Skip to main content

חדשות

דמעות ומבוכה בישיבת ועדת החינוך בנושא לקויי למידה

קטגוריה: Access Israel News

דמעות ומבוכה בישיבת ועדת החינוך בנושא לקויי למידה.

יו"ר הוועדה, ח"כ זבולון אורלב: "משרד החינוך בקדנציה הקודמת לא התקין תקנות על פי חוק במשך 30 חודשים. תלמיד היה מקבל על זה ציון "נכשל" 

שלי הרשקו, לקויית למידה, מרצה ודיקנית הסטודנטים ב"בצלאל", לא הצליחה לעצור את דמעותיה כשסיפרה הבוקר לועדת החינוך של הכנסת על אחיה, בוגר מצטיין של אוניברסיטת קולומביה בלימודי תיאטרון, שעבר אודישן ראשון בהצלחה והוצע לו תפקיד של שחקן ראשי, ובאודישן השני, כשהתבקש להקריא טקסט כתוב, נפסל משום שלא יכול היה להקריא את הטקסט. 

"למעלה מ-70% מהאסירים ילידי הארץ סובלים מלקויות למידה", דיווחה ד"ר עמלה עינת, "ברוב המקרים התיק הראשון שלהם נפתח צמוד למועד הנשירה שלהם ממערכת החינוך. לו היו מאבחנים אותם בגיל 5 ולא בגיל 14, הרבה מהם לא היו נפלטים ולא מגיעים לבתי הסוהר". 

ועדת החינוך והתרבות דנה הבוקר ביישומו של החוק שעבר בכנסת ה-17 ביוזמת יו"ר הוועדה, ח"כ זבולון אורלב, שנועד להסדיר את הטיפול בסטודנטים לקויי הלמידה. שר החינוך היה אמור להתקין את התקנות, אבל "במסגרת חוסר התרבות הדמוקרטית" כפי שכינה זאת ח"כ אורלב, למרות שהחוק קבע שהתקנות יתוקנו תוך 9 חודשים, מאז אפריל 2008 אין תקנות. "אני יכול לומר שקופחו זכויותיהם של הסטודנטים לקויי הלמידה בשנת תש"ע, ואני חושש מאד גם לאלה שאמורים להתחיל ללמוד בתשע"א", אמר יו"ר הוועדה זבולון אורלב, "השרה הקודמת התרשלה ולא קיימה את חובותיה. ביקשתי מהשר גדעון סער לזרז את התקנות. הוא הקים ועדה לשם כך והוא פועל בנחישות ובנמרצות". 

ד"ר יהודית אלדור מנהלת גף לקויי למידה דיווחה על פעילות הוועדה בראשות ד"ר ליאורה מרידור, המגבשת בפגישותיה אחת לשבוע את התקנות. "המורכבות גדולה", הסבירה לוועדה, "יש סוגיות מקצועיות ותפיסות שיש לברר. חייבים לשמוע את כל בעלי העניין, להגדיר את הכלים באמצעותם המאבחן יכול לאבחן".

יו"ר הוועדה ויוזם החוק לא קיבל את ההסבר: "כשדנו בהצעת החוק בוועדה לא ביקשתם זמן מעבר לתשעה החודשים שהוקצבו כך. לא הייתה כל הסתייגות מצדכם". אלדור תלתה את העיכוב גם בחילופי השרים. "הדיונים החלו בוועדה משרדית וכשנוכחנו שהסוגיה מורכבת, ביקשנו ועדה חיצונית. יש לדון בהכשרה הנדרשת לפרופסיות המאבחנות. הוקמה גם ועדת משנה לעניין הכשרת המאבחנים. אני מקווה שנסיים לקראת ספטמבר", אמרה לוועדה. 

על כך השיב לה יו"ר הוועדה, זבולון אורלב: "איזה ציון היית נותנת לתלמיד שתוך 30 חודש אינו מגיש עבודה? אתם מעמידים אותי במבוכה. תפקידי לחזק את מערכת החינוך, לתת לכם גיבוי ואתם מעמידים אותנו במצבים בלתי אפשריים". ח"כ אורלב תבע מהוועדה השלמת התקנות תוך שלושה חודשים, לפני התחלת שנת הלימודים הקרובה, "כדי שלא יקופחו אלפי הסטודנטים הזכאים לאבחון, טיפול והקלות".

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן