Skip to main content

עיריית טירת הכרמל חווה לקויות באמצעות ארוחת חושים

מאת: ד"ר רויטל שורץ-סבירסקי

לפני כשנתיים הגיעה אליי שיחת טלפון בלתי שגרתית.

סגן ראש העיר טירת הכרמל, מר דויד שחר, הופנה אליי באמצעות ראש עירי וידיד משותף לשנינו, אלי דוקורסקי – על מנת שנסייע לו לקדם את הנגישות וקבלת השונה בעיר.

מאומה לא הכין אותי לקראת שממת הנגישות שקידמה את פניי – היה קשה ביותר אף למצוא מקום נגיש בו נוכל להיפגש…

מאז הקשר עם ידידי דויד שחר התהדק, יו"ר העמותה יובל וגנר הגיע לביקור ונפגשנו עם ראש העיר מר אריה טל.

במהלך הקשר המתהדק בין העיר לנגישות ישראל הועלו מספר רעיונות להגברת המודעות. הראשון שבהם – לקיים במרכז מע"ש לתעסוקה לבעלי מוגבלויות בעיר ארוחת חושים לבכירי העירייה ובכללם ראש העיר ושני סגניו.

כפי שציינו בעבר, לאכול בארוחה בה לא ניתן לראות, לחתוך או לשמוע – משימות לכאורה פשוטות כל כך, אינן כך לאנשים בעלי מוגבלויות שונות.

הארוחה התקיימה כחלק ממיזם ההסברה לנושא נגישות השירות לעובדי העירייה, כדי להמחיש, איך חשים עיוורים, חרשים ואנשים שמוגבלים פיזית. הארוחה, שאורגנה בשיתוף עם עמותת נגישות ישראל, אפשרה לראש העיר, לסגניו ולמנהלי המחלקות לחוש, ללמוד ולהרגיש ולו רק לדקות ספורות את מה שאנשים עם מוגבלות חווים בכל יום לכל החיים.

בעמותת נגישות ישראל מאמינים כי התנסות חווייתית, בה כל אדם מתנסה בהתמודדות עם מגבלה, ממחישה בצורה הברורה ביותר את המגבלות איתם מתמודד אדם עם מוגבלות.

במהלך הארוחה התבקשו המוזמנים לכסות את העיניים עם כיסוי מיוחד ולאכול את המנה הראשונה בארוחה (סלט אבוקדו), מבלי שידעו מה הוגש להם – על מנת שיחוו כיצד מרגיש אדם עיוור. את ההתמודדות עם האכילה בכיסוי עיניים ליוותה מתנדבת שתיארה את הקשיים עימם היא מתמודדת בחיי יום-יום כעיוורת המתנהלת עם כלב נחייה, ויחד עם זו מנהלת חיי משפחה נורמטיביים באופן מעורר כבוד.

במנה העיקרית הומחשה מוגבלות פיזית בפעולת הידיים; המוזמנים נתבקשו לאכול את המנה (בשר עם תוספות וסלט) עם כפפות אפייה עבות על הידיים שלתוכן הוכנס אלמנט המגביל את פעולת האצבעות ומקשה על חיתוך המנה ואכילתה. אכילת מנה זו בדבריי שלי, כאשר תיארתי את החיים עם לקות פיזית ואת הנגישות הנדרשת לאפשר זאת.

במנה האחרונה חוו המשתתפים מוגבלות שמיעה; את מנת העוגות המשובחות אכלו המשתתפים שעל אוזניהם אוזניות וברקע מושמעת מוסיקה בווליום גבוה כך שנוצר קושי רב ביצרת קשר והבנה עם צוות המלצרים והסובבים אותם. הגב' נעמי שמיר מנגישות ישראל (לקוית שמיעה), סיפרה  על הקשיים בהם היא נתקלת ביום יום, הצרכים להם היא נזקקת תוך דגש על החשיבות הקיימת לנגישות השירות.


בכירי העירייה עם כיסויי העיניים במהלך ארוחת הנגישות בטירת הכרמל

נעמי אף הדגישה את חשיבות נימת הדיבור וההדגשים, תיארה את החידושים בתחום מכשירי השמיעה ועוד. במהלך אכילת אותה מנה חוו המשתתפים הכרות מרתקת עם שפת הסימנים באמצעות הפעלה מרגשת שבוצעה ע"י מר סמי סירואה, מתורגמן בשפת הסימנים. סמי לימד מושגי יסוד בשפה זו, וקינח בשיר "לתת" בשפת הסימנים בהצטרפות הקהל. פני המשתתפים והמילים החמות שאמרו, העידו על החווייה המיוחדת שעברו ועל התובנות החדשות שרכשו.

בעתיד הקרוב מתוכננת הנגשת מבנה העירייה, מיזם הסברה למערכת החינוך בעיר והסברת נגישות השירות לעובדי העירייה.

מילת סיכום: מה שחווינו בטירת כרמל מדגים הישג בלתי רגיל של איש יקר אחד, המחויב בכל מאודו למטרת הנגישות וקבלת השונה – במיוחד לאור שממת הנגישות בעיר וברמת המודעות הנמוכה אליה נחשפתי בביקורי הראשון לפני כשנתיים…

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן