Skip to main content

חדשות

תוספת לחוק: שר החינוך יקבע האם וכיצד לבצע התאמות נגישות בכל מוסד חינוכי חדש

קטגוריה: חדשות מתחום הנגישות

 

בתוספת הרביעית לחוק העוסקת בהנגשת מבנים לאנשים עם מוגבלויות, נקבע כי שר החינוך יהיה זה שיקבע האם וכיצד לבצע התאמות נגישות בכל מוסד חינוכי חדש. קביעה זו יצרה מחלוקת עזה בין נציגי  משרד החינוך  לבין הנוכחים המייצגים את זכויותיהם של אנשים בעלי מוגבלויות. מר אסף דטנר, נציג משרד החינוך, אמר כי לכל החלטה על שינוי יש השלכות תקציביות עצומות, ומאחר וכל מוסדות החינוך בארץ מתוקצבים על ידי משרד החינוך, חשוב שתהיה הסכמה של שר החינוך. לעומתו, טענה עו"ד בלהה ברג, מנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות כי "לא ייתכן שתהיה לשר החינוך זכות וטו". היא טענה כי נכון להתייעץ עם שר החינוך, אבל לא הוא צריך להיות זה שיקבל את ההחלטה הסופית.

 

התפיסה היא שהנגשה עולה כסף, ואם האוצר כבר עשה את כל השיקולים והחליט להנגיש, לא צריך גם את אישור שר החינוך. "זה עוד מסמר בדרך", אמרה  עו"ד ברג. ישראל אבן זהב, ממטה מאבק הנכים, אמר כי זכות הוטו של שר החינוך תיצור תהליך לא ראוי. נציגי המשרד לא יבואו לדיונים מכיוון שהם יודעים מראש שיוכלו להגיע בסוף ולהכריע סופית. עו"ד יבינה זכאי בראונר, מהמחלקה המשפטית במשרד החינוך, השיבה כי לא ייתכן שבכל דיון בכנסת ייתקפו את שר החינוך, שדווקא תומך בהנגשה. משרד החינוך לא עיכב ולא סרבל  מעולם את הדיון על התקנות וההנגשות. החוק מחייב את המשרד לבנות מבני חינוך, ובגלל ההשלכות התקציביות, ההכרעה על נגישות של מבנה חינוך תעבור דרך אישורו של השר. ח"כ אורי מקלב, ששימש כממלא מקום יו"ר הוועדה, אמר כי שר החינוך הוא הצרכן הגדול ביותר של מבני חינוך ולכן זכותו להיות מקבל ההחלטות הסופי לגבי הנגשות במוסדות חינוך.

 

הוועדה דנה היום גם בתוספת הראשונה לחוק המונה חמישה ארגונים מקצועיים בתחומי התכנון והבניה שמתוכם בוחר שר הפנים נציגות לגופים המשמעותיים בחוק (על פי המלצת הגופים) כמו: המועצה הארצית לתכנון ובניה וועדות תכנון שונות. הגופים שנמנו בתוספת הם: 1. איגוד המתכננים בישראל. 2. איגוד מהנדסי הערים. 3. איגוד המהנדסים לבנייה ולתשתיות בישראל 4. עמותת אדריכלים מאוחדים בישראל. 5. האיגוד הישראלי של אדריכלי נוף.

 
עו"ד אלון גלרט, נציג לשכת המהנדסים והאדריכלים, טען כי ראוי ששר הפנים יבחר אך ורק נציג מלשכת המהנדסים והאדריכלים, שכן הם בעלי ניסיון של עשר שנים ומייצגים את מירב העוסקים בתכנון ובניה. עו"ד אשר כהנא מאיגוד המתכננים אמר  כי לשכת המהנדסים אינה מייצגת את המתכננים – אנשי מקצוע שעיסוקם בתכנון והם שואלים שאלות עומק באשר לתכנון – לדוגמא שאלות העוסקות בהיבטים חברתיים של התכנון, ולכן ראוי ששר הפנים יבחר מתוך קבוצה של ארגונים מקצועיים. "מה שנעשה כאן זה הדרת מתכננים", אמר עו"ד כהנא. עו"ד יהודה זמרת, היועץ המשפטי למשרד הפנים, אמר כי דווקא לאור המחלוקות בין הארגונים, ראוי שלא תהיה נציגות יחידה של לשכת המהנדסים והאדריכלים וכי ראוי שהארגונים יידברו בינם לבין עצמם ויגישו רשימת נציגים לשר לבחירה.

ספר פתוח

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן