Skip to main content

חדשות

הועדה לפניות הציבור דנה בפניות של נכים בנוגע לפעילותו של המכון הלאומי לשיקום ע”ש לואיס

קטגוריה: Access Israel News

הוועדה דנה היום בפניות של נכים בנוגע לפעילותו של המכון הלאומי לשיקום ע”ש לואיס

הוועדה לפניות הציבור התכנסה בעקבות תלונות רבות על מכון לואיס שהגיעו לוועדה מקרב ארגוני נכים ומקרב בעלי מקצוע שמייצרים אביזרי שיקום עבור הנכים. עם תחילת הישיבה ביקשה ח”כ סופה לנדבר, יו”ר הוועדה מהפונים להציג את הבעיות בהן נתקלו במגעיהם עם מכון לואיס.

מר חיים רייזלר, יו”ר עמותת קר”ן (קטועי רגליים נלחמים) אמר שהוא נדרש לאביזרי שיקום משנת 2003. מר רייזלר טען כי חוק ביטוח בריאות פוגע באופן סיסטמתי בנכים כלליים המחכים לאביזרים 75 יום בממוצע ואפילו עד שבעה חודשים.
מר יעקב כהן, יו”ר מטה הפעולה של הנכים בישראל טען שסל השירותים לא עודכן בנושא התותבות, ממשיכים להשתמש בטכנולוגיות מיושנות וכי השימוש באביזרים מיושנים גורם לנזקים פיזיים נוספים.
מר ניסים מורביה מהנהלת מטה מאבק הנכים בישראל אמר שחסרה הדרכה בעניין נהלים וכללים, וכי חשוב שאנשים ידעו את זכויותיהם.
לטענת מר שלמה (מומו) נקווה יו”ר עמותת אנ”י (ארגון נכי ישראל) מתעללים בנכים ומשפילים אותם. כשמחיר כסא גלגלים הוא בין 17 ל-40 אלף ₪, משרד הבריאות מממן רק 5,000 ₪ וגם זאת לאחר בדיקות מקיפות.
מר יואל פומפף סיפר על שני ילדיו שנולדו עם פגיעה חמורה בעמוד השדרה ונזקקים למכשירים המסייעים להם בתפקוד היומיומי. המכשיר של ילדו בן החמש נשבר ומאחר שהוא לא קיבל מכשיר חלופי הוא מסוגל לזחול בלבד ועל כן נשאר בבית ולא הולך לגן.

יצרני האביזרים והפרוטזות טוענים לביורוקרטיה של משרד הבריאות שמריץ נכים לבדיקות המתקיימות במקומות רחוקים ממקום מגוריהם, הם סיפרו על אי עדכון רשימות אביזרים על מחסור חמור בכספים, מה שעלול לגרום לכך שבקרוב הם לא יוכלו לייצר יותר מכשירים לנכים.

פרופ` יצחק מלר, מנהל מחלקת אורטופדיה אונקולוגית ביחידה הארצית לאורטופדיה אונקולוגית , טען שיש פער בלתי נסבל ומחריד בין התקציבים האדירים הניתנים לטיפולים כגון ניתוחים לבין המחסור בתקציבים לשיקום ומתן פרוטזות. בכסף שמושקע בניתוח אחד אפשר היה לספק עשרות פרוטזות הולמות.

ד”ר הלל אדמוני, רופא במקצועו, סיפר שהוא עצמו נכה שנפגע בעת שירותו הצבאי. מפריע לד”ר אדמוני שדרישה של נכה לתפקד באופן נורמלי נתפסת כמותרות. ”אבזור מתאים זה עניין של בריאות. יש ללמוד ממערכת הביטחון וטיפולה בנכים”.

ד”ר מיכאל דור, ראש שרותי רפואה במשרד הבריאות טען שחלה שחיקה משמעותית במהלך השנים בתקציב שנועד לנכים.

פרופ` אליהו איסקוב, מנהל המחלקה השיקומית בבית לוינשטיין בהסתדרות הרפואית בישראל, חילק שבחים למכון לואיס ואמר שבמכון יש צוות מקצועי מאוד. גם הוא סבור שאי מתן שיקום או מכשיר הולם גורם לסבל ולהוצאות מיותרות. לדעתו, השיטה הנהוגה היום בחלוקת מכשירים אינה טובה וחסרת שקיפות. צריך שתהיה שקיפות ואובייקטיביות אופטימלים ולכן רשימת מכשירים אחת לכל הנכים במדינה ללא קשר לסיבת הנכות.

לדברי פרופ` מרדכי שני, יו”ר הנהלת המכון הלאומי לשיקום ע”ש לואיס, שורש הרע נעוץ בחוק ביטוח בריאות ממלכתי. מכון לואיס פועל על פי התקציבים המאושרים ע”י משרד הבריאות. כל עוד לא ישתנו המסגרת המשפטית והתקציבית והתזרים, אין פתרון. וכי הוא הודיע כבר בנובמבר שמכון לואיס מפסיק לפעול משום שיש עליו אזיקים שאינם מאפשרים את המשך פעולתו.

ח”כ סופה לנדבר, יו”ר הוועדה סיכמה את הישיבה והודיעה כי על אנשי משרד הבריאות לפנות לכנסת ולבקש תוספת בתקציב וכי לא ייתכן שיהיה הבדל בין סוגי נכים שיקבלו שרות שונה וכי יש פה אפליה וחוסר צדק משמעותי. ח”כ לנדבר אמרה שלדעתה משרד הבריאות ומשרד האוצר הם האחראים למצב ולא מכון לואיס. היא דרשה מנציגיהם לחזור אליה בשבוע הקרוב בהצגת עמדה מסודרת ואמרה שהיא תדאג לפעול לשינוי החוק.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן