Skip to main content

חניה לנכים בבית חולים בילינסון

בשנים האחרונות יש מצוקה גוברת בנושא. היא הגיעה לרמה בלתי נסבלת במהלך שיפוץ חדר המיון וסביבתו. יש שיפור החל מ- 2014 עם הקמת חניון חדש

בסוף 2006 התכתבנו עם הנהלת "קמפוס בילינסון" וקיבלנו תשובה שיש מספיק מקומות לפי החוק. כבר אז התשובה לא תאמה את המציאות בשטח ואת העובדה שלבית חולים מגיעים יותר נכים מאשר למבני ציבור אחרים.

בדצמבר 2008 הגיעה תלונה בזו הלשון:

"למרות שיש לי תג נכה ואני 100%, לא נתנו לי להיכנס כי אמרו ששינו את החוק ורק למחוסרי גפיים. בחניון שבחוץ בתשלום אין סימון שמור לנכים כך שצריך לחנות רחוק".

בחיפוש קצר באינטרנט מצאנו שהנושא עלה כבר בעיתונות המקומית (הקישור ב- LOCAL נעלם). תגובת בית החולים שם לא מספקת אותנו:

"בימים אלו החל בבי"ח בילינסון בינוי מערך מיון חדש וייחודי שישתרע על כ- 5,000 מ"ר … ויאפשר להעניק שירותי רפואה דחופה להיקף של כ–150 אלף מבקרים מדי שנה. בשל אילוצי הבנייה, מספר החניות צומצם, אך עדיין מספר החניות גדול משמעותית מעל לתקן הנדרש בישראל. בנוסף, במתחם בית חולים בילינסון, חניון נפרד תת קרקעי למטופלי מרכז דוידוף".

אם יש כוונה להמשיך להפעיל את בית החולים במהלך שיפוץ גדול, חייבים לדאוג לגישה סבירה לנכים, כולל חניה. אנחנו מתכתבים עם הנהלת בית החולים וגורמים אחרים בדרישה לסמן חניות נכים לפי הצורך ולפקח טוב יותר על השימוש בהן. התשובה הגיעה בינואר 2009:

 לאור התשובה יתכן שחלק מהבעיה הוא קושי בהתמצאות בין הכניסות ומגרשי החניה. לא יזיק שילוט נוסף.

ב- 27.3.2009 התפרסמה במקומון "מלאבס" כתבה על קשיי החניה לנכים במקום. החידוש: שירות סניטארים שמובילים את החולים מהרכב לבית החולים בהזמנה מראש. למותר לציין שזה פתרון מאד לא מכובד וכנראה שגם כרוך בהמתנה ארוכה (לפי הכתבה). לאורחים נכים יש, כנראה, בעיה קשה עוד יותר (בניגוד לעבר, מניסיון אישי).

ביולי 2009 הגיעה תלונה על מצוקת חנייה לואנים (עם מעלית בצד) ועל היעדר הנמכות במדרכות החדשות. לפי התמונות שהמתלונן שלח, יש גם בעיה של חניית רכבים קטנים במעברים המיועדים לפתיחת המעלית של הואן:

המתלונן כותב:

"בבית חולים רבין בפתח תקוה פתחו כניסה חדשה ומשופצת ומדרכות חדשות, אבל במעברי החציה אין הנמכה לכיסאות גלגלים…יש שלוש חניות לרכב עם מעלית שזה לא מספיק. זה כולל רכבים עם רובוטים ומעלית מאחור … הבעיה לנכה שבא לבד עם וואן שמעלית בצד אין מקום חניה".

באוגוסט 2009 קיבלנו מממונת שוויון לאנשים עם מוגבלויות במשרד הבריאות את תשובת רכז הנגישות בבילינסון (שנשלחה בסוף אפריל 2009):

"כל החניות הציבוריות בתוך שטח בית החולים מיועדות רק לנכים".


בפברואר 2010 יצא מכתב מחבר הכנסת אילן גילאון למנהל בית החולים. להלן קטעים נבחרים:

"בלשכתי התקבלו פניות רבות לגבי הנוהל שהושרש לאחרונה בביה"ח 'רבין' בכל הנוגע לחניות נכים כאשר כל אדם נכה המגיע לשערי המתחם נשאל בשער הכניסה האם ברשותו "תו משולש". היה וזה האחרון ישיב בחיוב, יידרש להציג כסא גלגלים ו/או קביים לראיה. למותר לציין, כי אותם בעלי מוגבלויות שלא מציגים את "הראיה" כתנאי מקדמי, נאלצים לספוג השפלות כגון "אין לך קביים, אינך נכה או מוגבל" מצד עובדי החניון, כאילו מונו זה עתה לחברי ועדה רפואית.    מעבר לעובדה כי מדובר בנוהל פסול בבסיסו שיש בו השפלה הגובלת בחוסר אנושיות משווע כלפי אוכלוסיית אנשים עם מוגבלויות, הרי שנוהל זה מנוגד לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות…. ישנם חולי לב שאינם מסוגלים לצעוד 5 מטרים וזכאים לחניית נכים כשם שאנשים המרותקים לכסא גלגלים זכאים.    אי לכך ובהתאם לזאת, אבקש את התייחסותך המלאה והסדרת הנוהל לתקנו".
טרם ראינו תגובה למכתב הזה, וכנראה שגם לא היה שיפור בשטח.

 


 

באוקטובר 2010 התפרסם ב"ידיעות פתח תקוה" שבוטלו חניות הנכים ליד המיון. מסתבר שהשיפוץ טרם הסתיים ובתגובה לכתבה הובטח שיסומנו חניות נכים כשתסתיים הבנייה. נכתב שם שמספר חניות הנכים בבית החולים עולה על הנדרש בתקן… בנובמבר 2010 הגיעה תלונה של נכה שנאלצה לחנות רחוק מאד בגלל ביטול חניות נכים וקשיחות השומרים בשער.

 

באוקטובר 2011 מגיעה תלונה על גביית תשלום עבור חנייה מרכב עם תג נכה. בחניון לא היו חניות נכים ובודאי לא חניות מתאימות לואן והנהגת נאלצה לחנות באלכסון כדי להשאיר מקום למעלית. המתלוננת כתבה להנהלת בית החולים ואנחנו ממתינים לתשובה. גביית התשלום סותרת, לכאורה, את חוק החניה לנכים (תיקון מ- 2005) ואת ההוראה של משרד הבריאות מ- 1988. לפי חוק החניה לנכים, גם אם החניון בבעלות פרטית צריך לקיים מנגנון של "שיפוי".

 

באוקטובר 2011 מצאנו פרסום (במגזין של "אל-על") על 200 פסלים שמקשטים את בית החולים. לפי התמונה בכתבה (וגם לפי התוכן) חלק מהיצירות מצויות בגן פסלים. אנחנו תוהים – בהתחשב במצוקת החניה – מה יותר חשוב: חניית נכים או גלריה לאמנות בשטח בית החולים?

 

בדצמבר 2011 הכותב הגיע לביקור חולים באחת המחלקות הפנימיות. הכניסה הקרובה ביותר היא ליד המיון מהמשך רחוב הלסינקי:

כביש הכניסה לבלינסון

 החניה היא ב"אין עצירה" או בתשלום או קצת יותר רחוק ברחוב ליד הכניסה למח' יולדות, אם יש מקום. כפי שניתן לראות בשלטים, מחיר החניה משקף את המרחק מהכניסה (יש חניון גדול אך רחוק במחיר נמוך יותר). התמונה ממחישה גם את היותו של המקום אתר בנייה.

 

מהחניה צריך לנוע בכביש ובנתיב משובש:

שביל זמני לבלינסון

כאן כבר אין תירוצים: גם שביל זמני יכול להיות נגיש יותר, במיוחד לאור העובדה שקמפוס בלינסון הוא אתר בנייה לאורך שנים. הכניסה למתחם כוללת שיפוע תלול למדי עם דלת קשה בקצה ללא רחבת היערכות:

כניסה לקמפוס בלינסון 2011

יש שיפוע קשה נוסף גם בכניסה למבנה.

 

במבנה עצמו הופתענו מהיעדר שילוט הכוונה כללי וסידורים ללקויי ראייה במעליות.


בנובמבר 2014 מגיעה תלונה על היעדר פטור מתשלום עבור חניה לבעלי תג נכה ב"חניון החדש". אנחנו מבררים פרטים ונפעל להסדרת העניין. באתר בית החולים אנחנו מוצאים את הטקסט הבא:

"חניית נכים בתוך מתחם בית החולים– מיועדת למטופלים בלבד, בהצגת תו נכה ועזרי הליכה מתאימים (כסא גלגלים/מעלון/מקל הליכה/קביים) – רק באם הנכה נוהג/נמצא ברכב. אזור חניית נכים בתוך מתחם בית החולים נמצא בסמוך לבית החולים לנשים ומותנה במקומות חניה פנויים.".

למותר לציין שהנוסח והנוהל לא מקובלים עלינו ולא תואמים את החוק ואת ההוראות כמפורט לעיל. ברור גם שהתעלמו מפנייתו של ח"כ אילן גילאון מ- 2011.

בעת כתיבת שורות אלה יש בקישור הנ"ל מפה סכמטית בלבד שרוב החניונים לא מסומנים בה ואי אפשר לקבל מושג על מרחקי ההליכה מהחניה לבית החולים.

 

ב- 2015 מגיע דיווח על שיפור גדול בנושא החניה לבעלי תג נכה בזכות החניון החדש הנ"ל.

עדיין חשוב להכיר את השתלשלות העניינים בתקופת השיפוצים הארוכה כלקח לשיפוצים הבאים בבתי חולים ומוסדות חיוניים אחרים.

 

בסוף 2017 מסתבר ששוב דוחסים עוד מגדל אשפוז חדש לקמפוס בילינסון.

התוצאה בינתיים היא מצוקת חניה במיוחד לבעלי תג נכה. יש גם חסימת מדרכות על ידי כלי רכב ורישום דו"חות חניה (גם לבעלי תג נכה) (MYNET, דצמבר 2017). יש הבטחה להוסיף חניות מתחת למבנה החדש. מרגיז להסיק מהתיאור בכתבה שהעירייה דואגת להכנסה נאה מהדו"חות במקום לסמן חניות נכים לפי הצורך בקרבת בית החולים.

 

בינואר 2019 מגיעה תלונה על חניות הנכים ליד מחלקת יולדות.

בתלונה נאמר שהחניות אינן מסומנות באופן תקני, כך שאין רוחב המאפשר לרכב עם מעלון להחנות ולהתנייד שם. בלא קשר לסימון  נטען כי חונים בחניות המיועדות לנכים גם בני משפחה המגיעים לאסוף יולדות.

כמו כן, נטען בתלונה כי אין כסאות תקניים המותאמים לאנשים עם מוגבלות בחדר ההמתנה וכן לא שירותי נכים. מ"פניות הציבור" הגיעה תשובה שעיקריה להלן:

"חניון לנכים –   בשטח בית החולים בילינסון נבנה חניון תת קרקעי עם  400 מקומות חנייה,  הכולל חניות נגישות מסומנות לנכים  בהתאם לכללים המחייבים, וחלקן אף רחבות  ומשמשות לרכב עם מעלון . כמו – כן ,  בסמוך  ל – 2  הכניסות בחזית בית החולים  סומנו לאורך הגדר  חניות נוספות המיועדות לנכים .  

מתחם בניין יולדות –  אנו מאפשרים כניסת רכבים לצורך הורדה והעלאה של יולדות המגיעות לחדר הלידה, וביום השחרור לצורך העלאת היולדת והילוד בן יומו. יש לציין כי מאבטחי בית החולים אינם מנחים יולדות, מבקרים או מטופלים להחנות בחניות הנכים במתחם זה  והאכיפה בחניות אלו נעשית ע"י פקחי עיריית פ"ת .   

כסאות בחדרי ההמתנה – נושא זה נבדק ע"י מורשית נגישות השירות במרכזנו ונמסר לנו כי גובה המושבים  והעומק תקין  .תבחן הוספת משענות יד בהתאם לתקנות .

שירותי נכים –  כל המבנים החדשים  בשטח בית החולים כוללים חדרי שירותים ייעודים לנכים. נמסר לנו  מנהל מחלקת האחזקה כי במבנים הישנים יחולו שדרוגים ושינויים. הוספת חדרי שירותים לנכים במבנים הישנים יבחנו בהתאם לאישור תכניות בנייה עתידיות .   "

 

במרץ 2019 נושא החניה מטופל בתוכנית "יהיה בסדר" (גלי צה"ל).

התוכנית שודרה ב- 25.3.2019 ואפשר לשמוע את ההקלטה באתר גלי צה"ל עד מספר שבועות אחרי השידור. הטענה הפעם הייתה שבחניות המיועדות לרכב גבוה (ואן עם מעלון) חונים רכבים קטנים למרות שיש חניות נכים אחרות בחניון. בתוכנית הוצגה עמדת נציבות השוויון והתראיין מר יובל וגנר, נשיא "נגישות ישראל". מהדברים שהוצגו בתוכנית אפשר להבין שאין עדיין דרך חוקית למנוע חניית רכבים קטנים נושאי תג נכה בחניות שמיועדות לרכב גבוה.

 

 


מידע כללי וקישורים

 

 

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן