Skip to main content

חדשות

מדיניות חלוקת חבילות מזון לניצולי שואה נזקקים ע"י החברה לאיתור והשבת הרכוש נספי השואה

קטגוריה: Access Israel News

ניצולי שואה נזקקים המקבלים סיוע בחבילות מזון זוכים לתענוג המפוקפק של קבלת קילו חלבה, זאת למרות שרבים מהם סוכרתיים. 

ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות בראשות חה"כ ליה שמטוב (ישראל ביתנו) דנה היום בנושא מדיניות חלוקת חבילות מזון לניצולי שואה נזקקים ע"י החברה לאיתור והשבת הרכוש של נספי שואה.

הועדה קיבלה עדכון מהחברה לאיתור והשבת הרכוש של נספי השואה לפיו השנה יינתן סיוע רק ל-3000 ניצולי שואה נזקקים מתוך 12,000 שזכו לסיוע בשנה שעברה. על פי אלו קריטריונים ייקבעו אותם 3000. חברי הועדה ציינו כי הגיעו אליהם פניות רבות מניצולי שואה נזקקים שזכו לחבילות מזון ובהן מוצרים שפג תוקפם או שאינם יכולים לעשות בהם שימוש בשל בעיות בריאות. והוסיפו כי לדעת הועדה עדיף לעודד עמותות להעניק סיוע באמצעות כרטיסים מגנטיים המאפשרים רכישת מזון, כדי לאפשר לניצולי שואה נזקקים לרכוש את המזון המתאים להם. 

חה"כ ליה שמטוב, יו"ר הוועדה: "החברה להשבת רכוש מלינה על כך שפניות רבות מגיעות בעילום שם ולכן לא זוכות לטיפול, זאת בזמן שפניות שמגיעות עם שם זוכות למענה מהחברה בעילום שם. חלוקת קילו חלבה לניצול שואה נזקק החולה בסוכרת, זהו בזבוז של כספים, זלזול והשפלה. לא יעלה על הדעת שחברה סטטוטורית תעשה אפליה בין ניצולי שואה נזקקים, ולכן יש לנהל רישום מסודר ולקבוע קריטריונים אחידים לזכאות לסיוע ולאופן מתן הסיוע.  פעם אחר פעם אנחנו שומעים על ועדות מקצועיות של מומחים שמקבלות החלטות בנוגע לציבור כזה או אחר בלי שמשתפים נציגים של אותו ציבור באותן ועדות. " 

חה"כ מרינה סולודקין, שיזמה את הדיון בנושא אמרה: "קולט אביטל ואני ה"אמהות המייסדות" של החברה לאיתור והשבת נכסי השואה, שהוקמה בעקבות עבודה מאומצת ורבת שנים של ועדת החקירה הפרלמנטרית. עם זאת עלינו לתקן את הטעון תיקון." היא קבלה על היחס המשפיל לו זוכים ניצולי שואה הפונים לחברה, וציינה כי היא עצמה נענתה בצורה לא מכובדת, שאינה מכבדת את ניצולי השואה על סבלם ותרומתם להקמת מדינת ישראל. היא קראה לחברה לאיתור לכלול בוועדה המייעצת שלה גם נציגים מטעם ניצולי השואה. 

חה"כ רוברט טיבייב: "חלוקת מזון שפג תוקפו מחייבת חקירה משטרתית". 

חה"כ  אופיר פינס: "יש להעביר את נושא לבדיקת מבקר המדינה". 

גב' סולי אולמן, מנהלת פרוייקט סיוע לניצולי שואה בחברה לאיתור והשבת נכסי שואה: "תהליך בחירת הפרויקטים לסיוע התנהל באופן המקצועי, התקין והשוויוני ביותר  ובסיומו נבחרו 9 פרוויקטים, מתוכם 3 בתחום חלוקת המזון.  כל הפרוייקטים נבחנו בקפדנות ע"י מומחים בתחום המזון והבריאות ואושרו רק לאחר שנמצא שהחבילות מתאימות לצורכי הניצולים. הרכב חבילות המזון משתנה פעם בחודש עד שלושה חודשים.  כאשר מגיעות פניות ספציפיות ונדרש שינוי בהרכבי  החבילות, העמותות משנות. במידה וגם בשנת 2010 תקצה החברה סיוע לארגונים ילקחו בחשבון פניית הארגונים בעת גיבוש מדיניות הסיוע". 

גב' גיטה קויפמן, מעמותת ניצולי מחנות ריכוז וגטאות, "מדוע לא נועצו  בניצולי השואה ביחס לחלוקת חבילות המזון. מדוע לא נמסרו שמות הניצולים לחברות הזוכות במכרז – זהו אבסורד. כרגע מקבלים סיוע רק אלה מבין ניצולים השואה הזכאים להבטחת הכנסה בעוד שרבים מהם המשתכרים סכום דומה אינם זוכים לסיוע כלל". 

אהרון מולוטקובסקי, יו"ר ארגון ניצולי שואה באשדוד  שיבח את עמותת "מאיר פנים" על כך שהם מחלקים כרטיסים מגנטים לקניית מזון. הוא קבל על כך שבחבילות של חברת "חזון ישעיה"  ניתנים 15 מוצרים ששוויים מגיע לכ-70-80 ש"ח, הכוללים בין השאר 3 חב' מקרוני וסירופים לאדם.  העלות לחודש מגיעה

ל-270 ₪, הכוללים טיפולי שיניים. איפה הכסף? איפה מבקר המדינה?" הוא ציין כי העביר לחברה לאיתור ולהשבת נכסים של נספי השואה,  רשימה של 574 ניצולי שואה העונים על הקריטריונים  ועד היום לא ידוע לו כמה מהם קיבלו סיוע". 

נציגי עמותות מאיר פנים, לתת וחזון ישעיה שזכו במכרז לחלוקת חבילות המזון דיווחו לוועדה על אופן חלוקתן. צויין כי החבילות מובאות עד לפתח ביתם של הניצולים אשר בחלקם אינם יוצאים כלל מפתח ביתם.  נציגי הארגונים בישיבה עמדו על ייתרונם של הכרטיסים המגנטיים לרכישת מזון.

 החלטות  הוועדה:

1.     הוועדה מבקשת שהחברה לאיתור נכסים תעדכן אותה על התקדמות במינוי המנכ"ל לחברה.

2.      הוועדה קוראת לחברה לאיתור נכסים לצרף נציגי ניצולי שואה  לוועדה המייעצת לחברה.

3.    הוועדה דורשת מהחברה לאיתור נכסים לקבוע קריטריונים אחידים לחלוקת סיוע  לניצולי שואה נזקקים.

4.     הוועדה מבקשת מהחברה לאיתור נכסים,  להעניק עדיפות לסיוע באמצעות כרטיסים מגנטיים במקום חבילות מזון.

5.    הועדה תקיים דיונים נוספים בנושא.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן