Skip to main content

פורסמו התקנות לנגישות במבנה קיים

קטגוריה: חדשות לאנשי מקצוע

 

קיומה של נגישות במבנים המיועדים לשימוש הציבור, חשובה מאוד על מנת לאפשר לאנשים עם מוגבלות להגיע למקומות אלו, לנוע ולהתמצות בהם וליהנות מהשירותים הניתנים בהם בצורה עצמאית ומכובדת. כבר בשנת 1972 הטיל חוק התכנון והבנייה והתקנות שהותקנו מכוחו (חלק ח') חובת ביצוע התאמות נגישות כחלק בלתי נפרד מהקמת בניין, אך למרבה הצער לא רבים קיימו את הוראות החוק והדבר לא נאכף כמעט על ידי הרשויות.

התאמות הנגישות
בשל מצב זה וכן בעקבות חקיקת חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות ופרק הנגישות שהוסף לו במסגרת תיקון מס' 2 לחוק בשנת 2005, אישרה ועדת העבודה והרווחה בכנסת בחודש יולי 2010 את תקנות הנגישות למבנים קיימים, המיועדים לשימוש הציבור ושההיתר לבנייתם/שימושם ניתן לפני ה-1 באוגוסט 2009. תקנות אלו נחתמו ביום 30.6.2011 על ידי שר המשפטים לאחר מתן הסכמתו של שר הפנים, פורסמו ברשומות ביום 22/12/2011 ותיכנסנה לתוקפן ביום 22/6/2012. ראוי להדגיש כי הוראות חוק התכנון והבנייה, עומדות לצד חוק השוויון ותקנותיו ומשלימות אותו כך: מקומות שההיתר לבנייתם או לשימוש בהן, ניתן לאחר ה-1 באוגוסט 2009, יחולו לגביהם כבר הוראות הנגישות המפורטות בחוק התכנון והבנייה על התקנות שנחקקו מכוחו (חלק ח1) וכן קיימים מצבים בהם גם לגבי מבנים קיימים תחולנה הוראות חוק התכנון והבנייה. בכל מקרה נדרש להתייעץ עם איש מקצוע בנושא – מורשה נגישות או עו"ד.

התקנות קובעות שורה ארוכה של התאמות נגישות שצריכות להתבצע במקום הציבורי, כגון: הקמת מעלית, בתי שימוש נגישים, מקומות חנייה נגישים, דרך נגישה עם משטחי אזהרה, סימוני אזהרה בדלתות, מחיצות, קירות ובחלק דרך מוגבה, יחידות אירוח נגישות בבתי מלון וכדומה. עוד לפני ביצוע התאמות הנגישות במקום, מחייבות התקנות עריכת בדיקת נגישות בבניין – בחינת מצב קיים אל מול מצב נדרש. על בדיקה זו להיערך לפי טופס שיפורסם על ידי נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ובהתאם לתוצאות הבדיקה, יידרש המקום לבצע את התאמות הנגישות הנדרשות.

 

מתן פטורים
יש לציין כי הן בחוק והן בתקנות, נקבעה מערכת של מתן פטורים שונים מביצוע התאמות נגישות, אותה יש לבחון בשלב ביצוע בדיקת הנגישות, למשל פטורים ייחודיים כגון: פטור מהקמת בית שימוש נגיש לסוגים מסוימים של מקומות, פטורים בשל סיבות הנדסיות, פטורים בשל פגיעה מהותית באופיו של המקום ועוד. עם זאת יש לציין כי לגבי גופים מסוימים, נקבע כי גם אם יימצא כי המקום פטור מביצוע נגישות, יהיה עליהם להעביר את השירות שניתן במקום למקום נגיש אחר.

אחריות בעלים ושוכרים
מאחר וייתכנו מצבים מורכבים בהם קיים בניין שיש בו מגוון שירותים וריבוי של בעלים ומחזיקים, נקבע הן בחוק והן בתקנות המנגנון הבא: הבעלים של המקום, חייב בבדיקת נגישות לגבי הרכוש המשותף ושאר חלקי בניין שאינם בחזקת שוכרים. כמו כן חלה עליו חובת ביצוע התאמות נגישות הדורשות היתר בנייה לפי חוק התכנון והבנייה. המחזיק או המפעיל של המקום, חייב בבדיקת נגישות לגבי השטח שמוחזק על ידיו וכמו כן חל עליו ביצוע התאמות נגישות שאינן דורשות היתר בנייה.

 

מי מוסמך לבצע את הבדיקה?

כדאי להדגיש כי התקנות אינן מחייבות כי איש מקצוע כגון מורשה נגישות, יבצע את הבדיקה וכל אחד יוכל לבצע את הבדיקה ולמלא את הטופס הנ"ל (למעט בבניין שמיועד בעיקרו לאנשים עם מוגבלות כגון: לשכות רווחה, ביטוח לאומי ועוד). עם זאת, לגבי הביצוע יכול ותידרש היוועצות עם מורשה נגישות וחתימה שלו, במידה ונדרש היתר בנייה או במידה ומבקשים לקבל פטור הנדסי.

 
לוח הזמנים
החוק קבע מסגרת לו"ז שונה לביצוע התאמות הנגישות לסקטור הפרטי (עד נובמבר 2015), לסקטור הציבורי (עד נובמבר 2018), לרשויות מקומיות ולרשויות ציבוריות מסוימות (עד נובמבר 2021).

מנגנון לוח הזמנים ההדרגתי שנקבע ביחס לסקטור הפרטי, הן לגבי עריכת בדיקת הנגישות והן לגבי ביצוע התאמות הנגישות הינו כדלהלן:

 

א. מי שיש לו עד 4 בניינים:

 

  עסק פרטי שיש לו עד 4 בניינים עסק פרטי שיש לו עד 4 בניינים שהם מקומות ציבוריים לאכסון (מלון לדוגמה)
בדיקת נגישות ומילוי טופס בדיקה תוך 6 חודשים מיום תחילת התקנות. כלומר: שנה מהיום במידה והתקנות מתפרסמות היום תוך 6 חודשים מיום תחילת התקנות. כלומר: שנה מהיום במידה והתקנות מתפרסמות היום
ביצוע התאמות נגישות הכוללות  הקמת אמצעי להתגברות על הפרש גובה העולה על 1.5 מ' 3.5 שנים הנספרות מתום 6 חודשים מיום תחילת התקנות. כלומר: סה"כ 4.5 שנים במידה והתקנות מתפרסמות היום אך לא יאוחר מיום 1.11.2015 לא יאוחר מיום 1.11.2015
ביצוע התאמות נגישות שונות מן ההתאמות הדורשות הקמת אמצעי להתגברות על הפרש גובה

שנתיים. נספרות מתום 6 חודשים מיום תחילת התקנות. כלומר: סה"כ 3 שנים במידה והתקנות מתפרסמות היום

3.5 שנים. נספרות מתום 6 חודשים מיום תחילת התקנות. כלומר: סה"כ 4.5 שנים במידה והתקנות מתפרסמות היום אך לא יאוחר מיום 1.11.2015

 

 

ב. מי שיש לו מ-5 בניינים ויותר (כולל מקומות לאכסון):

 

אחוז הבניינים הקיימים שבהם יושלמו כל התאמות הנגישות פרק הזמן בשנים להשלמת הביצוע 
 40%  3 שנים נספרות מיום תחילת התקנות. כלומר: סה"כ 3.5 שנים במידה והתקנות מתפרסמות היום
 100%  לא יאוחר מיום 1.11.2015

 

 

אך חייבים להתקיים 2 תנאים:
(1)
 שתוך שנה וחצי מיום פרסום התקנות, תושלם הכנת רשימת הבניינים שיבוצעו בהן ההתאמות בכל אחד מפרקי הזמן המפורטים, תוך התחשבות בסוג או אופי השירות הניתן במקום, היקף השירותים החייבים בהנגשה בידי אותו גוף וסוג או אופי המקום.

(2) שלפני תחילת ביצוע התאמות הנגישות בכל בניין, תסתיים בדיקת נגישות בהתאם לתקנות  וימולא טופס הבדיקה.

 

ליד: התקנות קובעות שורה ארוכה של התאמות נגישות הצריכות להתבצע במקום הציבורי, כגון: הקמת מעלית, בתי שימוש נגישים, מקומות חנייה נגישים ועוד.

האם אתה צריך להנגיש את העסק שלך?

 

תכניות משורטטות של שיפוצי מבנה בצורה של אדם בכ&quo

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן