Skip to main content

חדשות

נקבל את חוו"ד משרד הביטחון אם נציג מטעמם יסכים לשתות את מי הקישון

קטגוריה: Access Israel News

בדיון סוער שהתקיים היום (יום רביעי) בוועדת החוץ והביטחון, בנושא ההכרה בצוללני הקישון, טען ח"כ ישראל חסון (קדימה), העומד בראש הצוות לבחינת סוגיית מערך השיקום, כי מדינת ישראל יודעת שהיא שלחה את הלוחמים למקום שיש בו רעלים ולכן המדינה נדרשת לקחת אחריות. ההתנהלות המדינה בנושא גובלת בהקטנת ראש ויש לנו מחויבות ערכית ומוסרית לאותם אנשים. 

ח"כ ישראל חסון, דרש כי המדינה תערוך רשימה של כל אותם חומרים רעילים שנמצאו בקישון תוך התייחסות לתסמיני המחלות שעלולות להתפתח בשל חשיפה לאותם חומרים. על בסיס רשימה זו יש לפתוח בהתדיינות עם הלוחמים לצורך ההכרה בהם. חייבים לנקוט בגישה יותר מקלה,  אמר ח"כ חסון ולא להתעקש על אסכולות רפואיות מוגדרות. 

לטענת ח"כ חסון, משרד הביטחון קבע שלא ניתן להוכיח קשר בין השחייה בקישון לבין התפרצות המחלות. אני מבקש לקבל את חוות דעתו של שר הביטחון או סגנו לנושא ובמידה ונבין שגם הם תומכים בגישה זו, נפנה לחקיקה. אין לנו בעיה לגייס למעלה מ 70 חברי כנסת שיתמכו בחוק. 

ח"כ אריה אלדד (האיחוד הלאומי) ציין כי, נסכים לקבל את התייחסות משרד הביטחון לכך שחומר מסוים בקישון אינו מסוכן, רק אם נציג מטעמם יסכים לשתות מאותו חומר. גם אם לא ניתן להוכיח שיש קשר סיבתי בין הצלילה בקישון למחלה כפי שהחוק דורש, יש להסתפק בהוכחה כי השכיחות להופעת המחלה אצל לוחמים ששחו בקישון גבוהה יותר מהשכיחות בקבוצה מקבילה שלא צללה בקישון. במקרה זה ציין ח"כ אלדד, לא צריך להתעקש ולהסתמך רק על האסכולות הרפואיות מקובלות אם יש רופא מומחה אחד שטוען אחרת. משרד הביטחון חייב לקחת בחשבון שאם תתקבל חקיקה בנושא, החוק יתייחס למספר רב של מחלות וללוחמים רבים. 

נציגי הצוללנים בדיון תקפו את הפרקליטות בטענה שהיא עושה הכול כדי לעקב את קבלת ההחלטות כך שהתהליך יסתיים רק אחרי שכבר לא יהיה רלוונטי עבורנו. ניטור החומרים בקישון, ציינו הצוללנים בוצע בשנת 2000, בעוד שחלקנו צללו במקום כבר בשנות ה 70, כך שהבדיקה לא משקפת. עד היום לא פגש אותנו נציג של משרד הביטחון ובכל זאת הם מקבלים לגבינו החלטות. אנחנו מבקשים שתוקם ללא דיחוי ועדה שתכלול נציגים ומומחים מטעמנו. 

משרד הביטחון הציג את עמדתו בדיון בהסתמך על חוו"ד משפטי לפיו נדרש להוכיח שיש קשר סיבתי בין הצלילה בקישון לבין התפרצות המחלה ובשלב זה לא נמצא שקיים קשר כזה. אנחנו לא מבקשים לקבל הוכחה ברמת ה 100 אחוז ולמרות זאת לא מצאנו אסכולה רפואית אחת שתטען שיש קשר.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן