Skip to main content

חדשות

משפט מבוים בנושא: "סוגיות ודילמות בנושא האפוטרופסות" בקליניקה לזכויות אנשים עם מוגבלות שכלית בבינתחומי הרצליה בשיתוף עמותת אקים ישראל

קטגוריה: Access Israel News

משפט מבוים בנושא: "סוגיות ודילמות בנושא האפוטרופסות" בקליניקה לזכויות אנשים עם מוגבלות שכלית בבינתחומי הרצליה בשיתוף עמותת אקים ישראל

 

הקליניקה לזכויות אנשים עם מוגבלות שכלית בבית ספר רדזינר בבינתחומי הרצליה בשיתוף עמותת אקים ישראל קיימה ביום 7.1.13 משפט מבוים בנושא "סוגיות ודילמות בנושא האפוטרופסות".

 

את הצדדים במשפט המבוים יצגו סטודנטים של הקליניקה בבית ספר רדזינר למשפטים בבינתחומי. עו"ד שי שנהר שימש כשופט במשפט המבוים אשר פסק את פסיקתו לאחר שהצדדים סיימו להציג את טיעוניהם.

 

המשפט המבוים התקיים בנוכחותם של האלוף (במיל.) עמי אילון, יו"ר אקים ישראל; והאלוף (במיל.) פרופ' ישי בר, מרצה וחוקר בבית ספר רדזינר למשפטים בבינתחומי הרצליה; לשעבר נשיא בית המשפט הצבאי לערעורים.

 

עמי איילון בירך את הסטודנטים ואמר: "הדיון חושף יותר מכל דיון או אירוע אחר את השינוי שחל באקים ובחברה הישראלית. אם בעבר ראינו את האדם עם המוגבלות שכלית כחסר ישע בלבד, אנו מסתכלים עליו היום כאזרח שיש לו גם זכות להחליט וגם זכות לתרום; בתוך המתח הזה אנחנו מובילים את מעמדו של האדם עם מוגבלות שכלית בחברה הישראלית. אני מקווה שבעקבות המשפט היום נצא עם יותר תובנות בנושא."

 

שני המקרים שנדונו במשפט המבוים הם סוגיות אמתיות שנדונו בבתי משפט בארץ וניתנו לגביהן פסיקה של בית המשפט העליון.

 

במקרה הראשון הוצגה הסוגיה של הורה הסובל מאי ספיקת כליות ומבקש מבית המשפט להתיר לו לקבל תרומת כליה מבנו שהינו אדם עם מוגבלות שכלית. המשיב היה משרד הרווחה באמצעות היועמ"ש– בסיס התנגדותו הינו מידת הנזק לחסוי ודומיו. בית המשפט נדרש להחליט אם אדם עם מוגבלות שכלית רשאי לשמש כתורם כליה לאביו וזאת בשל מוגבלותו השכלית.

 

במקרה השני הוצגה הסוגיה של הורים לילד בן 8 עם מוגבלות שכלית ומוטורית קשה מלידה. חולה במחלת כליות קשה והדרך היחידה להשאירו בחיים הינה לבצע הליך של דיאליזה דרך הבטן. ההורים לא מוכנים לתת את הסכמתם לניתוח כי לדעתם חייו אינם חיים ואין צורך לענותו ולהאריך את חייו. המשיב היה משרד הרווחה באמצעות היועמ"ש – בסיס התנגדותו הינה הזכות לחיים של הילד. בית המשפט נדרש להחליט אם במקרה הזה יש זכות להורים להחליט למנוע טיפול מבנם.

 

בישראל ישנם כ- 34,500 אנשים עם מוגבלות שכלית ברמות תפקוד שונות. אנשים אלה ובני משפחותיהם מתמודדים מדי יום, החל בילדות המוקדמת ולאורך כל חייהם מול בירוקרטיה, אי ודאות והיעדר ידע מספק באשר לזכויות המגיעות להם על פי דין ובאשר לאפשרויות העומדות לרשותם. משפחות אלה נתקלות בקשיים רבים ובפרוצדורות סבוכות בבואן לממש את זכויותיהן.

 

הקליניקה לזכויות אנשים עם מוגבלות שכלית בבית ספר רדזינר למשפטים בבינתחומי הרצליה בשיתוף אקים ישראל, הינה ייחודית בתחום התמחות זה בארץ ופועלת בארבעה מישורים עיקריים:

  • מעניקה לבני משפחותיהם של אנשים עם מוגבלות שכלית מידע, ייעוץ והכוונה פרטניים.
  • מעניקה ליווי משפטי צמוד בנושאים יומיומיים ומרכזיים כגון: בקשות למינוי אפוטרופוס, יעוץ לצוואות, בקשות לקצבאות מן המוסד לביטוח לאומי, זכויות בחינוך המיוחד ועוד.

 

 

 

  • מפעילה יחידת מחקר בתחום הלקות השכלית, שתפקידה לאסוף מידע מחקרי, מידע חקיקתי ומידע יישומי עדכני מן הארץ ומן העולם בנושאים שונים הרלוונטיים לאנשים עם מוגבלות. המידע שיגובש על ידי יחידת המחקר יועבר למשפחות לאנשים עם מוגבלות שכלית, לאנשי מקצוע בתחום ולציבור הרחב.
  • מבצעת פרויקטים בנושא הנגשת מידע לאנשים עם מוגבלות שכלית.

 

מקור: אבי מספין, דובר אקים ישראל

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן