Skip to main content

חדשות

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אישרה חובת הצבת מכשירי החייאה במקומות ציבוריים ובאתרים הומי אדם

קטגוריה: Access Israel News

הודעה לעיתונות מטעם ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, בראשות היו”ר חה”כ יצחק גלנטי, אישרה היום לקריאה ראשונה שתי הצעות חוק של חה”כ סטס מיסז`ניקוב, גלעד ארדן ומרינה סולודקין והצעת חוק של חה”כ אריה אלדד בנושא: חובת הצבת מכשירי החייאה במקומות ציבוריים.

הצעות החוק מחייבות משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, קניונים, שדות תעופה, נמלים, אוניות נוסעים, תחנות מרכזיות של תחבורה ציבורית, תחנות רכבת, מקומות עבודה עם 500 עובדים לפחות, אצטדיוני ספורט, חדרי כושר שיש להם 500 מנויים לפחות, בתי אבות, בתי כלא, בתי מלון עם 100 חדרים לפחות, בריכות שחיה וחופי רחצה מוכרזים ועוד, להחזיק במכשיר החייאה ”דיפיברלטור”, מכשיר המיועד להסדיר פעילות חשמלית של הלב באמצעות העברת זרם חשמלי ללב, במצבים בהם קיימת הפרעה בתפקוד הלב כתוצאה משיבוש פעילותו.

יו”ר הוועדה, חה”כ יצחק גלנטי: ”אישור הצעת החוק מדרגת את מדינת ישראל במקום מכובד לצד מדינות המערב המפותחות. לאור העובדה כי המחקרים מראים כי במקומות בהם הוצבו מכשירי החייאה עלה שיעור ההחייאות המוצלחות עד 75%, יש חשיבות רבה לקדם בדחיפות את ההצעה”.
חה”כ סטס מיסז`ניקוב: ”סיבת התמותה העיקרית בעולם המערבי כיום היא דום לב. בישראל בלבד מתים מדי שנה כ-8,000 איש. רוב המקרים מתרחשים בבית והאחרים במקומות עבודה, או במקומות ציבוריים. 95% מהלוקים אינו שורד. הצבת המכשיר ללא ספק תציל חיים ובתנאי שהטיפול יינתן בתוך דקות ספורות”.
חה”כ אריה אלדד: ”אין ספק שהצבתו של המכשיר במקומות הומי אדם והטמעתו בציבור תציל חיי אדם. עלות המכשיר (כ-2,000 דולר) והכשרת העובדים להפעלתו אינה כרוכה בתקציבים גדולים ולכן אפשר יהיה להטיל את העלויות על בעלים, מחזיק ומפעיל של מקום ציבורי”.
נתן קודינסקי, נציג מד”א דיווח לוועדה כי במד”א יש כ-350 מכשירי החייאה הנמצאים בין היתר בכל האמבולנסים שנמצאים במשמרת. כל מטוס של חברת אלעל מצוייד במכשיר, וידוע לנו שניצלו חיים רבים בזכות זמינותו של המכשיר. לטענתו, אם הטיפול באמצעות המכשיר ניתן רבע שעה מרגע ההתקף אין ערך למכשיר, ולכן הוא חייב להיות זמין.

פרופ` אלכסנדר בטלר, נשיא המועצה הלאומית למניעת מחלות לב וכלי דם דיווח לוועדה כי המכשיר ידידותי, זול וקל להחזקה והכשרת העובדים תהיה מהירה וזולה ביותר. אין סיבה שלא יציבו את המכשיר בכל מקום הומה אדם. בארץ מתים אלפים בשנה גם אם יצילו עשרות בשנה, יש הצדקה להצבתו של המכשיר.

הוועדה דחתה את בקשתו של קצין רפואה ראשי שלא להחיל את הצעת החוק על צה”ל וכלל מסגרות הבטחון, כמו השב”כ, השב”ס והמשטרה.

הצעת החוק קובעת כי במקומות ציבוריים והומי אדם יוצב במקום נגיש מכשיר החייאה שיאושר על ידי משרד הבריאות. הפיקוח על העמדת המכשירים במקומות אלו ייעשה על ידי מפקחים של משרד התמ”ת. במקומות אלה יידרשו חלק מהעובדים לעבור הכשרה לפעלת מכשירי ההחייאה, כמו גם קורס החייאה בסיסי, כפי שיקבע שר הבריאות. מחזיק מקום ציבורי, בעליו או מפעיל אשר לא יתקין מכשיר כזה ייקנס בכ-12,000 ₪ ובעבירה חוזרת בקנס גבוה יותר.

הממשלה תומכת בהצעת החוק. להצעת החוק אין עלות תקציבית.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן