Skip to main content

חדשות

ראיון עם אורן לס, מנהל הקמה של פינות פיקניק נגישות בעמותת נגישות ישראל (רשת א')

קטגוריה: חדשות מתחום הנגישות

מקור: הכל-צפוי", רשת א' של קול-ישראל

ריקי הראל: רוצים לדבר עכשיו עם עוד אורח שלנו באולפן, אורן לס, שלום לך אורן!
אורן לס, מנהל הקמה של פינות פיקניק נגישות בעמותת נגישות ישראל: שלום וברכה!
ריקי הראל: מנהל הקמה של פינות פיקניק נגישות, ועמותת נגישות ישראל. קודם כל פיקניק, וככה פינות נגישות בארץ, זה תמיד עושה לנו טוב, מי הגה את הרעיון?
אורן לס : יובל הגה את הרעיון, ולמעשה זיהתה את הצורך עמותת נגישות ישראל
ריקי הראל: כן,
אורן לס, : ואת העמותה הקים יובל וגנר, לפני כעשר שנים, הוא היה טייס בחיל-האוויר,
ריקי הראל: כן,
אורן לס, מנהל : ומצא את עצמו עובר במעבר חד מפעילות מלאה של בילויים, מסיבות ויציאה לטיולים בטבע, למצב שבו הוא נמצא על כיסא גלגלים, מאותו רגע, התחיל למעשה הצורך להנגיש מקומות, גם לאפשר לאנשים עם מוגבלות לצאת לטבע, לכן אנחנו, זיהינו את הצורך הזה ובנינו קונספט, הקונספט מדבר על פינת פיקניק נגישה, שהיא כוללת חניית-נכים, שביל גישה מהחנייה, ורחבה שעליה אנחנו מציבים מערכת ישיבה נגישה, מערכת ישיבה, היא מאפשרת לאנשים עם מוגבלות גם להיכנס ולשבת מול השולחן, השולחנות פיקניק הסטנדרטים היום שנמצאים בטבע, הם עם קרש מחבר, עם 2 ספסלים, שגם אנשים עם מוגבלות הליכה, אינם יכולים להרים את הרגל ולשבת, אנחנו יצרנו פינות שהם פשוט מאפשרות לאנשים לבלות בצורה שוויונית כמו כולם.
ריקי הראל: בהחלט, אז הכוונה היא להנגיש את פינות הפיקניק הקיימות בגנים ובשמורות, להנגיש פינות מתאימות למי שזקוק לכך, או שאתם בעצם מקימים פינות חדשות, ביזמתכם?
אורן לס, מנהל : יפה, זה שאלה מצויינת, כי אנחנו, גם כמטרה של העמותה, היא לאפשר לאנשים חיים בשוויון בארץ, בכל מה שניתן באורחות החיים שלנו, ולכן בעדיפות הראשונה היא למצוא מקומות, שמשמשים פינות פיקניק היום, לכלל עם ישראל ושם למצוא פינה שאפשר להנגיש אותה. יש מקומות שבלתי ניתן להנגיש אותם, אבל את רוב המקומות בהחלט ניתן. כדי לממש את אפשרות הזאת, אנחנו כעמותה, גוף שהוא …., פנינו לחברות, ונרתמו חברות מצוינות ותרמו כספים והיום יש בארץ, כ-20 פינות נגישות,
ריקי הראל: יפה, בכמה זמן זה קרה, תוך כמה זמן?
אורן לס, מנהל : זה קרה בטווח של פחות משנתיים.
ריקי הראל: מצוין!
אורן לס, מנהל : וזה מדהים, כי הפרוייקט הזה,  מצא וריגש מנכ"לים ובעלי-חברות שהחליטו שהפרוייקט ראוי והם תרמו כסף, ואנחנו גם מוקירים את זה, ומציבים שלט בפינה שהפינה נתרמה באדיבות אותה חברה, כי אנחנו גם חושבים שזה תרומה ראויה, וראוי שגם חברות נוספות יבואו בעקבות אותן חברות שתרמו.
ריקי הראל: מי הגופים שתרמו ועדיין ככה בדרך?
אורן לס, מנהל : הגוף הראשון שהרים את הכפפה היה, הייתה חב" "מי-עדן", ואנחנו הנגשנו פינה מול מעיין "מי-עדן" בגולן, זו הייתה הפינה הראשונה שיצאה לדרך, במקביל יצאה פינה ראשונה של חב" "קוקה-קולה ישראל", "קוקה-קולה ישראל", הקמנו את הפינה, פינה נגישה בפארק אפק, ועם אורג' …בבית-גוברין ובמקורות הירקון, לאחר שהם ראו טקס שהיה מרגש עם העובדים שבאו לחנוך את הפינה, ובא יובל, ובאו עוד אנשים, וראו איך זה מאפשר לאנשים עם מוגבלות, פתאום לצאת לטבע, יש שביל גישה, יש מערכת ישיבה נוחה, והרימו את הכפפה, והקמנו עוד פינה בפארק מקורות הירקון,
ריקי הראל: כן,
אורן לס, מנהל : אני חושב שזה גם דרך נפלאה להנציח אנשים, יש דוגמא, דוגמא ראויה שד"ר פישר, נעתר לנו והקמנו פינה נגישה, פינת הנצחה לאשתו זיכרונה לברכה, לדבורה, שהיא הייתה אישה מיוחדת ותורמת לחברה בזכות עצמה,  וחיפשו דרך יפה, והקמנו פינה בבית-גוברין, שהיא  היום פינת הנצחה שלהם.
ריקי הראל: כן, אני רואה שיש לכם גם את שופרסל שתרמו ודיסקונט ורותם וסלקום
אורן לס, מנהל : בהחלט, יש,
ריקי הראל: טלפארמה, כן, אבל חברות גדולות מאוד בדרך-כלל, מה לגבי הקטנות יותר,  מה לגבי, זה לא, זה כל כך יקר להקים פינה נגישה?
אורן לס, מנהל : תראי, פינה נגישה, כדי לאתר פינה נגישה ולמצוא ולהתאים אותה לתקציב הדרוש, אנחנו מצאנו שדרושים 60,000 שקלים, כדי להנגיש פינה, אני יכול באמת לומר שהסתדרנו גם עם תרומה שהייתה קטנה יותר, ויש לי דוגמא מצויינת של מנכ"ל של חברה שהוא עצמו נכה צה"ל, והוא החליט שכן, שזה הפרוייקט מאוד מדבר אליו ויפה, והוא בעצמו אוהב לטייל, והנגשנו בזכותו פינה בעין-מודא, שזה אחד המקומות היפים בארץ, מעיין טבעי למרגלות הרי הגלבוע, והוא ביקש שהתרומה דווקא תהיה בעילום שם,   אין שם שלט,
ריקי הראל: כן, יפה,
אורן לס, מנהל : שלא מזכיר את שמו, והוא לא ביקש את הקרדיט, הצבנו שלט שזה כמובן תרומה של עמותת "נגישות ישראל" כי אנחנו, חושבים,
ריקי הראל: איך אתם מנגישים למשל, דברים כמו: המנגלים, כן, צריך להיות בשטח,
אורן לס, מנהל : גם את המנגל אפשר להנגיש, אם מציבים את המנגל, כמובן יש דגמים, שהם דגמים מראש שהם נגישים, דגמים של מנגלים נגישים ואפשר להציב אותם על הרחבה,  כמובן אנחנו לוקחים בחשבון את הגישה אל המנגל, גם מהצדדים, וגם יש מנגלים שמאפשרים אפילו עם רגליים גבוהות, גישה באמת קרובה, ועדיין לשמור על ביטחון.
ריקי הראל: כן, מה שדרוש בעצם, זה משהו כמו, קודם כל שביל נגיש, זה חשוב, שיהיו שירותים לנכים כמו שצריך, נכון?
אורן לס, מנהל : זאת בעיה ידועה מאוד של שירותים בטבע, אנחנו משתדלים וזה חלק מאיתור המקומות, משתדלים להציב פינות נגישות,  ליד השירותים הנלווים האלה, כמו שירותי נכים,
ריקי הראל: כן,
אורן לס, מנהל : וברזייה שגם היא יש דגמים של ברזיות נגישות, את שאלת שאלה קודם חשובה, אם זה המקום רק לחברות גדולות וחזקות במשק לתרום? אל"ף, אני חושב שזה בהחלט ראוי, שחברות גדולות יגלו אחריות חברתית וכן יתרמו.
ריקי הראל: אבל הסכומים שאני רואה פה, הם קטנים עליהם, אני חושבת שגם החברות הקטנות יותר, יכולות להשתתף,
אורן לס, מנהל : בהחלט, בהחלט,
ריקי הראל: ויש מקום באמת לפנות אפילו דרכינו
אורן לס, מנהל : בהחלט,
ריקי הראל: לקבל יותר ככה, ואתם גם פונים, אני מניחה.
אורן לס, מנהל : אנחנו פונים, אני רוצה לספר לך על תרומה, על 2 תרומות שמאוד מרגשות אותי בעשייה הזו, ומלוות את הפרוייקט, האחת, זה נכון שחברות גדולות, יש להם תקציבים וזה מאפשר להם באמת לעשות ולתרום לאחריות חברתית, אבל מאחורי כל גוף כזה גדול, עומדים אנשים, באחת החברות הגדולות "מכתשים אגן", עומדת אישה יוצאת דופן, שהיא הרוח החיה שמניעה את העשייה הזו, למען אנשים עם מוגבלות, והיא רחל לוי, יחד איתה אנחנו היום חונכים, עומדים לחנוך את הפינה הרביעית בבאר-שבע שהיא אתנחתא, נגישה לאנשים עם מוגבלות, גם השיקול היכן למקם את הפינה, הוא שיקול שאנחנו לוקחים אותו בחשבון, ביחד עם, יחד עם רחל גם מצאנו
ריקי הראל: כן,
אורן לס, מנהל : מקום שהוא סמוך לביטוח לאומי, אליו מגיעים הרבה  מאוד אנשים,
ריקי הראל: אה, יפה,
אורן לס, מנהל : ועם מוגבלות,
ריקי הראל: יפה, אם רוצים ככה באמת לקבל כיוון, היכן יש מקומות וכו", נגישים, פיקניק, לפיקניק ולטיול, לתצפית וכו", איך, אני מבינה שדרך עמותת "נגישות ישראל"
אורן לס, מנהל : נכון
ריקי הראל: אפשר להגיע.
אורן לס, מנהל : נכון, אחד הדברים שהוא חשוב לא פחות מהעשייה, הוא המידע,
ריקי הראל: כן,
אורן לס, מנהל : ואנשים עם מוגבלות להבדיל מרוב האנשים שמחליטים לצאת בשבת בבוקר לטבע, ומעמיסים את הילדים, והכל, הם צריכים מידע מוקדם, המידע נמצא באתר "נגישות-ישראל",
ריקי הראל: מצוין,
אורן לס, מנהל : אני יכול לתת את הכתובת שלו, שזה www a israel.org יש לנו תחת הכותרת "תיירות בישראל", יש את רשימת הפינות המונגשות וגם השירותים הנלווים.
ריקי הראל: כן, לכל דבר ועניין, אפילו איפה יש תבליט לעיוורים.
אורן לס, מנהל : נכון,
ריקי הראל: בסדר גמור, תודה רבה לך, אורן לס.
אורן לס, מנהל : תודה לך!
ריקי הראל: כאמור, מנהל הקמה של פינות פיקניק נגישות בעמותת "נגישות  ישראל", ואם אתם רוצים לדעת היכן נמצאות פינות כאלה www.aisrael.org, תודה לך אורן!
אורן לס, מנהל : תודה לך.

 

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן