Skip to main content

פארק ענבה – נגיש בקושי

קטגוריה: חדשות מתחום הנגישות

מאת: איילת רוטה – גבאי

ממרומי שתי רגליו של אדם בריא נראה פארק ואדי ענבה, לכאורה, כחלום שהתגשם עבור כל לוחמי זכויות הנכים.

חניות רבות המיועדות לנכים מסומנות במגרש החניה, שביל ארוך וסלול מוביל את המבקרים במדרון עד לאגם והמדשאות, ואין אף סימן למדרגה שעלולה להכשיל כיסא גלגלים.

כך נדמה היה גם לשתי משפחות מן הישוב, שהגיעו אל הפארק בחופשת הפסח לבלות בו עם ילדיהם היושבים בכיסאות גלגלים. כל משפחה גילתה על בשרה במהרה שמראה יכול להטעות, ונגישות פירושה הרבה יותר מהעלמת המדרגות וסימון לבן של חניית נכים. פארק ענבה אינו נגיש לנכים, טוענות שתי המשפחות הללו בתוקף ומניסיון אישי מר.

איריס גולדנר, אם חד-הורית מירושלים, הגיעה עם חבריה, תושבי מודיעין, לבלות יום חופש בפארק. בנה בן החמש וחצי של גולדנר משותק בגפיו ויושב על כסא גלגלים ממונע. "הגענו לכאן אחרי שאמרו לנו שיש לפארק שביל גישה והוא נגיש לנכים", מספרת גולדנר, "והניסיון שלי עם ילד נכה בפארקים אחרים בארץ מעיד על כך שבדרך כלל הפארקים אכן נגישים. מהר מאוד התברר לנו שבמודיעין פשוט לא חשבו עלינו. יציאה מהבית עבורנו פירושה שהגענו לא רק עם כסא גלגלים, אלא גם עם ציוד מיוחד, אופניים מיוחדות ועוד ציוד רב שהילד צריך. שמחנו לגלות שיש חניות נכים קרובות מאוד לשער, אבל משם ועד לפארק היינו פשוט בהלם. כל הגישה לפארק היא בירידה מאוד תלולה, ירידה שבכלל לא רלוונטית עבור ילד בכסא גלגלים". גולדנר, שהגיעה מירושלים במיוחד לפארק ענבה, לא רצתה לאכזב את ילדיה, ולכן לא שבה על עקבותיה, אלא ניסתה למצוא פתרון. לפני שהחלה במסע למטה, ביקשה גולדנר, לטענתה, מהשומר בשער הפארק שייתן לה להיכנס למטה עם הרכב, ולו רק בשביל להוריד את הילד והציוד, אך נענתה בשלילה. "מנהל הפארק בעצמו הגיע", היא מספרת, "ואמר שהוא לא יכול לתת לכל אחד להיכנס עם רכב. הוא אפילו שאל אותי אם אני מצפה ממנו שיפתח את השער לרכב עבור כל אישה זקנה שתגיע עם מקל".


חניית נכים דווקא יש בשפע בפארק ענבה

בלית ברירה נאלצה האם לעשות את הדרך עם כסא הגלגלים למטה בכוחות עצמה. "אנשים זרים היו צריכים לעזור לי להוריד את הילד והציוד עד למטה, עליתי וירדתי חמש פעמים", היא מספרת, "השיפוע שם לא רלוונטי בכלל, ולא יכול להיות מוגדר כנגיש לנכים, ואם כבר הצלחנו לרדת, לעלות זה בכלל היה סיוט. העלייה כל כך תלולה שזה לא רק בלתי אפשרי לנכה לעלות לבד, אלא גם בדחיפה של אדם אחר צריך להפעיל המון כח. זה היה פשוט גיהינום". "לסיוט הזה אני לא חוזרת", מצהירה גולדנר, "במיוחד אחרי שאחרי שכבר הגענו למטה, גילינו שאף אחד מהמתקנים לילדים לא מותאמים לנכים – אין רמפות למגלשות, אין נדנדה שמותאמת לנכים. הילד שלי אמנם רק בן חמש, אבל הוא היה מאוד מודע לשוני שלו כשהוא ראה את אימא שלו נלחמת להוריד אותו לגן, ואחר כך שכל הילדים מתנדנדים ומתגלשים, והוא לא יכול".
 


נראה אתכם עולים את העלייה הזו בכיסא גלגלים

בני המשפחה השנייה שבחרה להישאר בעילום שם הם תושבי מודיעין. גם הם הגיעו לפארק באחד מימי חול המועד עם שתי בנותיהן, שתיהן נכות ברגליהן. אחת נעזרת בהליכון, והשנייה יושבת על כסא גלגלים. בניגוד לגולדנר, המשפחה המודיעינית לא הגיעה למשטח הדשא ולשפת האגם. לאחר שניסו את הירידה משתי הכניסות לפארק וגילו כי הירידה תלולה מדי בשתי הקצוות, ואינה נגישה לנכים, החליטו לוותר וחזרו כלעומת שבאו. הם כבר הבינו שלמרות שהמתינו שנים רבות לפארק ליד הבית, הם כנראה ייאלצו להמשיך ולנסוע לפארקים מרוחקים רק כי הם מונגשים טוב יותר לנכים.

כ-10% מכלל האוכלוסייה בישראל הם אנשים עם מוגבלות. יותר מ-500 אלף איש שרתוקים לכיסאות גלגלים, מוגבלי הליכה, כבדי שמיעה וחרשים, לקויי ראייה ועיוורים, מוגבלים נפשית או קוגניטיבית. "חוק השוויון" – חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, חוקק בישראל ב-1998, וסעיף חשוב ממנו קובע כי כל מקום ציבורי חייב להיות מונגש לנכים. כל מבנה ופרויקט ציבורי, כולל אתרי פיקניק ופארקים ציבוריים, חייבים באישור של מורשה נגישות, ותקנות הנגישות במקרים כמו שבילי גישה, ברורות ונחרצות. עפ"י החוק, מותר בשביל גישה שיפוע של עד 10% בלבד, כאשר יש לעשות מאמץ ולהימנע משיפועים שעולים על 6%. עוד קובע החוק כי כאשר הדרך המשופעת ארוכה, מומלץ לתכנן משטחי המתנה אופקיים כל 25 מטר. במידה והדרך מפותלת, כפי שאכן קורה בפארק ענבה, נדרש מהמתכננים לחלק את הדרך למקטעים ישרים המחוברים ביניהם במשטחי המתנה אופקיים.

הפנינו לעיריית מודיעין מספר שאלות הנוגעות לאירוע שחוו שתי המשפחות ולנגישות הפארק החדש. על השאלות – מה גובה השיפוע בירידה אל הפארק? מדוע אין בפארק מתקנים המונגשים לנכים? ומיהו יועץ הנגישות שייעץ לעירייה לפני פתיחת הפארק? לא נענינו בתשובה.

מהעירייה נמסר בתגובה: "לאחר שנים רבות של עיכובים פתחה העירייה את פארק ענבה לציבור הרחב. הפארק נמצא בתקופת הרצה של כחודשיים, במהלכם יושלמו כל העבודות, ויתוקנו כל הליקויים עד לפתיחתו המלאה. בימים אלה מכין יועץ נגישות תוכנית עבודה לטיפול בכל הצרכים של הפארק, על מנת להנגישו לבעלי מוגבלויות".

מתוך הפורטל של מודיעין – Mnews

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן