Skip to main content

מידע מסייע

העמותה ערכה 'ארוחת חושים' לסגל הניהולי במכללת "אורנים" בקריית טבעון

ביום ה' ה-3 ליולי קיימה עמותת נגישות ישראל 'ארוחת חושים' לסגל הניהולי של מכללת "אורנים" בקריית טבעון. פעילות ייחודית זו התקיימה כחלק מהגברת המודעות לנושאי הנגישות וקבלת השונה במכללה, בד בבד עם התהליך האינטנסיבי הנעשה להנגשתה. את היוזמה לקיום הארוחה הובילה רכזת הנגישות במוסד איילת גופר בליווי דיקן הסטודנטים ביני תלמי.

האירוע המרגש התקיים באולם "ארז" בבניין הטכנולוגיה הנגיש. בתחילת הארוחה הוכנסו אנשי הסגל לחדר מוחשך, שסודר מראש לארוחה, כשעיניהם מכוסות והובלו למקומותיהם על ידי מתנדבות נגישות ישראל צפון (נ.י.צ.) עטויות בחולצות ובסינרים עליהם מודפסות המילים "נגישות = רגישות". את המנה הראשונה לארוחת הבוקר – חומוס, חמוצים ופיתה, אכלו בעיניים מכוסות. ליאת מנספלד, מתנדבת נ.י.צ. עיוורת המרצה בכמה חוגים לחינוך מיוחד במכללה, ריגשה בסיפור חייה ובאופן בו היא מנגישה את סביבתה ומשתלבת בה להפליא, עובדת ומתנדבת.

המנה העיקרית – פשטידה, תפוחי-אדמה וסלט, הוגשה למשתתפים כאשר על ידיהם כפפות בישול קשיחות ללא אפשרות לכופף את האצבעות ולהפעיל מוטוריקה עדינה, הכוללת את חיתוך המזון והכנסתו לפה. באופן זה חוו המשתתפים לקות פיזית מהי. במנה זו סיפרו מנהלי נ.י.צ.,

 גיורא לב וד"ר רויטל שורץ-סבירסקי, על עמותת נגישות ישראל ועל החיים עם מוגבלות פיזית, התניידות באמצעות כיסא גלגלים וצרכי הנגישות הנחוצים בכדי להתמודד ולהתגבר על המוגבלות ולהשתלב בחיי היום-יום.

לקראת מנת הקינוח, אטמו המשתתפים את אוזניהם בעזרת אוזניות, ובמקביל הושמעה מוסיקה רקע רועמת בחדר. תוך התנסותם במוגבלות שמיעה קשה – הוצעה לסועדים

על-ידי "מלצריות" העמותה הבחירה בין שני סוגי עוגות. הקושי הרב להבין את המשימה הפשוטה כל כך, המחיש את החיים עם לקות זו. לאחר אכילת אותה מנה, חוו המשתתפים היכרות מרתקת עם סמי סירואה, בן לזוג הורים חירשים ומומחה לשפת הסימנים, אשר חלק את סיפור חייו עם האורחים ושיתף אותם בסוגיות התמודדות במהלך החיים כבן שומע למשפחת חירשים. השיר "לתת" בשפת הסימנים סחף את כולם בסיום הארוחה בשירה נרגשת כ-הד לפעילות ההסברה ולהגברת המודעות שחוו יחדיו.

 

תגובות המשתתפים, התרגשותם העזה והמילים החמות שאמרו, העידו על החוויה המיוחדת שעברו ועל התובנות החדשות שרכשו.
היטיבה לבטא זאת אילת גופר בדברים שכתבה מייד לאחר ארוחת החושים:

"באמת היה נפלא היום,
אני חושבת שהאירוע ממש השיג את מטרותיו – התרגשתי לראות את האנשים ולשמוע את השאלות,
אני בטוחה שכמה מהנוכחים יעשו הרבה יותר עבור סטודנטים עם צרכים מיוחדים מעתה.
נראה לי שהפרוייקט הבא שלנו יהיה הפנינג חושים והרצאה /פגישה עם קבוצת ידידי נגישות שנקיים בשנת הלימודים הבאה,
המון המון תודה לגיורא ולרויטל".

 

ומילותיה של נוגה בוטנסקי, מנכ"לית מכללת "אורנים":

"התנסות חושית אפקטיבית הפועלת קוגניטיבית ומלמדת להרגיש את האחר ובכך להרגיש את עצמנו.

ריגשתם אותנו – קיבלנו רגישות ועכשיו רוצים גם לתת בהתרגשות ולהבין משמעותה של עצמאות!

אמליץ לכל מנהל לערוך התנסות כזו למודעות חיצונית ופנימית כאחד

תודה".

 

 

המשתתפים אוכלים כשעל ידיהם כפפות  קשיחות

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן