Skip to main content

חדשות

נכים וקשישים בכנסת: עובדים זרים שמגיעים לישראל אינם בעלי הכשרה מספקת לטיפול בחולים סיעודיים

קטגוריה: Access Israel News

יו”ר הוועדה ח”כ יעקב כ”ץ (כצל`ה): המדינה צריכה לתקצב את נכיה באותו אופן שהיא מתקצבת את נכי צה”ל כדי שיוכלו לחיות בכבוד.

בדיון בוועדה המיוחדת לבחינת בעיית העובדים הזרים בכנסת קבלו נכים וקשישים על כך שהעובדים הזרים שמגיעים לארץ אינם מוכשרים לעבודה סיעודית, זאת למרות שמחויבים לעבור הכשרה בארצות מוצאם לפני הגעתם ארצה. ”הם משתמשים בנו רק כדי לקבל אשרת כניסה ואז נוטשים אותנו”.

יו”ר הוועדה, ח”כ יעקב כ”ץ (כצל`ה) (האיחוד הלאומי) הציג הצעת חוק שיגיש אשר תחייב כל עובד זר שיגיע לארץ לעבור קורס הכשרה סיעודי ויתנה את תוקף אשרת השהייה שלו בכך.

אורה תושבת דימונה המרותקת לכסא גלגלים, סיפרה כי יש ברשותה שני היתרי עבודה, אך אין אפילו עובד זר אחד שמעוניין לעבוד אצלה. ”בחודש האחרון, מאז שעזבה אותי העובדת הזרה לאחר שבוע וחצי של עבודה, משפחתי מטפלת בי – מאכילה אותי, מבשלת לי וסועדת אותי. העובדת האחרונה שהיתה לי לא ידעה אפילו לפתוח קופסת שימורים”.

לדברי רננה לוי, מפקחת ארצית על עובדים סוציאליים בלשכות הפרטיות ברשות האוכלוסין, לרבים מאוכלוסיית העובדים הזרים החיים בישראל שונים מכל מה שהכירו בארצות מוצאם. ”היום התכנסה ועדה במשרד האוצר בראשות אהרון ברזני, שבודקת מהם הקריטריונים הנדרשים מעובדים זרים המגיעים לארץ. ”אחת ממטרות הוועדה היא למצוא חלופה לעובדים הזרים ולעודד תעסוקת ישראליים בתחום הסיעוד”.

ד”ר גלעד נתן ממחלקת המחקר והמידע של הכנסת ציין כי רק 10% מהעובדים הזרים המגיעים מהפיליפינים עוברים הכשרה. ”הקריטריונים להבאת עובדים זרים אינם רמת ההכשרה שלהם אלא גובה דמי התיווך המשולמים עבורם – ככל שדמי התיווך גבוהים יותר, כך יש יותר מוטיבציה לחברות הסיעוד לייבאם ארצה”.

אודי ליליאן, אם לתאומים נכים סיפרה כי מרבית העובדים הזרים שהגיעו לביתה, עזבו לאחר מספר חודשים מפני שלא רצו לעבוד עם נכים המרותקים לכיסאות גלגלים. ”העובדים הזרים מעדיפים קשיש שאין לא בן בית נוסף שגר איתו ושאומר להם מה לעשות”. ליליאן הוסיפה כי העובד האחרון שעזב אותה הודיע לה על כך בטלפון מבלי שנתן לה אפשרות להיערך בהתאם ולמצוא לו מחליף.

דנה רשף מעמותת `קו למעסיק` ציינה כי בקנדה ובאנגליה מעניקים פרס לעובד המתמיד – אזרחות. ”יש לתת תמריץ כלשהו לעובדים הזרים כדי שיהיה להם כדאי להישאר אצל אותה משפחה”.

לדברי שמחה בניטה מארגון `מזור` ”צריך למצוא פתרון יצירתי שייתן לקשישים ולנכים בפריפריה ולנכים במצב קשה אפשרות להעסיק עובד זר לתקופה ארוכה מבלי שיפחדו שינטוש אותם. אם הגיליון שלהם נקי – ניתן להאריך להם את אשרת העבודה”. בניטה הוסיפה כי צריך לחייב את העובדים הזרים לחתום על חוזה אחיד מטעם משרד המשפטים כבר בחו”ל המסדיר את תנאי עבודתם בארץ. זאת לדבריה, ”כדי שכל מיני `קוים לעובד` לא יכניסו להם שטויות לראש ויגידו להם שהחוזה שנחתם איתם, אינו קביל בארץ”.

אריאל בן צור נציגת חברות כח אדם לסיעוד, ציינה כי ההכשרות בחו”ל הן בסיסיות מאוד. ”ביקשנו כבר כמה פעמים לעשות הפרדה בין אוכלוסיית הסיעודיים. יש הבדל מהותי בין טיפול בקשיש לבין נכים שגרים בתוך תא משפחתי. יש לספק אשרות והיתרים שונים לקבוצות השונות”.

נציג קו לעובד ביקש לציין כי מרבית העובדים הזרים נאמנים למעסיקיהם ומיעוטם עוזבים לאחר פרק זמן קצר.

יו”ר הוועדה ח”כ כץ הודיע כי המדינה חייבת להעביר לקשישים ולנכים תקציבים שיאפשרו להם להעסיק עובדים ישראליים ולחיות בכבוד. ”אין ספק שזוהי החלטה מאקרו כלכלית, אך גם החלטה מוסרית. הזקנים והנכים חשובים לחברה שלנו”.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן