Skip to main content

המלצה לטיול נגיש: פארק תמנע

 

תשומת לב מיוחדת ניתנה בפארק תמנע להנגשת האתרים. לא את כל אתרי הפארק אפשר להנגיש, אך יש בפארק די והותר אתרים נגישים. פארק תמנע מופעל על ידי המועצה האזורית חבל אילות. קרן קימת לישראל היא שותפה בכירה בפיתוח התשתית התיירותית של הפארק. הדרכים בפארק סלולות היטב ומתאימות לכל רכב, ואפשר ליהנות מנופי אבן החול הצבעונית גם תוך כדי נסיעה. לפניכם הצעה לטיול לאתרים נגישים בפארק.

 

מרכז המבקרים

מרכז המבקרים נמצא בכניסה לפארק. מיטב השכלולים הטכנולוגיים גויסו להמחשת הרקע ההיסטורי והתרבותי של האנשים שבאו לתמנע לפני אלפי שנים כדי לחצוב את הנחושת, המתכת הראשונה שהשתמש בה האדם. המבוא מתמקד במשלחות המצריות, שהחלו להפיק נחושת בתמנע במאות ה-14–12 לפני הספירה. אל המצרים הצטרפו כורים מדייניים.

במיצג "מכרות הזמן" צופים באי הפארק במולטימדיה ממוחשבת, הכוללת סרט פנורמי המוקרן סביב-סביב (360 מעלות) וכ-50 מוצגים נעים, ש"עולים" אל פני האדמה ויורדים מהבמה באמצעים טכניים.

 

תצפית "הפטרייה"

"הפטרייה" היא סלע גדול של אבן-חול אדומה, שהתבלה בצורה מיוחדת: החלק התחתון התבלה יותר מהעליון, כך שהסלע נראה עומד על "רגל", כמו פטרייה. הסלע הוא אחד הסמלים של פארק תמנע.

סמוך לפטרייה התגלו שרידי מחנה כורים, שבו הפיקו בתקופה המצרית הקדומה את הנחושת מהעפרה שנחצבה במכרות. במרפסת התצפית מוצב שחזור של מתקני ההתכה וההפקה, עם הסבר מאיר עיניים על האופן שבו נעשה הדבר. תחילה כתשו את העפרה, אחר כך הוסיפו לה חומרים מחזרים, ואת התערובת חיממו בכורים שבהם הותכה הנחושת והופרדה מהפסולת.

 

 

 

עמודי שלמה ומקדש האלה חתחור

עמודי שלמה מתנשאים מעל רחבת חניה נוחה. אלה אינם עמודים במלוא מובן המילה, אלא צורת בליה של מצוק אבן החול האדומה, שזכתה לצבעה המהמם בזכות תחמוצות ברזל המגוונות את גרגרי הקוורץ, הבונים את הסלע. כוחות הבליה השפיעו בעיקר על סדקי אורך בסלע והבליטו מעין "עמודים". הם נקראים על שם שלמה המלך משום שבעבר סברו שהפקת הנחושת הקדמונית התנהלה בימי שלמה המלך.

כ-200 מ' מעמודי שלמה, בהמשך הצוקים, נמצאו שרידי מקדש הכורים, המוקדש לאלה המצרית חתחור. המקדש בנוי קיר אבן נמוך, הסוגר על חצר קטנה שנשענת על הסלע הטבעי. צמוד לסלע נבנה תא מאבנים מסותתות. שני עמודים, שנושאים תבליט של פני האלה חתחור, נשאו קורות אבן, שנשענו בצדן האחר בגומחות שבקיר. בקיר הסלע נחצבה גומחה גדולה.

במקדש נמצאו כלים מצריים כגון חותמות וחרפושיות, צלמיות של האלה חתחור וכלים אחרים. לאחר עזיבת המצרים השתמשו מדיינים במקדש, ובין הממצאים מתקופה זו נמצא נחש נחושת בעל ראש מוזהב. נחש נחושת מתקופה זו נזכר במקרא (במדבר כא, ה-ט) וכנראה יש לו קשר עם נחושתן, שבני ישראל סגדו לו (מלכים ב יח, ד).

 

תצוגת שחזור חדשה: עמק ציורי הסלע

ציורי הסלע שהותירו בני התקופות השונות על פני אבני החול של בקעת תמנע הן עדות חיה לאורח החיים ולמחשבות שהעסיקו את יושבי האזור. מהציורים המתארים סצנות ציד אפשר ללמוד על עולם החי שאפיין את האזור לפני אלפי שנים, לזהות כלי עבודה קדומים ולדעת על אופיים ולאומיותם של האנשים שבילו כאן את חייהם.

הציורים העתיקים הם שהעניקו את השראתם לתצוגה המכונה "עמק ציורי הסלע". אופי התצוגה כאן הוא של מוזאון פתוח, שמביא לידי ביטוי את המגוון העשיר של אוכלוסיות האדם לדורותיהן, מהאלף השלישי לפני הספירה ועד כניסתו של הנשק החם לאזור, במאה ה-18 לספירה. המטיילים יוכלו לפגוש כאן, לדוגמה, ציורים משוחזרים עשויים מזכוכית והדפסי משי, של ציד יענים ויעלים (האלף השני לפני הספירה); ציור מרכבות מהתקופה המצרית; מנורה בת שבעה קנים מבית כנסת מאולתר שהתקיים סמוך למכרה נחושת בתקופה הרומית; אישה בדווית כורעת ללדת, או שיירת מסחר נבטית מתקרבת לנווה מדבר.

 

האגם ואוהל מועד

קק"ל יצרה אגם בן כ-15 דונם ליד הסוללה המפרידה את מכרות תמנע המודרניים מפארק תמנע. האגם משמש מוקד קיט ובילוי לבאי הפארק וגם נקודת מים קבועה לבעלי החיים המדבריים. ליד האגם פועלים חאן המלך שלמה, חנות מזכרות ומסעדה מדברית אותנטית.

סמוך לאגם נמצא שחזור של אוהל מועד, שנעשה בהתאם לתיאור המקראי. באוהל מועד הניחו בני ישראל את לוחות הברית. באוהל מוצבים  בימת הקורבנות והכיור, וכן לבוש הכוהנים, כיכרות לחם הפנים, המנורה, מזבח וקטורת הבשמים. מעבר להם נמצא קודש הקודשים ובו ארון הברית.

 

הפארק פתוח ביום שישי מ-8:00 ועד 15:00 וביום שבת מ-8:00 עד 16:00.

 

נגישות פארק תמנע

 

חניית נכים מסומנת: יש באזור האגם והמסעדה. הסיור בפארק ברכב.

קופה: נגישה. רכישת כרטיס ישירות מהרכב. אין מערכת לולאת השראה. 

שרותי נכים – יש במספר מקומות:

ליד הכניסה בתחילת המסלול: דלת נפתחת החוצה, מאחזי יד תקניים, תא מרווח 140X230 ס"מ, מקום לכסא גלגלים ליד אסלה: 80 ס"מ – יש לבקש מפתח במשרד!         
חניית עמודי שלמה: שרותים ביולוגיים. דלת נפתחת החוצה, מאחזי יד תקניים, תא מרווח X150 200 ס"מ, מקום לכסא גלגלים ליד אסלה: 90 ס"מ     
ליד המסעדה: דלת נפתחת החוצה, אין מאחזי יד, תא צפוף 140X130 ס"מ, מקום לכסא גלגלים ליד האסלה 90 ס"מ     
 

אמצעי עזר: 
   חומר כתוב – יש 
   מדריך קולי – אין
 
נגישות באתר:
מסלול מומלץ לביצוע בנסיעה ברכב בכביש הדו מסלולי. ניתן לצפות מהרכב בנוף המיוחד במינו, צפייה באתרים ובצומח. במספר מקומות ניתן לחנות בצידי הדרך לביצוע תצפית.
ניתן להגיע כמעט לכל מקום עם רכב בתיאום מראש, כולל מעבר אל סביב האגם, שם נמצאים שולחנות פיקניק נגישים.

בתצפית אל הפטרייה יש מודל מישושי מוקטן של הפטרייה.

באולם ההקרנה יש כתוביות בשפות שונות, צריך לבקש מראש. חסר שילוט מכוון בפארק, לכן יש להצטייד במפה ובמספר טלפון לסיוע בעת הצורך.  

אתרים נגישים:
מכרות הזמן: מבנה בכניסה לפארק בו מוקרן מיצג כ-15 דקות . חניית נכים בקרבה, דרך נגישה למבנה, כניסה נגישה. מקום לכסא גלגלים. מערכת הגברה.

 
עמודי שלמה: חנייה רחבת ידיים ללא חניית נכים מסומנת. ניתן לצפות בעמודי שלמה מהחנייה.

 

אגם תמנע: חנייה רחבת ידיים. 2 חניות נכים מסומנות. דרכי עפר כבוש רחבים אלן האטרקציות. רצויה עזרת מלווה למבקר בכסא גלגלים. 

אטרקציות נגישות: הטבעת מטבעות נחושת, מילוי בקבוקי חול. אטרקציות שאינן נגישות: שיט בסירות פדלים, השכרת אופני הרים. הרחצה באגם אסורה.

במקום מסעדה ומזנון נגישים (כניסה עורפית נגישה) וחנות מזכרות נגישה.  

 

לסקר נגישות – לחצו כאן    

 

 

פארק תמנע

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן