Skip to main content

חסימת מעברים על ידי רכבים דו-גלגליים

כל רכב של נהג בכיסא גלגלים זקוק למרחב לפתיחת הדלת והמעלית/רובוט ולתמרון עם כיסא הגלגלים. כאשר חניית הנכים היא לצד מדרכה, חניית אופנוע או אופניים על המדרכה חוסמת את המעבר

בתל אביב יש סלחנות כלפי חניית אופנועים על מדרכות (בניגוד לאכיפת חניית מכוניות על מדרכות). גם החסימות הפיזיות שמונעות חניית מכוניות על מדרכות לא מונעות חניה (ואפילו נסיעה מהירה) של אופנועים על המדרכות, אך מפריעות למשתמשים בואן עם מעלון-צד.

על הסלחנות (לפחות בת"א) למדנו מהתכתבות (בין אופנוען למנהל פניות הציבור בעירייה) שנמצאת בפורום (מאוקטובר 2009). אנחנו אפילו התכתבנו עם "פניות הציבור" כדי לוודא שהתגובה אותנטית. נאמר שם (בין השאר):

"העירייה מעודדת את השימוש ברכב דו גלגלי בעיר…

לנוכח הגידול בשימוש ברכב דו גלגלי, בחרה העירייה למצוא איזון הנכון בין צרכי נהגי האופנועים לצרכי נהגי המכוניות. לפיכך, נקבעו קריטריונים מחמירים לגבי אישור חנית רכב דו גלגלי על המדרכה במקרים בהם נגרמת הפרעה להולכי רגל.".

הגולש בפורום מרוצה וכותב:

"לפי מה שאני מבין אין בעיה להחנות על מדרכה כל עוד לא מצויין במפורש שאסור ואז חנייה על כחול לבן היא חינם, ובמידה ולא מצויין אחרת מותר על המדרכה בלי להפריע למעבר של הולכי רגל".

ואכן, לא ידוע לנו על דו"חות שנרשמים לאופנועים בגין חניה על מדרכה. לעומת זאת, כל מי שמסתובב במרכזי ערים הגדולות רואה אופנועים רבים על המדרכות, חלקם מפריעים לוואנים, חלקם מסכנים לקויי ראייה וחלקם מלכלכים את המדרכות בשמן שעלול לגרום החלקה.

יש עדות עקיפה נוספת ליחס העירייה לאופנועים, והיא מהפעילות של ד"ר משה טיומקין למניעת העלאת תעריפי הביטוח לרכב דו-גלגלי. ב- 2006 הוא אמר (כמצוטט ב"מחלקה ראשונה"):

"… ד"ר משה טיומקין, הזהיר כי ההעלאה החדה בפרמיות תביא לכך, שאופנועים רבים יפסיקו לנסוע, והדבר יפגע בכלכלה של תל אביב. לדבריו, 40 אלף מתוך 80 אלף האופנועים בארץ נוסעים בת"א, … הוא אמר כי האופנועים הם חלק חיוני בכלכלת העיר, והיא לא תוכל לתפקיד כראוי בלעדיהם.".

אגב, ב- 2004 היה ניסיון של מחלקת הפיקוח בעיריית ת"א למנוע חניית רכב דו-גלגלי על מדרכות אך הדו"חות בוטלו (לפי הידיעה) כאשר הובן שאין מספיק מקומות חניה מוסדרים לרכב דו-גלגלי.

בפברואר 2014 מתפרסמת (ב"מגזין המושבות") כתבה שכותרתה "חונים מוחים ומתפשרים" על ניסיון אכיפת איסור החניה של אופנועים על מדרכות בחדרה. לפי הכתבה, העירייה לא הצליחה להתעקש על אכיפה אסרטיבית, וחבל. עמותת "אור ירוק" הגיבה בדרישה שהמדרכות יהיו פנויות להולכי-רגל.

אנחנו מבקשים ממי שנתקל ברכב דו-גלגלי שמפריע לפתיחת מעלון של ואן בחניית נכים או מפריע למעבר הולכי-רגל – להתלונן במשטרה / פיקוח עירוני ולשלוח לנו תמונות ברורות (עם מספר האופנוע, תאריך).

אופנוע לצד חניית נכים ברחוב הוברמן

כפר סבא, ינואר 2013

תודה לחברת "נגיש" שהציבה את התמונה ב"פייסבוק", ינואר 2013.

תמונה מתל אביב, באדיבות פעילת נגישות

התנהלות האופנוענים על המדרכות מפריעה מאד לעסקים במגדלי משרדים בערים הגדולות. השליח בקטנוע רוצה להגיע הכי קרוב שאפשר ללקוח ולפעמים המשמעות היא נסיעה בחדרי מדרגות ובשבילי כניסה להולכי רגל. בהיעדר אכיפה מצאו פתרון פשוט: חסימה באמצעות אבנים עגולות, עמודים צפופים ושרשראות. להלן דוגמא מבני-ברק:

התוצאה היא חסימת הכניסה לבניין למשתמשים בכיסאות גלגלים וקלנועיות.

ב- 15.6.2016 הנושא עלה בתוכנית "יהיה בסדר" בגלי צה"ל. מאזינה בשם יעל סיפרה על תלאותיה כאשר מעלון הרכב נחסם על ידי אופנועים. בשידור השתתפו גם מיטל להבי (סגנית ראש העיר תל-אביב) ויובל וגנר (נשיא עמותת "נגישות ישראל"). בדיון שהתפתח הסתבר שהמצב החוקי מורכב ומוזר בכל הנוגע לסמכויות של שוטרים ופקחים להזיז אופנועים בנסיבות האלה. כנראה שגם הקנסות לא מרתיעים (אם בכלל טורחים לרשום דו"ח). המשתתפים בשידור הסכימו שצריך לתקן את החוק כדי לטפל בבעיה. אחרי השידור יובל כתב לחבר הכנסת אילן גילאון ולאחרים בבקשה להעביר חוק מתאים.


מידע נוסף וקישורים

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן