Skip to main content

חדשות

ועדת הכלכלה קראה למנכ"ל הרכבת לתגבר את מערך ההסעות החלופי לדרום כדי שמראות הצפיפות לא יחזרו על עצמם

קטגוריה: Access Israel News

הוועדה דרשה לקבל בהקדם לו"ז להחזרת מערך הקרונועים לשימוש והודיעה כי תפנה לשר הביטחון ולרמטכ"ל בבקשה לאפשר לחיילים להגיע בימי ראשון באיחור לבסיסים, כדי להקל על העומס ברכבת 

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, דנה היום בשיבושים בתנועת הרכבות בישראל בעקבות השבתת הקווים לדרום והשריפה שהתרחשה בקרונות לפני כשבועיים סמוך לשפיים. היו"ר שאמה-הכהן אמר כי הוא רואה את הרכבת כנותנת שירות חיוני. "ברגע שהיא לא יכולה לתת את השירות עליה לעשות ככל יכולתה כדי לספק למשתמשים פתרון זמין ונגיש, על מנת להימנע מהמראות שראינו אתמול", אמר היו"ר. 

לבקשת ח"כ אופיר אקוניס הוועדה דנה בהשבתת קווי הרכבת לדרום ולפריפריה, ולבקשת חברי הכנסת זאב בילסקי, אורי מקלב, יעקב כץ, יריב לוין ונחמן שי דנה הוועדה גם בצמצום המשמעותי בשירותי הרכבת וסגירת מספר תחנות בעקבות השריפה שהתרחשה בקרונות הרכבת סמוך לשפיים לפני כשבועיים. 

ח"כ אקוניס אמר כי נקודת המוצא שלו היא כ"אוהב הרכבת ולא אויב הרכבת". לדבריו, "הרכבת היא כלי חברתי לצמצום פערים בישראל ולכן אין הצדקה למראות שנראו אתמול". אקוניס ביקש לוודא שהרכבת תיתן שירות טוב לצרכנים, גם בעת שהיא נאלצת לסגור את הקווים לדרום. 

ח"כ אורי מקלב ביקש לעמוד על ההשלכות של הוצאת הקרונות מהסוג של הקרונות שעלו באש סמוך לשפיים לפני כשבועיים. ח"כ זאב ביילסקי, שמחה על הקרבות על מקום ברכבת אמר כי "יש בעיה קשה מאוד בניהול רכבת ישראל".

יו"ר השדולה למען התחבורה הציבורית , ח"כ יריב לוין, הוסיף כי חלק מהמציאות זו ירושה מהעבר, אבל צריך לנסות להסיק מסקנות וליצור שיפור של ממש בהתנהלות הרכבת ולבחון האם ההחלטה להשבית את מערך הקרונועים היתה סבירה. "חייבת להיות תוכנית הצטיידות שלוקחת בחשבון היערכות למצבים מהסוג הזה", אמר ח"כ לוין. 

"הנושא חושף את הבעיה בכל סוגיית מיקומה של התחבורה הציבורית במדינת ישראל בסדר העדיפות הלאומי", הוסיף ח"כ לוין שהיה מיוזמי הדיון. עוד אמר ח"כ לוין כי הוא "קורא לשר התחבורה להביא בתוך פרק זמן קצר תוכנית עבודה למהפך בשירותי התחבורה הציבורית שתציב נושא זה במקום גבוה בסולם העדיפויות. התחבורה הציבורית כיום אינה עונה על הדרוש דבר הגורם נזק אדיר לציבור ולמשק". 

ח"כ עמיר פרץ אמר כי "מוזר שפתאום מישהו אומר שלא תכננו מסילה כפולה אז הדרום יוצא מאחריות מדינת ישראל". לדבריו, בעניין השבתת הקרונועים הרכבת הלכה רחוק מידי. "המדינה לא יכולה להתנער מאחריותה כלפי האזרחים שהתחייבו למקומות עבודה וקיבלו החלטות מרחיקות לכת המשפיעות על חייהם בהסתמך על שירותי הרכבת", הוסיף ח"כ פרץ. 

מנכ"ל הרכבת, יצחק הראל, השיב ואמר כי "רכבת ישראל נוהגת באחריות בראש ובראשונה כלפי הלקוחות. קצב ההצטיידות לא הדביק את קצב הגידול בנוסעים ואנחנו בתהליך מואץ של צמצום פערים". הראל התייחס להשבתת הקווים לדרום ואמר כי בכל מקום שניתן מעמידה הרכבת שירותי הסעות בחינם לנוסעים. 

באשר לתורים ביום ראשון, אמר הראל, כי ניתן לפתור את הבעיה שנוצרת בעיקר בשעות הבוקר, אז נוספים לרכבת עוד כ-20 אלף נוסעים שרובם ככולם חיילים. לדבריו, האוצר היה מוכן להוסיף לצבא עוד 30 מיליון שקל לתקציב בתנאי שהחיילים יגיעו לבסיסים שעתיים מאוחר יותר, אך בצה"ל לא הסכימו. ח"כ פרץ הציע ליו"ר כי ועדת הכלכלה תפנה בעניין הזה לשר הביטחון ולרמטכ"ל ותעלה בפניהם את בקשתו של הראל והיו"ר קיבל את ההצעה. 

מנכ"ל חברת מטרופולין, אילן קרני, אמר כי הוא מציע לתגבר את השימוש באוטובוסים מחברות פרטיות בימי ראשון. לדבריו, בימים רגילים חברות התחבורה הציבורית, אגד ומטרופולין, יכולות להתמודד עם העומס אך ביום ראשון צריך לתגבר את ההסעות לחיילים. 

יו"ר ארגון הפעולה של הנכים, קובי כהן, התלונן על כך שהשבתת הקווים לדרום מנתקת את הנכים מתחבורה ציבורית, מאחר והרכבת היא היחידה הנגישה לנכים. מנכ"ל הרכבת הראל השיב לו ואמר כי כל נכה מוזמן לפנות לרכבת ולקבל מענה בשירות חלופי שהרכבת תישא בעלותו. 

הראל הסביר כי ההחלטה להשבית את הקרונועים התקבלה כ-48 שעות אחרי השריפה, לאחר שהתברר כי היא לא נגרמה כתוצאה של דליפת סולר. לכן הוחלט להשבית את המערך, עד אשר תימצא הסיבה לדליקה. ח"כ פרץ אמר בתגובה כי לא ייתכן שלא ניתן לדעת מתי תסתיים הבדיקה, מאחר ומגיע לנוסעים תשובות בנושא. 

הוועדה החליטה שלא לסיים את הדיון בנושא ולקיים בהקדם דיון נוסף בכל הסוגיות שעלו במהלך הישיבה. עוד הוחלט כי הרכבת תתגבר את הפעלת ההסדרים חלופיים על מנת להקל על המצוקה של הנוסעים. כמו כן ביקשה הוועדה ממנכ"ל הרכבת להעביר לה בהקדם לוח זמנים לגבי החזרתם לשימוש של הקרונועים לשימוש או הוצאתם מהמערך.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן