Skip to main content

השפלת בעלי תג נכה ב"גן הטכנולוגי ירושלים"

ב"גן הטכנולוגי ירושלים", שכולל מרפאות, מכללות ומשרדים שמשרתים ציבור רחב, יש כניסה לרכב רק בתיאום מראש עם העסק או המוסד שצריך להגיע אליו. בעל תג נכה שמגיע בפעם הראשונה חווה השפלה ותיסכול מיותרים

 

התלונה הראשונה הגיעה בתחילת 2014 ועיקריה:

"בהוראת המנכ"ל … הם לא נותנים לנכים בעלי תו נכה להכנס למתחם לקבלת שירותים שונים (אני הייתי בדרכי לבנק לאומי …) וזאת למרות שבכל המתחם ישנם שלטים המכריזים על נגישות-וזה פרסום מטעה! נאלצתי לחנות מחוץ למתחם (הם דרשו שאתקשר לבנק אבל הבנק לא היה זמין) ונאלצתי לכתת רגליי למתחם".

 

כעבור זמן קצר הגיעה תלונה נוספת על מצוקת חניה וקשיי נגישות בתוך המתחם. כתבנו להנהלת "הגן הטכנולוגי ירושלים" ("ג.ט.י.")  וקיבלנו תשובה מהמנכ"ל שעיקריה מודבקים להלן:

"

"

 

בדצמבר 2014 העברנו להנהלת "ג.ט.י." מכתב עו"ד שמסביר את החוק (בעיקר את הגדרת "מקום ציבורי" בחוק השוויון) ודורש לאפשר כניסת בעלי תג נכה ללא תיאום מראש. בתגובה מנכ"ל "ג.ט.י." כתב שהוא מעביר את המכתב להתייחסות היועצת המשפטית של "ג.ט.י.".

 

בסוף מרץ 2017 הגיעה תלונה קשה מסטודנט במכללה שנמצאת במתחם "ג.ט.י.":

"…

דיברתי עם … ממט"י … והיא הודיעה לי כי ניתן להכנס למתחם אך ורק לאחר הסדר מול אחד מהעסקים הפועלים במקום ,לפי הסדר החניה מולם.
הכוונה היא בתשלום.
במידה ונכה רוצה למתחם אין הוא יכול משום שאין חניית נכים בקרבת מקום וגם לא מעבר לכביש .
יש לציין שישנם מאות מקומות חניה בתוך המתחם ….

אני תלמיד של מכללת … אשר שוכרת כיתה ממכללת …. הממוקמת בבניין במתחם. … הפנו אותי למכללת …    ".
 
התלונה האחרונה ממחישה פוטנציאל לבעיה נוספת – גלגול אחריות מעסק אחד לשני כאשר בעל תג הנכה נותר "באמצע" ללא נגישות אל המקום שהוא צריך להגיע אליו.
 
כתבנו שוב להנהלת "ג.ט.י." והפעם הם שלחו תשובה ארוכה מטעם היועצת המשפטית שלהם. עיקרי הדברים דומים מאד לתשובה מ- 2014. התוספת היא הצעה לעריכת ניסיון (לתקופה מוגבלת) לתיאום מראש באמצעות דואר אלקטרוני. למותר לציין שהפתרון לא מתאים לחלק מבעלי תג הנכה ולא מכבד אף אחד מהם. ביחס לתלמיד שהיה המתלונן האחרון, הם מפנים שוב למכללה בה הוא לומד.
 
ביולי 2017 מגיעה תלונה נוספת, הפעם בשם תלמידה עם מוגבלויות שמחלימה מסרטן ומנסה ללמוד בשלוחה של אוניברסיטת בר אילן בגן הטכנולוגי.
 
בנובמבר 2017 מגיעה הקלטה שביצע נכה צה"ל במהלך עימות שלו עם מאבטחים ועם שוטרת שהזמינו. האירוע ממחיש את דחיפות הטיפול בעניין, כי אירועים כאלה עלולים להיגרר לפסים אלימים.
 
העברנו את הסוגיה לבדיקת נציבות השוויון ובתשובה נשלח בספטמבר 2017 מכתב אזהרה מנציבות השוויון למנהל המתחם.
 
 

מידע נוסף וקישורים

 
 

 

 

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן