Skip to main content

קניון חוצות המפרץ בחיפה

 

מרכז זה הוא אחד הראשונים בארץ בסגנון הקניון הפתוח. יש בעיות נגישות שצריך לפתור בשיתוף הנהלת הקניון, העסקים, קרן קיימת והעירייה

הבעיה הבולטת עבור המשתמשים בכיסאות גלגלים היא הנמכות מדרכה חסרות או לא תקניות. מנהל "חוצות המפרץ", מר יוסי מורג, סיפר לנו בתחילת 2009 שסייר עם נכה בכיסא גלגלים שהסתדר טוב עם ההנמכות. כנראה שלמשתמש הזה בכיסא גלגלים היו כוח וכושר הרבה מעל הממוצע… אפשר להתרשם מהתאמת ההנמכות מתמונות שצולמו בינואר 2009 ומצורפות כאן.

דוגמא למקום שאין בו הנמכה בכלל (ב- 2009) היא חניות הנכים מול "מגה ספורט". התמונה למטה מצולמת מכוון כללי של החנות, אפשר לראות את התמרורים מאחור ואת מעבר החצייה.

חוצות המפרץ - מעבר לא נגיש מחניות נכים

בתמונה הבאה (גם היא מ- 2009) רואים את אותם התמרורים מכיוון החנייה. אגב, עדיף היה לסמן את החניות לאורך המדרכה הצמודה לחנויות שבתמונה. זה עדיף במיוחד עבור ואנים.

חוצות המפרץ - מעבר לא נגיש מחניות נכים

בעייה אופיינית של שיפוע תלול מצוייה ליד מרכז השירות של "אורנג'". בתמונה הבאה (מ- 2009) אפשר גם לראות שרכב שחונה לפי הסימון מפריע ל"שיפוע" (או שיספוג נפילה של משתמש בכיסא גלגלים שינסה לרדת ללא סיוע…).

חוצות המפרץ - שיפוע תלול מחניות נכים

חוצות המפרץ הנמכה לא תקנית ליד התחנה 

בעיה נוספת היא המעבר מהרכבת הקלה ("מטרונית") למתחם. התחנה הקרובה ביותר היא בצומת וולקן, על אי תנועה בין נתיבים סואנים ביותר בשעות השיא. יש תכנון לגשר, אך העירייה מסרבת לבנות מעליות מחשש לונדליזם ובגלל העלות הגבוהה. סיכום הביניים הוא שיהיה מעבר חצייה מרומזר, אך הוא עלול לגרום לפקקי תנועה. המיקום של התחנה רחוק ממרכז המתחם הגדול יגרום לכך שמי שמתקשה ללכת מרחקים ארוכים יעדיף להגיע ל"חוצות המפרץ" ברכב פרטי (או ידלג לקניון אחר…).

 

בנובמבר 2012 ראינו החמרה במצוקת חניות הנכים עקב ביטול חניות כאלה באזור ההרחבה של חנות "נעמן". זה מטריד במיוחד כשיש אירוע באולמי "הנסיכה".

 

בסוף 2016 הטיפול בנושא מתחדש בעקבות תלונה קשה על נגישות המדרכות. משתמשים בכיסאות גלגלים נאלצים לנוע על הכבישים הסואנים בהיעדר הנמכות תקניות בצמתים ומעברים. פנינו לעירייה בבקשה לאכוף את הנושא דרך רישוי עסקים. התשובה הייתה מפתיעה:

"מתחם "חוצות המפרץ" אינו קניון שהוא בנין על מגרש שיש בו גם חניות (כמו "קניון חיפה" למשל) ועל כן החניות והמדרכות אינם טעוני רשוי עסק. מתחם "ביג" בצומת קרית אתא, גם הוא מתחם כמו "חוצות המפרץ".
הדרכים והחניות במתחם חוצות המפרץ בבעלות קק"ל וחכירה לטובת חוצות המפרץ, אני מציעה כי תפנה לקק"ל ובמקביל להנהלת המתחם
".

מצאנו מסמך שמתאר את מבנה הבעלות על המתחם ואכן מדובר ב"חכירה לדורות" מהקרן הקיימת עד אמצע המאה ה- 21… אנחנו מבררים את הסוגיה בעזרת נציבות השוויון.

לסיכום, התיאורים והתמונות שהובאו לעיל הם רק דוגמאות, לא סקר נגישות מקצועי. יש מה לתקן, אך ההוצאה הצפויה לא גבוהה, לדעת הכותב.


מידע כללי וקישורים

 

 

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן