Skip to main content

מסורת נולדה: ארוחת חושים זו השנה הרביעית במכללת עמק יזרעאל!

מתנדבי נגישות ישראל צפון-נ.י.צ. קיימו זו השנה הרביעית ארוחת חושים (ארוחת נגישות) במכללת עמק יזרעאל בקורס: 'מרטוריקה לפרקטיקה: קידום השתלבות של אנשים עם צרכים מיוחדים בקהילה' בהנחייתה של ד"ר שרית אלקלעי.
פעילות ייחודית זו התקיימה כחלק מהכשרתם של הסטודנטים לנושאי הנגישות וקבלת השונה, על מנת שיחושו על בשרם את סוגי המוגבלויות השונים, תוך כדי אכילת המנות שהוגשו להם במהלך הארוחה.

האירוע נפתח בדברי ברכה שנשאו דיקן הסטודנטים ד"ר חוויאר סימנוביץ ורכזת הנגישות בדיקנאט הסטודנטים מיכל פישר. הסטודנטים הוכנסו לחדר מוחשך, שסודר מראש לארוחה, כשעיניהם מכוסות והובלו למקומותיהם על ידי מתנדבות נ.י.צ.

מנות ומוגבלויות

 

את המנה הראשונה לארוחת הבוקר – חומוס, חמוצים ופיתה, אכלו בעיניים מכוסות; מתנדבת נ.י.צ. לילי גולדוויין השלימה את החוויה מתנדבת נ.י.צ. לילי גולדוויין שסיפרה את סיפור חייה המרגש והתמודדותה עם כבדות ראיה שהולכת ומחמירה בעקבות מחלתה.

המנה העיקרית – פשטידה, אורז וסלט, הוגשה למשתתפים כאשר על ידיהם כפפות בישול קשיחות ללא אפשרות לכופף את האצבעות ולהפעיל מוטוריקה עדינה, הכוללת את חיתוך המזון והכנסתו לפה. באופן זה חוו המשתתפים לקות פיזית מהי. במנה זו סיפרו גיורא לב ורויטל שורץ-סבירסקי, מנהלי נ.י.צ

.,על עמותת נגישות ישראל ועל חייהם עם מוגבלות פיזית, התניידות באמצעות כיסא גלגלים וצרכי הנגישות הנחוצים בכדי להתמודד ולהתגבר על המוגבלות ולהשתלב בחיי היום-יום.

 

תמונה: המשתתפים אכלו את המנה הראשונה עם כיסוי עיניים  תמונה: המשתתפים אכלו את המנה העיקרית עם כפפות קשיחות על ידיהם

לקראת מנת הקינוח, אטמו המשתתפים את אוזניהם בעזרת אטמים ואוזניות, ובמקביל הושמעה מוסיקה רועמת בחדר. תוך התנסותם במוגבלות שמיעה קשה – הוצעה לסועדים על-ידי "מלצריות" העמותה הבחירה בין שני סוגי עוגות. הקושי הרב להבין את המשימה הפשוטה כל כך, המחיש את החיים עם לקות זו. לאחר אכילת אותה מנה, חוו המשתתפים היכרות מרתקת עם מתנדבת נ.י.צ. סמדר הרוש, לקוית שמיעה שחלקה את סיפור חייה עם הסטודנטים, תוך התמקדות בקשיים שחוותה כסטודנטית.

תגובות המשתתפים

להלן מילים מרגשות שכתבה מרצת הקורס, ד"ר שרית אלקלעי בשמה ובשם ראש החוג למדעי ההתנהגות פרופ' אמיר כהן-שלו:

"רויטל וגיורא היקרים וצוות המתנדבים הנהדר של עמותת נגישות ישראל!
לפני שבוע התקיימה ארוחת חושים במכללה זו הפעם הרביעית. מבחינתי זו הפעם השנייה בה אני לוקחת חלק במיזם מדהים זה. בכל פעם אני נרגשת מחדש גם מהחוויה החושית העוצמתית ובעיקר מהמפגש איתכם. הכנות והפתיחות בה אתם משתפים בסיפור האישי שלכם היא מדהימה ומרשימה ומעוררת המון מחשבה על ההתמודדות האישית שלכם ועל ההתמודדות של אנשים בעלי צרכים מיוחדים בכלל.  
פרופ' אמיר כהן-שלו ראש החוג למדעי ההתנהגות אשר השתתף אף הוא בארוחה ציין לאחר מכן כי בעקבות הארוחה הוא המשיך לחשוב על המורכבות והאתגר הגדול שעומד בפני אנשים עם צרכים מיוחדים ועל העמדה מעוררת ההתפעלות שלכם בהתמודדות היום יומית.
בשיחה עם הסטודנטים השבוע עלו רשמים זהים. הם סיפרו על תחושת הלחץ הראשונית שהייתה להם כש"נלקחו מהם החושים" לרגע, ועל ההתרגשות הרבה שלהם כששמעו אתכם.
אני בטוחה שבזכותכם נעשה שינוי קטן נוסף בדרך לעולם סובלני נגיש וטוב יותר
.
הרבה תודה לכולכם – מצפה לפגוש אתכם שוב בשנה הבאה!".

 

תמונה: המשתתפים יושבים סביב השולחין עם אוזניות ואטמי אוזניים  תמונה: מתנדבי נגישות ישראל צפון-נ.י.צ. ואנשי המכללה

המשתתפים בארוחה אוכלים עם כפפות קשיחות על ידיהם

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן