים להיות אקטיביים.

מומלץ לבצע ריענונים יותר מפעם בשנה, במגוון דרכים ומגוון מדיות, לקהלי עובדים שונים. חשוב להתאים את התוכן לקהל העובדים המודרך, ולהיות יצירתיים. גם מכתב תודה מרגש או תלונה מצערת הם הזדמנות להדרכת ריענון.

מומלץ גם לגייס את מנהלי הדרכות או משאבי אנוש בארגון ולהכין מראש את תוכנית הריענון השנתית.

אז לקראת סוף השנה ויום הנגישות הבינלאומי שמתקיים ב-3 לדצמבר 2021, צירפנו כמה רעיונות שיעזרו לכם להפוך את הריענון השנתי למעניין, אפקטיבי ומהנה.

  1. הרצאה
    הרצאה שמפגישה את העובדים עם אדם עם מוגבלות עם סיפור חיים מעניין תיתן לעובדים הרבה מוטיבציה לשנה הקרובה, ותוודא שנושא הנגישות יהיה טרי בסדר העדיפויות שלהם לטווח הארוך.
    הרצאה יכולה להיות גם בזום, אם ישנו קושי בקיבוץ כל העובדים במקום פיזי אחד.
    אפשר גם להציע הרצאה של עובד עם מוגבלות מתוך החברה, אם יש לכם עובד שמעוניין בכך.
  2. הצגה / סטנד אפ
    ישנם אנשים עם מוגבלות שלא מרצים אלא מופיעים. המופעים לרוב כוללים התייחסות לתחום המוגבלות והנגישות ולכן יתאימו מאוד כריענון שנתי מעניין.
    חלק מהמופעים קיימים גם באופן דיגיטלי וניתן להקרינם לעובדים.
  3. סרט
    יש סרטים נפלאים בקולנוע ובנטפליקס – סרטים העוסקים באנשים עם מוגבלות שניתן ללמוד מהם רבות על אנשים עם מוגבלות, הפוטנציאל שלהם ועוד. מומלץ לקיים דיון פתוח לאחר הסרט.
  4. סדנה
    סדנאות בנושא נגישות יכולות לתת לעובדים שלכם גם כלים וגם צורת מחשבה חדשה. למשל – סדנת שפת סימנים המשלבת חוויה, גיבוש, שיפור התקשורת הצוותי וידע על מוגבלות שמיעה, סדנת ארוחת חושים ונגישות של עמותת נגישות ישראל – חוויה התנסותית ומרגשת תוך קבלת ידע על סוגי המוגבלויות השונות ועוד.
    גם כאן – חלק מהסדנאות ניתנות להעברה בזום.
  5. חידון
    יחד עם הסרטון או הלומדה שהעובדים כבר מכירים, כדאי לתת גם חידון – אפילו חידון נושא פרסים. ככה העובדים ישימו לב למידע המועבר גם אם הוא לא חדש. 
  6. סיפור מקרה
    העובדים שלכם רוצים לדעת מה קורה בבית – אם היה בשנה האחרונה מקרה מעניין בנושא נגישות, ספרו עליו לעובדים – מה היה, איך נפתר, מה אפשר ללמוד. אם אצלכם לא היה מקרה כזה, אפשר גם לקחת מקרה מהתקשורת.

בנוסף להדרכות הריענון, אנחנו ממליצים לשלב גם פעילויות חווייתית שתיתן לעובדים שלכם עוד ידע ומודעות:

  1. התנדבות
    התנדבות בפעילויות של עמותות שונות של מוגבלויות שונות, דרך ההתנדבות לומדים המון על קהל המטרה, רגישותו וצרכיו.
  2. הפנינג נגישות
    אירוע שכולו נגישות. כולל מפגשים עם אנשים עם מוגבלות, תחנות התנסות אצלכם במשרד – האם נוח להסתובב במשרד בלי לראות? על כיסא גלגלים? דרך חדשה להסתכל על עצמכם ועל סביבת העבודה שלכם.

לא משנה איך תבחרו לרענן את נושא הנגישות בארגונכם, חשוב מאוד להקפיד על רישום מדויק של כל מי שהודרך באיזו דרך ומתי.

עשיתם הדרכת ריענון מעניינת ותרצו לספר לנו עליה? שלחו לנו מייל [email protected]

מחלקות הייעוץ וההדרכה של נגישות ישראל לרשותכם לייעוץ והדרכה להנגשת השרות בארגונכם. פנו אלינו לריענון איכותי ומעניין, מותאם לארגונכם >

חובת ריענון שנתי בהכשרת עובדים לשרות נגיש

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן