Skip to main content

סדרת המדריכים: הנגשת מידע לאנשים עם מוגבלות הלכה למעשה

לכל ארגון יש אתר, בחלק מדפי האתר מעלים קבצים שונים ב PDF , פאוור פוינט, אקסל ועוד.
גם כאשר אתם יודעים בוודאות שהאתר שלכם נגיש ויש לכם אישור נגישות עליו, ברגע שתעלו קובץ לאתר (שמגיע ממחלקות שונות) והוא לא נגיש – האתר שלכם הופך ללא נגיש. כשמדברים על נגישות מסמכים כתובים, מיד חושבים על נגישות לאנשים עם מוגבלות בראיה, וזו אכן אחת המטרות החשובות ביותר של הנגשת מסמכים ומה עם מי שיש לו מוגבלות אחרת? גם להם אפשר להנגיש!

תיאור של התמונה – בחלק העליון יד שמחזיקה זכוכית מגדלת וסביבה 7 עיגולים עם חיצים שמובילים לכל עיגול. בעיגולים, מהשמאלי התחתון ועם כיוון השעון: אדם בכיסא גלגלים יושב מול מחשב, משקפיים כהים ועין עם קו אלכסוני עליה, אדם בכיסא ואדם בכיסא גלגלים לוחצים ידיים, הסימן למתורגמן בשפת הסימנים האמריקאית, אדם בכיסא גלגלים מבשל, אוזן עם שני חיצים מכוונים אליה, זוג – גבר ואישה כשלאישה פרוטזה ומקל ומאחוריהם קביים. מתחת כיתוב: "#סדרת_המדריכים, הנגשת מידע לאנשים עם מוגבלות הלכה למעשה". בתחתית התמונה – לוגו עמותת נגישות ישראל, סמלים: מוגבלות קוגניטיבית, מוגבלות בראיה, מוגבלות בניידות, מוגבלות בשמיעה.

לכל ארגון יש אתר, בחלק מדפי האתר מעלים קבצים שונים ב PDF , פאוור פוינט, אקסל ועוד. גם כאשר אתם יודעים בוודאות שהאתר שלכם נגיש ויש לכם אישור נגישות עליו, ברגע שתעלו קובץ לאתר (שמגיע ממחלקות שונות) והוא לא נגיש – האתר שלכם הופך ללא נגיש.

הידעתם?!

וורד הושק בשנת 1983.

ב-1988 הושקה גרסה של וורד לאטארי (כן, היה מחשב – לא רק קונסולת משחקים).

אבל זו היסטוריה עתיקה. וגם היום, יש הרבה על וורד שלא כולם מכירים, למשל אפשרויות הנגישות המתקדמות שקיימות בו.

כשמדברים על נגישות מסמכים כתובים, מיד חושבים על נגישות לאנשים עם מוגבלות בראיה, וזו אכן אחת המטרות החשובות ביותר של הנגשת מסמכים בוורד.

הפונקציות האוטומטיות של וורד מקלות מאוד על הנגשה של מסמכי וורד לאנשים עם מוגבלות בראיה – השימוש בכותרות, מספור אוטומטי, טקסט חלופי לתמונות ועוד מאפשר לתוכנה קוראת מסך לאפשר לאנשים עם מוגבלות בראיה שימוש נוח, יעיל ופשוט במסמך.

אבל הכלים האוטומטיים לא מחליפים שיקול דעת – בחירת גופנים, בחירת צבעים ניגודיים, מרווחים נוחים (בין אותיות, מילים, שורות ופסקאות) והדגשה נכונה – כל אלו ידרשו מכם לחשוב קצת.

ומה עם מי שיש לו מוגבלות אחרת? גם להם אפשר להנגיש!

בכלים האוטומטיים שימוש בתוכן עניינים יכול להקל על מי שמתקשה בקריאת מסמכים ארוכים, ושיקול הדעת יאפשר לכתוב בשפה פשוטה ומובנת.

עוד מידע על נגישות מסמכים תוכלו למצוא בדיוור קודם שיצא במאי 2021- לקישור באתר נגישות ישראל- כאן

מה אנחנו ממליצים:

1.      לוודא שכל הקבצים שעולים  לאתרי האינטרנט הם נגישים.

2.      עובדים המפיקים מסמכים יכתבו אותם ויסגרו אותם בדרך נגישה.

3.      במידה ועובדים לא מבצעים זאת, יש לקבל קבצים פתוחים ובעל תפקיד אחר יעשה את זה.

4.      במסמכים מורכבים, להוציא את המסמכים להנגשה על ידי חברות המתמחות

מידע על קורס עורכי תוכן הקרוב, בו לומדים להנגיש מסמכים פשוטים בלינק המצורף, נפגש! לקישור באתר נגישות ישראל- כאן

עוד מידע על הנגשת אתרי אינטרנט והנגשת מסמכים ב"אתר נגיש" – לקישור באתר נגיש- כאן

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן