Skip to main content

העמותה ערכה 'ארוחת חושים' לסגל האקדמי במכללת עמק יזרעאל

ביום ג' ה-17 ליוני קיימה עמותת נגישות ישראל 'ארוחת חושים'

 לסגל האקדמי של מכללת עמק יזרעאל, לראשונה במוסד אקדמי בארץ. פעילות ייחודית זו התקיימה כחלק מהגברת המודעות לנושאי הנגישות וקבלת השונה במכללה, בד בבד עם התהליך האינטנסיבי הנעשה להנגשתה. את היוזמה לקיום הארוחה הובילה ד"ר נעם לפלר-לפידות, אשר מקדמת את הנושא בקורסים אותם היא מעבירה במכללה מזה מספר שנים בהרצאות ובארוחות חושים לסטודנטים. לצידה קידמה את הנושא הגב' מיכל פישר – מנהלת מערך הסיוע לסטודנט ורכזת הנגישות במכללה. בין המברכים היתה פרופ' אורנה צ'שינסקי – ראש החוג למדעי ההתנהגות.

האירוע המרגש התקיים בחדר נעים ומאובזר כהלכה כיאה לארוחה ייחודית בקמפוס המכללה. ב'ארוחת החושים' חוו

 המשתתפים מוגבלויות שונות, תוך כדי אכילת המנות שהוגשו להם במהלך הארוחה. אנשי הסגל הוכנסו לחדר מוחשך, שסודר מראש לארוחה, כשעיניהם מכוסות והובלו למקומותיהם על ידי מתנדבות נגישות ישראל צפון (נ.י.צ.) עטויות בחולצות ובסינרים עליהם מודפסות המילים "נגישות = רגישות".

 

את המנה הראשונה לארוחת הבוקר – חומוס, חמוצים ופיתה, אכלו בעיניים מכוסות. מתנדבת נ.י.צ. לילי גולדויין, לקויית ראייה, ריגשה בסיפור חייה ובאופן בו היא מנגישה את סביבתה ומשתלבת בה להפליא, עובדת ומתנדבת.

המנה העיקרית – פשטידה, תפוחי-אדמה וסלט, הוגשה למשתתפים כאשר על ידיהם כפפות בישול קשיחות ללא אפשרות לכופף את האצבעות ולהפעיל מוטוריקה עדינה, הכוללת את חיתוך המזון והכנסתו לפה. באופן זה חוו המשתתפים לקות פיזית מהי. במנה זו סיפרו גיורא לב וד"ר רויטל שורץ-סבירסקי, מנהלי נ.י.צ., על עמותת נגישות ישראל ועל החיים עם מוגבלות פיזית, התניידות באמצעות כיסא גלגלים וצרכי הנגישות הנחוצים בכדי להתמודד ולהתגבר על המוגבלות ולהשתלב בחיי היום-יום.

לקראת מנת הקינוח, אטמו המשתתפים את אוזניהם בעזרת אוזניות, ובמקביל הושמעה מוסיקה רקע רועמת בחדר. תוך התנסותם במוגבלות שמיעה קשה – הוצעה לסועדים על-ידי "מלצריות" העמותה הבחירה בין שני סוגי עוגות. הקושי הרב להבין את המשימה הפשוטה כל כך, המחיש את החיים עם לקות זו. לאחר אכילת אותה מנה, חוו המשתתפים היכרות מרתקת עם מתנדבת נ.י.צ. סמדר הרוש, לקוית שמיעה, אשר חלקה את סיפור חייה עם האורחים.

תגובות המשתתפים, התרגשותם העזה והמילים החמות שאמרו, העידו על החוויה המיוחדת שעברו ועל התובנות החדשות שרכשו.

מרגשים במיוחד היו דברי הסיכום של ד"ר נעם לפלר לפידות, יוזמת הארוחה, שהובילה בעבר ארוחות חושים לתלמידיה אך זו לה הפעם הראשונה שחוותה את הארוחה בעצמה:
"רויטל וגיורא היקרים

, תודה לכם ולכל צוות המתנדבות המופלא!
העברתם אותנו חוויה עוצמתית, מרתקת ומצמיחה
!! זכינו לקחת חלק באירוע מכונן, בו הסגל האקדמי והמנהלי זוכה בארוחת חושים המגבירה מודעות, רגישות ו-נגישות. אין ספק שהדבר יהפוך אותנו לנותני שירות טובים יותר לסטודנטים היקרים שלנו, ולאנשים טובים יותר בחברתנו.
באופן אישי- אני מודה לכם על כך שנגעתם בנשמתי והרטטתם את ליבי. 
אנא המשיכו ליצור הרבה הרבה טוב"
.

מדברי מיכל פישר, מנהלת מערך הסיוע לסטודנט ורכזת הנגישות במכללה:
"המכללה האקדמית עמק יזרעאל חרטה על דגלה שילוב סטודנטים עם צרכים מיוחדים בלימודים האקדמיים. כשאנו אומרים "צרכים מיוחדים" מדובר על קשת מוגבלויות רחב מאד: סטודנטים עם לקויות למידה, הפרעות קשב וריכוז, סטודנטים מתמודדים עם מגבלה נפשית, מחלות כרוניות, מוגבלויות בניידות ועוד.. המפגש שהתקיים היום במכללה ועסק בפעילות חווייתית של "ארוחת חושים" חשפה מרצים, העוסקים ביום יום שלהם בהוראת סטודנטים, למגוון מוגבלויות וסיפורים אישיים שלא ניתן היה להפגישם אלא במפגש הבלתי אמצעי שהתקיים אצלנו במכללה עם אנשים מקסימים וסיפורים אישיים דרך ארוחת חושים חווייתית…. תודה לכם על הפתיחות !!!"

 

 

 

      

המשתתפים אוכלים את המנה הראשונה בעיניים מכוסות

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן