Skip to main content

מתן תוספת שעות לגימלת הסיעוד

קטגוריה: Access Israel News

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בראשותו של ח"כ יצחק גלנטי ובהשתתפות ח"כ רן כהן – אישרה היום שני הסכמים בין האוצר והמוסד לביטוח לאומי.

1. בדבר מתן תוספת שעות לגימלת הסיעוד בתנאי שמבוטח יעסיק עובד ישראלי
2. קיצור תקופת האכשרה לקבלת דמי אבטלה לגילאי 25 ומעלה.
 
הוועדה נתנה את אישורה להסכמים, רק בתנאי שיצורף להם מכתבה של מנכ"לית המוסד לביטוח לאומי הגב' אסתר דומניסיני בו היא מתחייבת בין היתר כי "…במבוא להסכמים תיווסף פיסקה כי הענין מובא בדרך של הסכם רק מחמת פגרת הבחירות, ובהעדר יכולת להסדירה בחקיקה ראשית בזמן הקרוב. תקופת תוקפן של ההסכמים תוגבל לשישה חודשים לכל היותר." ועוד "…המוסד לביטוח לאומי יפעל לעגן את הוראות ההסכמים בחקיקה כדלקמן: לענין הסכם הסיעוד – יפעל המוסד לעגנו בחקיקה ראשית. לענין הסכם האבטלה – יפעל המוסד לעגנו בחקיקה בהתאם לנתונים שייאספו במהלך תקופת ההסכם, וזאת כהוראת שעה."
 
הוועדה הוסיפה עוד תנאי לאישורה: שיעור האבטלה שיקבע בהסכם יהיה 7.5% לפי נתוני ביצוע של המוסד לביטוח לאומי ( ולא לפי נתוני הלמ"ס כפי שהוצע בהסכם) או בשיעור נמוך שיוסכם בין האוצר והמוסד לביטוח לאומי. תנאי המחייב תחילת התשלומים במועד מוקדם יותר.
 
ח"כ גלנטי: "הזכאות לקצבאות היא בחזקת זכות ולא חסד ולכן ראוי שתינתן מכוח הוראת חוק ולא במסגרת הסכמים סמויים מהציבור, ע"מ שהציבור ידע את זכויותיו ויוכל לתבוע אותן בבית הדין במידת הצורך. ואולם המיתון מחייב נקיטת צעדים חריגים ודחופים ואין מנוס ואנו נאלצים לאשר את ההסכמים לפרק זמן קצוב של חצי שנה עד להקמת ממשלה חדשה שתעגן אותם בחקיקה.
 
ח"כ רן כהן ברך על הצעדים המיטיבים עם אוכלוסיית המובטלים מחד והצעדים המעודדים את העסקתם של ישראלים בתחום הסיעוד – "אני רואה בהסכמים אלו צעד חשוב ומטיב הנותן מענה לאוכלוסית המובטלים ."
 
ח"כ מרינה סולודקין (שלא נשארה להצבעה) טענה כי יש לקבל את ההסכמים כלשונם בשל היותנו במצב חרום.
 
מנכ"לית המוסד לביטוח לאומי הגב' אסתר דומיניסיני הסבירה בוועדה כי נוכח המצב הכלכלי אליו נקלע המשק ונוכח התחזיות בדבר גידול צפוי בשיעורי האבטלה הגיע המוסד להסכמה עם אוצר המדינה בשני תחומים:

1. מוצע כי מי שמלאו לו 25 שנים והפך למובטל בעל כורחו יהיה זכאי לדמי אבטלה מיוחדים מכח ההסכם, אם צבר תקופת אכשרה מקוצרת כלהלן: מעובד חודשי ידרשו 270 ימי אכשרה (במקום 360) מעובד יומי ידרשו 194 ימי אכשרה (במקום 300). מי שיהיה זכאי לדמי אבטלה מכוח ההסכם יוכל לקבל דמי אבטלה למשך מחצית התקופה שהיה זכאי לה, לו צבר 360 ימי אכשרה.
 
2. לשם עידוד של עובדים ישראלים בתחום הסיעוד מוצע לממן 4 שעות נוספות של טיפול סיעודי לגבי מי שזכאי לגימלת סיוע ברמת הזכאות הגבוה (18 שעות שבועיות) ו3 שעות נוספות של טיפול סיעודי לגבי מי שזכאי לגימלת סיעוד ברמת הזכאות הבינונית (16 שעות) הכול בתנאי שהזכאי אינו מעסיק עובד זר בכלל.
 
נציגת משרד האוצר עו"ד טלי ארפי אמרה כי האוצר מסכים להתחייבותה של מנכ"לית המוסד בכל הנוגע להטבות בתחום הסיעוד ואולם מתנגד להתחייב לעגן בחקיקה את השינויים בזכאות לדמי אבטלה.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן