Skip to main content

תזרמו איתנו: טיול למפלי ונחלי הגליל והגולן

 

נחל סער


זורם לאורך אחד עשר ק"מ, אך ארבעה הקרובים לכפר מסעדה מספיקים בהחלט להבין את עוצמתו
הנחל, שבו אחד המפלים המפורסמים בגולן, זורם ברוחב לב באביב, כשהמים צונחים ומתנפצים לרסיסים על סלעים ויוצרים מסך ערפילי. לא צריך להרחיק לקנדה כדי לראות ניאגרה בקטן
ועוצמת מפליו. גם בטבע הדבר הראשון להפרם הוא התפר ונחל סער חצב את אפיקו על קו התפר שבין סלעי הגיר העתיקים של החרמון לבין סלעי הבזלת הצעירים יותר של הגולן. במהלך רוב השנה הנחל עצוב ויבש אך בחורף הוא זורם ברוחב לב.
 
איך מגיעים: מכביש מס' 99 (קריית שמונה-מסעדה) פונים צפונה על פי השילוט לכפר הדרוזי עין קוניה. נוסעים עוד כקילומטר וחונים סמוך לגשר הידידות. רכב שני יחכה בנקודת הסיום ליד מפל סער. לצורך כך צריך לנסוע על כביש 99 לעבר צומת מפל סער (מפגש כביש 99 עם כביש 989) כ-50 מטרים מערבה מצומת מפל סער, נמצא המפל. מעברו השני של כביש 99 ניתן להשאיר את המכונית בחניון הצמוד למסעדה.

 ניתן להגיע עם כיסא גלגלים לעמדה נוחה אך לא יעודית ולצפות בזרימה.

 

 

 תצפית על מפל עיט


נקודת התצפית המסודרת של מפל עיט היא הפתעה נעימה שאירגנה רשות הטבע והגנים בשוליה המזרחיים של שמורת יהודיה בגולן. מי עין עיט, הנובעים בערוץ נחל בעל שם דומה, נופלים אל קניון בזלת עמוק וממשיכים הלאה, עם הקניון, עד התחברות הערוץ לנחל יהודיה, כארבעה קילומטרים מערבית למפל.
 
 מחניית עפר רחבת ידיים יוצאת דרך סלולה של כ-100 מטרים, המתאימה גם לכסאות גלגלים, ומגיעה עד קצה מצוק קניון עיט. מנקודת תצפית זו אפשר לראות בחורף את המפל שוצף ובקיץ זרם איתן שמגיח מתוך הצמחייה הירוקה. שביל המתפצל שמאלה מוביל, דרך גשרון מעל ערוץ הנחל, אל התצפית המזרחית. התצפית מכוונת, בעזרת שלט הסבר, אל תופעת עמודי הבזלת, הנקראים גם משושים, שנחשפו על קירות הנחל.
 
איך מגיעים: נוסעים על כביש מספר 87 בכיוון צפון-מזרח ומתחברים לכביש מספר 808 בצומת המפלים. לוקחים ימינה אל 808 וממשיכים עוד כ-8 ק"מ דרומה. התצפית צד ימין של הכביש.

 

 

הירדן ההררי

 

ברכב פרטי ניתן להגיע לחלקו הצפוני של הירדן ההררי ולצפות בזרימה השוצפת ולעצור למנוחה קלה.

 

איך מגיעים:

 

בכביש 90 פונים ימינה לכיוון קיבוץ מחניים, לפני גשר בנות יעקוב פונים ימינה לדרך עפר עם ירידה שתוביל אתכם עד מטר ממי הירדן.

 

ניתן להחנות את הרכב ולרדת עם כיסא הגלגלים לתצפית.

 

 

שמורת מפל הבניאס והגשר התלוי
 
נחל הבניאס או בשמו העברי נחל החרמון עושה את דרכו מהר החרמון למטה לעמק החולה, הנחל שהוא אחד משלושת מקורות הירדן זורם לו במשך כל השנה ושמורת מפל הבניאס היא אחת משמורות הטבע היפות והמפורסמות בארץ.
לשמורה 2 כניסות- מקורות הבניאס ומפל הבניאס שביניהן מסלול הליכה קל ונוח
לצידו של הנחל. בצידו של המפל ניתן לראות את מפל הבניאס – אחד ממפלי המים המרשימים ביותר בצפון ולצידו הגשר העילי החדש שנבנה השנה.
ובצד השני את מקורות הבניאס- אתר ארכיאולוגי מרשים אם המערה של האל פאן לצד ברכות מים המובילות את מימי הבניאס אל הנחל.

 

כיצד מגיעים? כביש 99 היוצא מקריית שמונה לכיוון רמת הגולן
השמורה נמצאת צמוד לקיבוץ שניר , הכניסה הראשונה אחרי הקיבוץ היא למפל והשנייה מספר ק"מ אח"כ היא למקורות הבניאס.
 
מסלול: ממפל הבניאס ועד למקורות מסלול של כשעתיים, ניתן לעשות מסלול מעגלי במקום למפל ולגשר העילי של כשעה.
 
דרגת קושי: קל עד בינוני – מלבד מדרגות במפל המסלול הוא קל ונוח.
 
נגישות נכים ועגלות ילדים: רק בצד של מקורות הבניאס , מהצד של המפל הירידה היא במדרגות.
 
 

 

שמורת תל דן

 

שמורת תל דן היא מעין ארץ הפלאות: פלגי המים זורמים כאן מכל העברים ומצטרפים לנהר גועש, וצמרות העצים מתנשאות אל על ושומרות על אפלולית תמידית. נהר הדן הוא הגדול והחשוב מבין שלושת מקורות הירדן הוא ניזון ממי שלגים וגשמים שיורדים בהר חרמון.

 

למידע נגישות ופרטים נוספים

 

תל דן

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן