Skip to main content

נכה?! לא בטוח שתוכל לבטח את רכבך!

קטגוריה: Access Israel News

בוועדה לפניות הציבור התברר, שלחברות הביטוח
לא משתלם כלכלית לבטח רכבי נכים


עלותו של רכב ממוצע לנכים, המאובזר בציוד מתאים, עומדת על כחצי מיליון ₪ ויותר, כך עלה בדיון דחוף שקיימה הוועדה לפניות הציבור, בעניין סירובן של חברות הביטוח, לבטח נכים שהיו מעורבים בשלוש תאונות בשלוש שנים, היום ב`, 28.2.2011. עוד התברר, שככל שמוגבלות התנועה גדולה יותר, כך הרכב שיוצמד לנכה גדול ויקר יותר, עקב אבזור רב יותר המאפשר את ניידותו. גודל הרכב והאבזור הטכני המיוחד, מגבירים את סיכוייהם להיות מעורבים בתאונות.
בקיום הדיון בדחיפות, נענה יו”ר הוועדה, ח”כ אורי מקלב (יהדות התורה), לבקשת נכים, שחברות הביטוח סרבו להעמיד לרשותם ביטוח. עבור אחדים מהם, אם לא יחודש הביטוח כבר בימים הקרובים, תוגבל ניידותם וגם הקצבה המגיעה להם מביטוח לאומי תישלל.
היו”ר מקלב, הביע תמיהה על-כך שכל מה שקשור לנכים, כרוך במאבק. מקלב: ”כחברה יש לנו מחויבות מוסרית לדאוג ליכולת ההשתלבות של כולם ואם מונעים את הזכות לניידות מנכים, פוגעים ביכולת ההשתלבות שלהם”. מקלב דרש מאגף הפיקוח על שוק ההון, המפקח על חברות הביטוח, לוודא שלא תתקיים אפליה של הנכים. מקלב קבל על השוואת נכים לעברייני תנועה, בעוד כלל לא ברור שהמספר הממוצע של נכים המעורבים בתאונות גדול באופן יחסי מהממוצע של שאר האוכלוסייה. לבסוף, קרא לאגף הפיקוח על שוק ההון, שיפעל להקמת תאגיד שינהל מערך של ביטוח מקיף למי שנתקל בסירוב מצב חברות הביטוח, בדומה לתאגיד שכבר פועל בעניין לגבי ביטוחי חובה. בסיכום אמר, ש”לא יתכן שנכים קשים יהיו נצורים בבתיהם ובעקבות כך, גם ישללו מהם את קצבת הניידות”.
יו”ר ארגון הנכים בישראל המיוחד (אהב”ה), אבנר עורקבי, הנוהג בוואן מסוג שברולט, היה מעורב בשלוש תאונות בשנים האחרונות. עתה לקראת מועד חידוש הביטוח, מסרבות חברות הביטוח לבטח אותו. לדבריו, אם לא ימציא לביטוח הלאומי אישור ביטוח מקיף, תישלל ממנו אוטומטית, הזכאות לקצבת ניידות. ”עקב כך, אהיה מקורקע לבית ולא אוכל להתנייד כלל” אמר.
שמחה בניטה, נכה אף היא, אמרה שגודל הרכבים והאבזור הרב, מקשה על נהיגת הנכים. בניטה סיפרה על תאונה שאירעה לה, כשאיבדה שליטה על הרכב בעת אשר הג`ויסטיק באמצעותו היא נוהגת, לא פעל. במקרה שלה, נעתרה חברת הביטוח וביטחה אותה בביטוח מקיף, עקב לקיחת האשמה ע”י החברה שהתקינה לה את האבזור ברכב. בניטה סיפרה, שבעקבות התאונה, חברת הביטוח ביקשה לבטל מיידית את הפוליסה, באמצע שנת הביטוח.
מנהל מחלקת ביטוח באגף הפיקוח על שוק ההון באוצר, אסף מיכאלי, אמר שבאוצר לא היו מודעים לעניין. מיכאלי ציין, שקיים קושי בהשגת ביטוח מקיף לכל אדם המעורב במספר תאונות ואין אפליה כלפי הנכים. בעניין ההבדל בין ביטוח חובה למקיף, אמר שהמדינה הקימה `תאגיד מנהל מאגר ביטוחי חובה לרכב (”הפול”), כיוון שביטוח חובה עוסק בנזקי נפש. תעריף ביטוח החובה במסגרת הפול עומד על 3,400 ₪ לשנה. לדבריו, הביטוח המקיף עוסק בנזקי ממון ולא חלה החובה לבטח. מיכאלי הודיע, שכיום החוק מאפשר לבטל חוזה התקשרות באמצע שנת ביטוח רק למבוטח.
מנהל המחלקה הכלכלית באיגוד חברות הביטוח, שמואל מלכיס, אמר שחברות הביטוח מונחות ע”י חישובים אקטואריים, כאשר קיימת נטייה שלא לבטח נהגים ברמת סיכון גבוהה. לדבריו, כ- 30 אלף רכבים מבוטחים בביטוח חובה ב”פול” כאשר 95% מהם הינם אופנוענים. עוד הוסיף, שהתאגיד גירעוני באופן קבוע (כ- 200 מיליון ₪ בשנה).

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן