Skip to main content

מידע מסייע

תכנית פיילוט לקבלת השונה, המוגבל והאחר הופעלה בגן השקדים בקריית ביאליק

 

מתוך ההכרה שהתגבשה כי הסברה לגילאים צעירים יותר גם תחלחל להכרה באורח יסודי ומעמיק יותר – החלה השנה בעיר פעילות משותפת לנגישות ישראל ולמתנדבי של"ם (שירות לאומי למבוגרים של חברת המתנ"סים) לפיתוח מערך שיעור בנושא כבר לגילאי גן חובה (בני 5).

 

מנהלי נגישות ישראל בצפון, גיורא לב וחברת מועצת העיר ד"ר רויטל שורץ-סבירסקי נפגשו לשם כך במשך תקופה ארוכה עם מנהלת של"ם עדנה הברפלד והמתנדבת רחלי ברקוביץ'. רחלי כתבה את התוכניות, הכוללות היכרות עם השונה, כולל מבחר לקויות פיזיות וקוגניטיביות, כאשר החיבור לתלמידים מתבצע באמצעות בובה בשם ליבי (מלשון לב). ליבי המקסימה מפיגה חששות וחסמים ומשמשת דרך שיר ודיקלום גורם מתווך ומקרב בו זמנית בין התלמידים לאנשים עם הלקויות השונות ולנושא בכללותו. במקביל, נחשפו ילדי הגן לנושא במספר פגישות הכנה, שכללו היכרות עם מתנדבים מובילים עם לקויות ושיחות מעמיקות, פתוחות ומרגשות עימם – כדרכם של ילדים.

 

לאחר פרק קבלת השונה מגיע פרק הנגישות: הילדים מפתיעים בבקיאותם כשהם מבחינים בין מקום נגיש לבין מפגעי נגישות, טוב יותר מכל מבוגר! תמונות עם מפגעי נגישות, חלקם מרומזים – אינן עוברות ללא תגובה ורצון לשנות ולתקן במיידי מעינן הבוחנת של התלמידים, לתדהמתם של הצופים במתרחש.

 

הפיילוט הראשון נערך בגן "השקדים" בעיר, מתוך כוונה להרחיבו בשנה"ל הקרובה לגני הילדים האחרים בעיר, ובהמשך – להפיץ את התוכנית במימון משרד החינוך ברמה הארצית.

 

ראש עיריית קריית ביאליק, אלי דוקורסקי, הגיע ועקב מקרוב אחר התכנית: "אין ספק שהילדים הנבונים האלה הם השגרירים הכי טובים לשיווק הנושא למבוגרים. הילדים גילו בקיאות רבה ואין לי ספק שהתכנית הזאת, שרואה לראשונה אור כאן בגן השקדים בקריית ביאליק, היא סנונית ראשונה ומבשרת לכלל הגנים בישראל".

 

שירה של "ליבי" החותם כל פעילות – היטיב יותר מכל לתאר את טיבה של התוכנית המדהימה הזו, ולבטח לא הותיר עיניים יבשות בקהל הצופים הנרגש:

 

שירה של ליבי – לחן: "לכובע שלי"

לליבי שלנו עצה נבונה,
לגלות רגישות לאיש עם מגבלה.
להיות קשובים, סובלניים, אדיבים
וכך יהיו חיינו נגישים וטובים.

 

פזמון:
ליבי זוכרת, ליבי יודעת,
ליבי  אוהבת את כל הילדים.
ליבי זוכרת, ליבי יודעת,
ליבי תומכת בכל הילדים.
ליבי  זוכרת,ליבי  יודעת,
ליבי אוהבת את כל הילדים.
ליבי זוכרת, ליבי יודעת,
ליבי מכבדת את כל  הילדים!

ליבי

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן