Skip to main content

חדשות

העמותה פנתה למשרד התקשורת בבקשה לעדכן את תקנות הבזק – נגישות מכשירי סלולר וטלפונייה

קטגוריה: חדשות לאנשי מקצוע

19 בפברואר 2013

לכבוד:

מר עדן בר טל מנכ"ל

משרד התקשורת

א.נ;

הנדון:עדכון תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (נגישות לשירותי בזק ולמיתקני בזק), תשס"ט-2009

1. כידוע, ביולי 2009 נכנסו לתוקף התקנות שבנדון; לשמחתנו הרבה מאז אותו מועד חלו שינויים ושיפורים טכנולוגיים לטובת אנשים עם מוגבלות כאשר רבים מהם גם בתחום הטלפוניה. בנוסף, פותחו עזרים טכנולוגיים רבים לסיוע ללקויי השמיעה ובכלל (AssistiveTechnology), ביניהםתוכנות ואפליקציות רבות הניתנות להתקנה במכשירים השונים וע"י כך למעשה מעלים את רמת הנגישות עבור רבים.

2. כך למשל, מכשיר ה- Iphone (מכשיר מסוג מסך מגע), הינו מכשיר שטרם הפיכתו למכשיר כה נפוץ, ציבור העיוורים חשש מכך שעשוי להיות לא נגיש עבורם אך כיום, נחשב למכשיר הסלולר הנגיש ביותר אי פעם לציבור זה; ניתן ללמוד עוד בקישור המצ"ב כיצד עיוור משתמש במכשיר(http://www.youtube.com/watch?v=c0nvdiRdehw).

3. בקישור הבא (http://mobileaccessibility.info/index.cfm) ניתן למצוא דוגמא לשיתןף פעולה מבורך בין כל חברות הסלולר בעניין מידע אודות נגישותם של מכשירים סללורים של יצרנים רבים. בנוסף,כיום משווקים טלפוני נגישים רבים, לרבות עזרים טכנולוגיים חדישים המאפשרים חיבור לטלפונים השונים בכדי להנגישםhttp://www.nokiaaccessibility.com/).

4. מכל השינויים והשיפורים שהצגנו לעיל, ניתן לראות כי חרף העובדה שנעשו מאמצים להסדיר את תחום הנגישות בשירותי הטלפוניה, עלינו לנסות ולהמשיך לעמוד בקצב שהטכנולוגיה קובעת היום ובמסגרת כך לעדכן ולשפר את הדרוש שיפור, ולהפוך את התחום לרלוונטי בעבור רבים.

5. לגופן של תקנות אלו, להלן הסעיפים שלעניות דעתינו יש לתת עליהם את הדעת:

5.1. סעיף 4(א)(1)אפשרות להגברת השמע והצלצול לטובת לקויי שמיעה- כיום כל המכשירים תומכים בדרישה, ולעניין ההתאמה למצב T יש עזר טכנולוגי שניתן לחברו לרוב המכשירים.

5.2. סעיף 4(א)(2)התאמה ללקויי שמיעה – ניתן לנסח מחדש את הסעיך שיתאים ללקויי השמיעה.

5.3. סעיף 4(א)(3) התאמה ללקויי ראיה- מרבית ההגדרות שבסעיף מתקיימות במכשרים הסטנדרטים כיום, כך למשל אין צורך בחיוב מקשים עם הדגשה טקטילית "הספרה 5" אלא יש צורך בהוספת פונקציה של הקראה קולית.

5.4. סעיף 4(א)(4) התאמה לטובתאנשים עם מוגבלויות בהפעלת הידיים – מסך מגע כמו זה הקיים כיום פוטר את הצורך במקשים, ואת הצורך בהגדרתם כמפורט בסעיף.

5.5. סעיף 4(א)(5) מוגבלויות תקשורתיות -כיום קיימים במכשירי הטלפון החכמים אפליקציות נפלאות המיתרות את הסעיף הזה וההגדרות שבו.

5.6. סעיף 8 -לדעתנו יש לדרוש כי הפרסום יהיה נרחב יותר ובמדיה הרלוונטית לאנשים עם המוגבלות הספציפית.

6. לסיכומו של דבר, נראה כי לאור העובדה שהתקנות אינן מעודכנות האכיפה בעייתית ועל כן נכון יותר יהיה לעדכנן ולהתאימןלקידמה הטכנולוגית הקיימת בשוק הטלפוניה כיום.

בברכה,

יובל וגנר, יו"ר

עמותת נגישות ישראל

העתק: אחיה קמרה- נציב שוויון זכויות אנשים עם מוגבלות

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן