Skip to main content

וועדת הנגישות בבי"ס "קשת" בכפר ורדים – שנת פעילות רביעית!

ענת החליטה להקים ועדת נגישות בביה"ס בראשות שתינו. התלמידים משכבות ד'-ו' בחרו בוועדה מתוך היצע של מספר ועדות בביה"ס. המפגש הראשון היה רווי חששות ואי-ודאות; ניכר היה כי חלקם של התלמידים בחרו מבלי לדעת את התכנים לעומקם. אט אט החלו החששות להתפוגג. נשאלו שאלות נועזות יותר ויותר, ותוך כדי כך נושא הנגישות החל לרקום עור וגידים במוחם של התלמידים. עם חלוף השבועות הם נחשפו למספר לקויות דרך מרצים-אורחים מתנדבי נ.י.צ.: גיורא לב שכבש אותם בפתיחותו, באישיותו ובאופני-היד שלו ואסנת להט על שפתה הרהוטה ושלל אביזריה. כך גברה המודעות של חברי הוועדה לאדם עם המוגבלות והם הקרינו את פתיחותם החדשה שנרכשה – גם כלפי מליאת תלמידי ביה"ס.

 

עם הידע הרב שצברו הילדים, החלו לצוץ היוזמות בתחום הנגישות. עיניהם של התלמידים נפקחו לראות מפגעי נגישות ב"תחום שיפוטם" – אותו מקום שהם נמצאים בו יום-יום כבר מספר שנים, ופתאום החלו לשים לב להיבט הנגישות ולמפות את הצרכים ברמת הלקויות השונות. בעקבות זאת, שלחה ועדת הנגישות לראש המועצה, מר סיוון יחיאלי, מכתב בקשה רשמי להנגיש את מגרש הכדורסל ("הבלון"), להחליפו במבנה נגיש, וכן להנגיש את רחבת המסדרים; היוזמה התעוררה לאחר שהוזמנתי לטקס כחברה בוועדת הנגישות ולא יכולתי להגיע לרחבה בכוחות עצמי בגלל 6 מדרגות. הבקשה כללה את הנגשת השביל הקיים והארכתו עד ליעד – לטובת תלמידים, מורים, הורים ואורחים בעלי צרכים מיוחדים. ליוויתי את הפנייה במכתב נוסף מצידי לראש המועצה, למספר חברי מועצה ולמנהלת מחלקת הרווחה, שמצויים איתי בקשר; זו דוגמא מקסימה להגברה מודעות לנושא הנגישות בקרב בני נוער, שעד לאחרונה כלל לא הכירו את המושג. בעצם ימים אלו ההישג קיבל משמעות כפולה ומכופלת, עם בניית אולם ספורט חדש ונגיש הנמצאת בעיצומה, פרי הגברת המודעות של חברי וועדת הנגישות של בי"ס "קשת". בכפר ורדים.

אחת הפעילויות החשובות ביותר של חברי הוועדה כללה סיור נגישות מידי שנה במרכז המסחרי בכפר ורדים. בשנים הראשונות נתקלו חברי הוועדה באטימות ובהיעדר הבנה בסיסית לצרכי הנגישות וקבלת השונה מכיוונם של הסוחרים ובעלי בתי הקפה והמסעדות במקום. הם לא הרפו, כתבו ו"הציקו" – והנה השנה, לאחר ארבע שנים, החלו לראות ברכה בעמלם. להלן דיווח אודות הסיור המעיד על כך.

 

יישר כוחכם, שגרירי נ.י.צ. פעוטים ויקרים שלנו!!!

 

סיכום סיור ועדת נגישות ינואר 2012

 

במהלך סיור שנערך במרכז כפר ורדים, גילינו להפתעתנו שיפור ניכר בהנגשת המרכז מאשתקד. חניית הנכים אומנם אינה מסומנת כראוי אך ישנה רמפה בכניסה למרכז ומעקה בטיחות. המעברים במרכז  עצמו די רחבים. ישנו מקום לשיפור בשילוט המרכז, תאורת המקום (די עמומה), המעלית צרה וללא כריזה, וחסר שילוט לשירותים. כתבנו מכתב להנהלת המרכז ומקווים כי נקבל תשובה בהקדם.

 

בסניף השופרסל שמחנו לראות כי המעברים יחסית רחבים, הן בקופות והן במחלקות השונות, התאורה נהדרת. מצד שני חסר שילוט למחלקות השונות וחלק מהמדפים גבוהים מדי. כתבנו מכתבת להנהלת הסניף ומקווים לקבל תשובות בהקדם.

 

במועצה המקומית זכינו לסבר פנים יפות, ואמנם הדלפק גבוה במועצה, אך מזכירת הקבלה, ידידותית וחמימה והסבירה כי ישנו שולחן קטן מצד הדלפק המאפשר לה לשבת עם אנשים בעלי מוגבלויות ולעזור להם בצרכיהם. המועצה מרווחת מאוד  והכיסאות המתנה נגישים ונוחים.

 

בבית הקפה "קפה אחר", היו כמה בעיות נגישות , מעבר צר מאוד ומדרגות שאינן מאפשרות לשבת בשולחנות שבתוך בית הקפה, המקום היחיד שאפר לשבת הוא בחוץ אשר עדיין יוצר בעיות ישיבה בחורף, לאחרי שיחה עם בעלי המקום, סיפרו כי הם מתכננים להרחיב את הכניסה ולהוסיף שולחנות ודלפק בכניסה לבית הקפה על מנת לפתור בעיות אלו.

 

הפתרונות אינם אידיאליים אך לפחות ישנו רצון על מנת להנגיש ולהיות נגישים עד כמה שאפשר.

מקווים שמהלך הסיור בשנה הבאה נגלה שוב כמה שפחות בעיות נגישות והרצון לשנות  ולהנגיש תהיה ברורה מאליה.

המרכז המסחרי

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן