Skip to main content

חדשות

ועדת הכספים תובעת משר התמ”ת שילוב שינויים מיידיים בתכנית ויסקונסין – והצגתם בועדה בתוך שבועיים

קטגוריה: Access Israel News

”ועדת הכספים לא תתן ידה להמשך התכנית ללא שילוב השינויים ויישומם המיידי”, הכריז יו”ר הועדה * קודם לכן התנהל דיון ובו שולבה ביקורת נוקבת נגד התכנית ודרישה לשר ישי להימנע מחידוש החוזים עם המפעילים
_______________
תוך שבועיים דורשת ועדת הכספים משר התמ”ת אלי ישי להציג בפניה את השינויים המהותיים בתכנית ויסקונסין. עד להצגת השינויים קוראת ועדת הכספים לשר להימנע מאישור חידוש החוזים עם המפעילים. כך סיכם ביום שני יו”ר ועדת הכספים, ח”כ סטס מיסז`ניקוב, ישיבה סוערת של הועדה שבה הושמעה ביקורת נוקבת מפי חברי הועדה תוך דרישה לסגור את התכנית. יו”ר הועדה הוסיף והדגיש כי ” ועדת הכספים לא תתן ידה להמשך התכנית ללא שילוב של שינויים מהותיים בהמשך הפעלת תכנית ויסקונסין”.

את הדיון בעתידה של תכנית ויסקונסין בועדת הכספים יזם ח”כ חיים אורון. ”בעוד חודש וחצי, ביום ה-31.7.2007 פג תוקפם של ההסכמים שנחתמו עם מפעילי תכנית ויסקונסין. אני מניח שהאוצר יחד עם נציגי ממשלה אחרים יבואו אלינו חמישה ימים לפני שההסכם יפוג ויזהירו אותנו כי אם לא נאשר בועדה את ההמשך של התכנית – העסק נופל. קרוב ל-600 עובדים יפלטו למעגלי האבטלה. כפי ששמעתי כבר היום קיימת נטישה של עובדים מהתכנית. לפיכך, סיכם המציע, אני חושב שצריך להזמין לפה את שר התמ”ת אלי ישי שיבהיר את דעתו לגבי עתיד התכנית”. לאחריו החל דיון שמידי פעם עלו בו הטונים של חברי הכנסת, שהתאחדו רובם ככולם סביב הדרישה לסגור את התכנית.

”כבר שנתיים שאנו דנים בחוק ויסקונסין ובליקויים שיש בו. אבל, הממשלה מושכת זמן. אני הצעתי בכנסת הצעת חוק חלופית שעליה חתמו 83 ח”כים. אבל, ממשרד ראש הממשלה ביקשו ממני לעכב את הגשת הצעת החוק. מפני שהכוונה במשרד ראש הממשלה לתקן את התכנית ולגבש החלטות חדשות. עד היום לא שמענו מאותן החלטות חדשות. אנחנו לא יכולים להמשיך כך. בסניפי תכנית ויסקונסין משפילים אנשים. ועדת הכספים לא יכולה לתת יד למצב זה – ועלינו איפה למנוע את חתימת החוזים שאמורים לחדש את הפעלת התכנית”, טענה ח”כ ליה שמטוב. היא אף סיפרה על מובטלים שנקלעו לתכנית אך בזבזו את זמנים לריק ולא מצאו עבודה. גם ח”כ מרינה סולודקין השמיעה ביקורת נוקבת. ”בתכנית הזאת אין שום כלים לעזור לאנשים שעברו את גיל ה-50 כדי שיוכלו להצטרף בעתיד לשוק העבודה. לדעתי בכלל את כל הענין של תעסוקת עולים צריך לשלב במשרד הקליטה. בסניפי הפעלת תכנית ויסקונסין קיים כל הזמן לגלוג על העולים. לכן, לדעתי, לא צריכים לתקן את התכנית, אלא לסיים אותה”, אמרה ח”כ סולודקין. לדבריה הצטרף גם ח”כ דב חנין שטען כי הועדה מתקרבת לטיפול בנקודה קריטית – שבה השאלה העומדת בפני הועדה האם להמשיך ולאפשר לחברות פרטיות לעשות ביזנס ממצוקה. החלטת הועדה צריכה להיות שלא מאריכים את החוזים אפילו ביום אחד. גם ח”כ מוחמד ברכה ציין כי צריך להפסיק, כלשונו, את ”מסורת ההשפלות שעברו מובטלים במסגרת התכנית וכפי ששמענו בעבר זעקותיהם. די לייצור מנגנונים של השפלה וטרטורים”. ח”כ ליצמן הציע שהועדה לא תחליט אלא בעת שיובאו תיקוני התכנית היא תימנע מלאשרם – וכך התכנית תיפול. עוד שאל מדוע הופעלה התכנית גם לגיל המבוגר ולא הסתפקה בהפעלתה הנסיונית רק לגבי גילאי 20 עד 30 שנה. ח”כ זאב אלקין תמך אף הוא בסגירת התכנית. ח”כ שלי יחימוביץ שאלה מדוע התכנית אינה פועלת על מדד של איכות במקום זה היא פועלת למדוד את הכמויות. ”זאת תכנית שהיא לא רק בושה אלא פשע מול עיני מדינת ישראל. הח”כים מקבלים סטירה מצלצלת ממפעילי התכנית. זו תכנית עבדים של ה-121. אנחנו לא צריכים שטויות כאלה. השר ישי הודיע שהוא מתנגד לתכנית וסוגר אותה. לכן, אמרה ח”כ סופה לנדבר, אני חושבת שאין לנו מה לדון בה.

נציג בכיר ממשרד התמ”ת, יוסי פרחי, שייצג את השר ישי, הדגיש שעמדת השר היא שהתכנית נכשלה כשלון חרוץ. לכן, לדעתו, יש לסגור את התכנית הקיימת ולפתוח תכנית חדשה. עקב זאת ישנה ”ועדת דינור”, שבה נציגי משרדי ראש הממשלה, האוצר והתמ”ת, שמנסה לבנות תכנית חלופית. אלא, שישנם חילוקי דעות בין נציגי התמ”ת עם נציגי משרדי ראש הממשלה והאוצר. לדעת השר ישי אין לכלול בתכנית בעתיד מעבר לגיל 45 שנה. גם היועץ המשפטי של התמ”ת, עו”ד מיכאל אטלן, הבהיר כי בחוזים הקיימים עם מפעילי התכנית ישנה גמישות לעגן התכנית החדשה. הוא הדגיש כי להעריך את החוזים נדרשת הסכמת שר התמ”ת בלבד. אולם, את שילוב ההקלות בתכנית צריכה לאשר ועדת הכספים. נציג האוצר יובל יעקובי מאגף התקציבים, הבהיר כי סגירת התכנית תהיה טעות.

© כל הזכויות שמורות, 2006, מדינת ישראל

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן