Skip to main content

משכן אומנויות הבמה (הקאמרי החדש)

משכן אומנויות הבמה (הקאמרי החדש, מרכז גולדה) הוא קומפלקס חדש יחסית שאפשר היה לצפות שיהיה נגיש לפי כל החוקים. בפועל יש לא מעט בעיות שחלקן הגיע אף לתקשורת.

באפריל 2010 הגיע העתק מכתב ששלחה אשתו של נכה צה"ל להנהלת  הקאמרי. היא מספרת שבאזור המוקצה לכיסאות גלגלים באולם מספר 1 נהוג להוסיף כיסאות. זה מונע מהם לצאת באמצע הצגה (אם צריך להגיע לשירותים פתאום, למשל). בסוף ההצגה היא נאלצת לפלס דרך ולהזיז כיסאות כדי לפנות דרך לכיסא הגלגלים. תוספת הכיסאות היא עניין בטיחותי ממדרגה ראשונה, כי במקרה חרום הפינוי יתעכב ויהיו נפגעים מהיתקלות בכיסאות. המתלוננת שלחה העתקים גם לארגון נכי צה"ל ולעיריית ת"א.

מיכאל הנדלזלץ כותב ב"הארץ" (30.4.2008):
"לאולם הגדול נכה יכול להיכנס אך ורק בשורה האחרונה של היציע התחתון, רחוק מהבמה. לאולם הקטן כנ"ל, גם אם שם זה פחות נורא…; אלא שהכניסה לאולם הקטן עצמו היא ברמפה שנוספה במחשבה לאחר מעשה, המאפשרת כניסה מצד אחד של האולם בלבד. שירותי נכים מחייבים כמובן מעלית."
באותה כתבה מוזכרות בעיות נגישות גם באולם האופרה הסמוך.

בקיץ 2010 יש תלונות על קשיי נגישות בכל המתחם (כולל מוזיאון ת"א) עקב עבודות שיפוץ. האולמות והמוזיאון ממשיכים לפעול למרות קיומם של המכשולים. ב- 27.8.2010 התפרסמה כתבה ב"ידיעות תל-אביב" על העתקת המעליות (מהחניון החדש לרחבה בין המוזיאון לקאמרי) למקום אחר כי המבנה שלהן מסתיר את המוזיאון… מהכתבה אפשר להבין שהזזת המעליות תפגע בנגישות ותעלה כשני מיליון שקל.

באוקטובר 2010 הגיעה התלונה הבאה:

"[בסוכות תשע"א] הגענו להצגה עוץ לי גוץ לי בתאטרון הקמארי (אולם 1). אנחנו: … נכה משותק מוחין, … ומשתמש בכסא גלגלים ממונע ובעל ראיה לקויה ושני מלוויו: …. לצערנו אין נגישות לכסא גלגלים לשורות הראשונות וכך נגזר על נכה לשבת בקצה האולם, מיקום גרוע עבור כל צופה, על אחת כמה וכמה צופה הסובל מלקות ראיה. הצטערנו לראות שבתאטרון שהוקם בשנים האחרונות ומהווה מוסד תרבותי מרכזי, ההנגשה מוגבלת ביותר. עקב מצב זה, נאלצנו לקנות כרטיסים לשורה רגילה ובננו נסחב … קבל עם ועדה עד המקום באופן שאינו מכבד ובוודאי אינו תרבותי. (הצעתנו לשינוי המצב: ביטול שורה ראשונה, הנמכתה והנגשתה לכסאות גלגלים ולכסאות ניידים של מלווים (כסאות שישמשו צופים במידה ולא יגיעו נכים להצגה)). ".

באפריל 2010 נשלח מכתב להנהלת התיאטרון (ותזכורות), טרם קיבלנו תשובה.


נוסח החוק שהיה בתוקף בזמן הקמת התיאטרון

לאור כל מיני הסתייגויות ביחס לחובת הקצאת מקומות מתאימים ליושבים בכיסאות גלגלים, להלן נוסח הפרק המתאים בחוק התכנון והבנייה:

מקומות ישיבה מיוחדים בבתי עינוג

 

8.23 בתיאטרון, בבית קולנוע או בבית עינוג אחר, יותקנו מקומות ישיבה מיוחדים לנכים על פי תנאים אלה:

 

(1)   שטחו של המקום המיוחד האמור לנכה יהיה לפחות 1.45 מטר על 0.90 מטר;

(2)   לכל 150 עד 1,000 מקומות ישיבה יוקצב מקום אחד לנכה כאמור בפסקה (1), ומעל 1,000 מקומות ישיבה – לכל 250 מקומות מקום אחד כאמור, ובלבד שבכל בנין ציבורי כאמור יותקנו לפחות שלושה מקומות ישיבה מיוחדים לנכים;

(3)   המקומות המיוחדים האמורים יוקצבו על יד המעברים באופן שתאופשר לנכים ראות טובה ושהנכים גם לא יסתירו לאלה היושבים מאחוריהם;

המקומות המיוחדים האמורים יוסדרו לרוב על ידי אפשרות קיפול או סילוק מספר מתאים של כסאות קבועים באולם.


מידע נוסף וקישורים

 

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן