Skip to main content

חדשות

ישיבת הוועדה לפניות הציבור בעיריית אשקלון בנושא: פניות ציבור של תושבי אשקלון לגבי המצב הבטחוני בעירם

קטגוריה: Access Israel News

הודעה לעיתונות מטעם ועדה לפניות הציבור

הוועדה לפניות הציבור קיימה היום ישיבה בעיריית אשקלון בנושא פניות ציבור של תושבי אשקלון לגבי המצב הבטחוני בעירם.

יו”ר הוועדה, ח”כ סופה לנדבר, ציינה כי מטרת הישיבה היא לעקוב מקרוב אחר הערכות משרדי הממשלה השונים לטפל באזרחי אשקלון לאור המצב החדש שאליו נקלעו ולדעת האם תוגברו כוחות וצוותים שאמורים לתת מענה לתושבים בשעת הצורך. ח”כ לנדבר ציינה כי מהפניות שהגיעו לוועדה עולה כי, תושבי העיר נמצאים בחרדה רבה בגלל המצב הלא פשוט שהעיר מצויה בו.
ח”כ לנדבר ציינה את היעדרותם של נציגי משרד ראש הממשלה מהוועדה. לדבריה, ראוי היה שנציגי משרד ראש הממשלה יגיעו לוועדה הדנה בתושבי אשקלון והמצב בעיר.

ח”כ מרינה סולודקין, תושבת אשקלון, מחתה על כך שראש עיריית אשקלון בחר שלא להגיע לישיבת הוועדה ושלח את סגנו, ”מן הראוי היה שראש העיר יכבד ועדה של הכנסת”, אמרה.
ח”כ סולודקין ציינה כי כבר בשנת בשנת 2006 פנתה לראש הממשלה בטענה שתושבי הדרום לא ממוגנים ולא מוכנים למצב וביקשה ממנו הגנה של צה”ל על אזור הדרום. ח”כ סולודקין ציינה כי אחרי הטיל הראשון שנפל ביום חמישי, התחילה לקבל טלפונים רבים מאזרחים שהתלוננו על כך שלא שומעים את אזעקת ”צבע אדום” ולא יודעים כיצד להתגונן ומה עליהם לעשות.
ח”כ סולודקין ציינה שאשקלון עיר מצוינת ופורחת אך כרגע נמצאת בתקופת לחימה ולכן צריך להיות מוכנים לכך.

ח”כ מולה שלמה נגוסה ציין כי הוועדה הגיעה לאשקלון על מנת להזדהות עם תושבי העיר ולחזק את אלו העוסקים במלאכה. לדבריו, ”התושבים עוברים חוויה לא פשוטה”
ח”כ נגוסה שאל את נציגי פיקוד העורף מדוע התושבים לא שומעים את אזעקת ”הצבע האדום” בביתם. ח”כ נגוסה ציין את היעדרותם של נציגי משרד ראש הממשלה. לדבריו, כאשר ועדה בכנסת מזמינה משרד ממשלתי, על המשרד חלה החובה לשלוח נציגים.

בישיבה נכחו תושבי אשקלון שביתם נפגע מנפילת טילים. לטענת הדיירים, הנזקים שנגרמו לבתיהם טרם תוקנו על ידי מס רכוש או שתוקנו באופן חלקי. לדבריהם, גם היחס שלו זכו ממס רכוש היה מעליב. כמו כן התלוננו התושבים שכאשר התקשרו למד”א וביקשו להזמין אמבולנס של מד”א שאלו אותם האם הם נפגעי חרדה. כאשר ענו שכן במד”א סירבו לשלוח אליהם אמבולנסים.
פונה אחת דווקא ציינה לשבח את פעילותם של מס רכוש בביתה שלדבריה תיקנו במהירות רבה את כל החלונות שהתנפצו בביתה.

מר לוי שפרן, סגן ראש עיריית אשקלון, ציין כי בעקבות הטילים שנפלו בשבוע האחרון העירייה נערכה ככל שיכלה להיערך. צריך לזכור שהעיר לא ממוגנת ולא תהיה כזו. המקלטים, לפי הערכת פיקוד העורף לא רלבנטיים למשבר הנוכחי. לפיכך ההמלצה ”שפר את מגונך”. הזמן שעומד לרשות כל אזרח הוא 15 שניות וההוראה היא להתמגן טוב ככל שאפשר בזמן זה. העירייה תדרכה את התושבים על ידי חלוקת מגנטים למקררים. כמו כן, נערכו תרגולים בבתי הספר היסודיים והתיכוניים. מר שפרן ציין כי בעירייה כל הזמן מפיקים לקחים ובסך הכל העיר מתנהלת כסדרה.

אל”מ דדי שמחי, מפקד מחוז דרום של פיקוד העורף ציין כי את אשקלון הכינו למצב שאליו היא נקלעה במשך שנה ושבעה חודשים. כבר לפני למעלה משנה חולקו חוברות הסברה לתושבים לבתיהם. החוברות חולקו לכל התושבים הנמצאים במרחק של 20 ק”מ מעזה.
אל”מ שמחי ציין כי לפני חצי שנה הרכיבו בכ- 250 מוסדות חינוך מערכות ”צבע אדום”
לדבריו, הצופרים הראשיים היו צריכים לתת מענה. אל”מ שמחי הסביר כי לא נעשה ניסוי במערכת על מנת שלא להבהיל את האנשים. אך בשעת הצורך , הבינו כי בעצם לא שומעים טוב. לפיכך פיקוד העורף נערך עם העירייה להרכיב עוד צופרים ולאחרונה הורכבו כ- 12 צופרים נוספים.
אל”מ שמחי הוסיף שעל מנת לתת פתרון מהיר ומיידי הוחלט כי יעברו לצפירה עולה ויורדת. כמו כן הודיע כי בשלושת הימים האחרונים הותקנו כ-200 כורזיות בבתי מלון, בבתי חולים, בקניונים ובבתי ספר נוספים. כמו כן חולקו כ- 160 ביפרים לחרשים.
אל”מ שמחי הודה כי המצב קשה ולפיכך התושבים לחוצים. אשקלון לא ממוגנת וזה לא מקום בטוח, אם אין לך אמצעים אחרים להתגונן, צריך להתגונן במה שניתן לעשות תוך 15 שניות. אל”מ שמחי ציין לשבח את פעילותה של העירייה ואמר ”עם כל מה שנעשה פה צריך לזכור שיורים פה וזה מסוכן”.
באשקלון יש כ- 126 מקלטים הנמצאים במצב טוב אשר נפתחו על ידי עיריית אשקלון.
אל”מ שמחי ציין כי כל מנהלי בתי הספר קיבלו תדרוך מדויק לפני שנה ואף קיבלו מפות המראות לאן על כל כיתה להתפנות.
אל”מ שמחי הודה שבפיקוד העורף העריכו את התרחיש ולפיכך נערכו היטב. כמו כן, גם בנתיבות נעשו תדרוכים ותרגולים. בפיקוד פנו לרדיו רקע שיעשו ”גל שקט”.
לגבי העובדה שלא שומעים את האזעקה ציין אל”מ שמחי כי בשעת הצורך, בתקווה שלא יהיה כזה, הוא בטוח שישמעו את האזעקה בכל המקומות בעיר וזאת בעקבות הפעולות שננקטו בימים האחרונים.

מר אפרים קרני, יו”ר פיקוד דרום המל”ח – משרד הבטחון, ציין כי עיריית אשקלון התכוננה למצב במשך שנתיים וקיים שיתוף פעולה מלא בין פיקוד העורף לבין משטרת ישראל, מד”א, כיבוי האש והעירייה. לדבריו, לעיריית אשקלון יש מידע על כל האוכלוסיות החלשות בעיר. לדבריו, מאז החרפת המצב באשקלון אין הרבה דברים לתקן, השיתוף פעולה בין כל הגורמים עובד.

סא”ל תומר תבורי מפיקוד דרום ציין כי צריך להמשיך ולהיערך למצב. אם יצטרכו להרחיב את הפעילות, יפעלו בצורה הטובה ביותר. בכל מקרה בפיקוד לא מעריכים שהמצב יפסק בקרוב.

מר שמעון לרנר, פקיד שומה ברשות המיסים ציין כי מס רכוש עושים מאמצים גדולים מאוד על מנת לענות על הצרכים של התושבים הניזוקים מהר ככל האפשר. לדברי מר לרנר צוותי מס רכוש תוגברו. מר לרנר ציין כי ביקר במרבית הבתים שניזוקו והבטיח לטפל בכל התושבים שבתיהם נפגעו מטילים.
מר לרנר הודיע שכל בית שאינו ראוי מגורים בעקבות נפילת הטילים, מס רכוש מפנה את המשפחה לבית מלון עד שהבית יחזור ”למצב הגיוני”. המוקד של מס רכוש הוא : 08-6898153.

מר איציק סלבין, מפקח שירות לעבודה קהילתית במשרד הרווחה ציין כי לפני כחודש קיבלו עדכונים על המצב. המערכת צריכה לבדוק את עצמה. על כן הודיע כי ייקח את פרטי הפונים שהגיעו לוועדה ויבדוק את הצרכים שלהם. להערכתו יש כ- 700 אנשים מוגבלים בעיר שעל מחלקת הרווחה להגיע אליהם בשעת הצורך.

הגב` נטלי גרנד, מנהלת לשכת אשקלון במשרד הקליטה ציינה כי במשרד נערכו למצב. במשרד צפו לתרחיש שהתרחש. לדבריה, בכל ההוסטלים ומקבצי הדיור ובאולפנים חולק חומר הסברה לתושבים בעברית, רוסית, אנגלית ואמהרית.
כמו כן נערכו בהוסטלים ובמקבצי הדיור להראות לדיירים היכן נמצא המרחב המוגן. בנוסף, במשרד הקליטה החלו לעשות סבב טלפוני לכל אוכלוסיית העולים ומסבירים להם על המצב.


בסיכום הישיבה יו”ר הוועדה, ח”כ סופה לנדבר:

1. ברכה על שיתוף הפעולה שנעשה בין כל משרדי הממשלה והעירייה לגבי היערכותם למצב החדש שאליו נקלעו תושבי אשקלון.
2. פנתה למס רכוש בבקשה להשלים את תיקון הנזקים שנגרמו לדירות, במהירות האפשרית.
3. הודיעה כי תפנה למנכ”ל מד”א בבקשה להורות לאנשי מד”א לסייע לתושבים שנמצאים בחרדה, שכן עד כה לאנשים אלו לא ניתן סיוע על ידי מד”א.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן