Skip to main content

חדשות

האם כולם יכולים להתפלל בבתי הכנסת? לא באזור השרון ("השבוע בהוד השרון")

קטגוריה: חדשות מתחום הנגישות

רגע לפני כניסת החג, יצא כתב פורטל האינטרנט MB1  לברר האם כל תושבי אזור השרון יוכלו ללכת להתפלל בבית כנסת. התוצאות? עגומות מאוד שלא לדבר על נשים עם מוגבלות שרוצות לטבול במקווה* מדינת ישראל ערב ראש השנה בערים הרצליה כפר סבר רעננה והוד השרון. בושה. 

כאשר רוצים להתפלל, לא חייבים ללכת לבית כנסת. אבל כנראה שבתי הכנסת הם המקומות הנכונים ביותר לשאת תפילה במיוחד בחגים. לקראת החגים תפוסת בתי הכנסת צריכה ואמורה להיות יותר מלאה מבדרך כלל ויש הרבה כאלה שבשביל להרגיש קצת מסורת, פוקדים את בתי הכנסת בתקופה הזאת של השנה. אבל מה קורה עם מישהו לא יכול ללכת? האם נבצר ממנו להתפלל בבית כנסת כמו כולם? ברוב בתי הכנסת בשרון, כן.

בהוד השרון יש 47 בתי כנסת שפועלים בעיר וחמישה מקוואות. מהעירייה נמסר שבית הכנסת בכיכר מגדיאל נגיש לנכים (מבנה רחב שאינו כולל מדרגות). כאשר המקווה בגני צבי היא המתאימה ביותר מבחינת נגישות. מקוואות נגישות מצריכות התקנת מעלון מיוחד שמוציא את הנכה מכיסא הגלגלים ומכניס אותו למים, בהוד השרון לא שמעו עדיין על המתקן הזה ולכן חושבים שם שרק מדרגות מהוות בעיית נגישות. 

בהרצליה נמסר שאין מקוואות שמתאימות לנכים, כאשר יש כ-88 בתי כנסת. מהעירייה נמסר שבבית הכנסת הגדול במרכז העיר יש רמפה לנכים. בבדיקה שנעשתה במקום מתגלה שיש מקומות בבית הכנסת שיש מדרגות ואין גישה לנכים. שרותים נגישים? בהרצליה לא שמעו על דבר כזה עדיין.

ברעננה נמסר שאין מקוואות לנכים כאשר בעיר פועלים 68 בתי כנסת. מהמועצה הדתית נמסר שיש בית כנסת ברחוב הרצל עם נגישות לנכים(רק לגברים לא לנשים), וכמו כן נמסר שגם ברחוב שוורץ ישנם שני בתי כנסת באותו מצב(רק לגברים לא לנשים). ברחובות  שמואל הנגיד באזור השיכונים  יש בית כנסת שמתאים גם לנשים וגם לגברים עם מוגבלות, שכן בית הכנסת הוא במפלס אחד. גם ברעננה, העיר המודרנית והמטופחת ביותר באזור השרון לא שמעו עדיין על בתי שימוש נגישים לנכים, שלא לדבר על מקוואות נגישות עם מעלון.   

בכפר סבא פועלים 84 בתי כנסת ו-4 מקוואות, כאשר מהמועצה הדתית נמסר שברחוב תל חי יש שני בתי כנסת (אשכנזי וספרדי) עם נגישות לנכים וברחוב בן גוריון ישנו מקווה המתאים ביותר לנכים.

יובל וגנר יו"ר עמותת נגישות ישראל מסר בתגובה: "כל נושא בתי הכנסת ידוע כאחד הנושאים הלא נגישים". לדבריו ישנה בעיה בבתי הכנסת, מכיוון שרוב המבנים ישנים ונבנו לפני הרבה שנים בצורה לא נגישה. אין נגישות לכסא גלגלים ולמוגבלי הליכה, אין שרותי נכים, אין אפשרות לעלות לבמה של התורה, או לעזרת נשים. לדבריו לא ידוע לו על מקום אחד נגיש, לא רק בשרון אלא בכל הארץ. 

מאת: אורי איציק, MB1

לעיון בכתבה – הקליקו כאן

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן