Skip to main content

חדשות

סיכום הדיון בועדת הכספים בנושא שינוי תקנות בביטוח הלאומי

קטגוריה: Access Israel News

בדיון אודות שינוי סעיפים שונים בתקנות הביטוח הלאומי, העלו נציגי משרד האוצר הצעות שונות לאישור ועדת הכספים, ביניהם: מימון הגירעון מענף הילדים בביטוח הלאומי, קיצור משך תקופת השוהים בחו"ל לנושא הקפאת קצבאותיהם, הגדלת הסכום המרבי לביטוח הלאומי לפי עשרה מהשכר הבסיסי, וכן ביטול קבלת דמי האבטלה למתמחים בתחום ראיית חשבון.
 
בדיון בנושא העברת כספים מענף ילדים לטובת הגירעון בקופת המדינה, ביקשו נציגי האוצר להמשיך עד לשנת 2014 את הוראת השעה הקיימת כיום המאפשרת במידה וקיימים עודפים כספיים בענף הילדים בביטוח הלאומי, להעבירם לגירעון קופת המדינה. יו"ר ועדת הכספים ח"כ הרב משה גפני אמר כי הוא לא יאפשר להאריך את הוראת השעה מעבר לסיום שנת 2010, כאשר ההצעה כלולה בחוק התקציב וההסדרים הנוגעים לשנת הכספים הנוכחית והבאה בלבד.
ח"כ חיים אורון אמר כי ההצעה היא הפך מההיגיון הבסיסי העומד מאחורי כל המושג של 'המוסד לביטוח הלאומי', כאשר האוצר מצהיר כי מדובר בקופה אחת וניתן לקחת ממנה לכל נושא שרק ירצו, וזאת במקום להבטיח את עתיד הענפים השונים המטופלים בביטוח הלאומי.
מנכ"ל הביטוח הלאומי הגב' אסתר דומיניסיני אמרה כי באופן שיטתי המדינה נסוגה מהנושא הסוציאלי, 'הגירעון שלנו עומד על מאה מיליארד ₪, התחייבויות מול תשלומים, ההצעה הנוכחית רק תגדיל אותה. במידה והוועדה תאשר את הוראת השעה, מבחינתנו הצעתו של יו"ר הוועדה שלא להאריך עד 2014, אלא להאריכה רק עד סיום השנה הבאה, היא הרע במיעוטו'.
 
הצעה נוספת שעלתה בוועדה נוגעת אודות קיצור משך תקופת השוהים בחו"ל לעניין הקפאת קצבאות הילדים וקצבאות שונות. נציגי משרד האוצר אמרו בדיון כי ע"פ המצב כיום כאשר אדם שוהה בחו"ל למשך חצי שנה הוא איננו זכאי לקבל את הקצבאות השונות, והם מבקשים לקצץ את התקופה מחצי שנה, לחודשיים, כאשר שוהים בחו"ל מעל לחודשיים לא יהיו זכאים לקבלם.
ח"כ ציון פניאן אמר כי הוא מציע לקצר את התקופה לשלושה חודשים ולא לחודשיים מאחר וישנם רבים שיוצאים לחופשת הקיץ למשך כחודשיים בחו"ל, ואין היגיון שיאבדו את קצבאותיהם בשל כך. מנכ"ל הביטוח הלאומי אמרה כי היא מסכימה לקיצוץ מחצי שנה, לארבעה חודשים, ח"כ חיים אורון אמר גם הוא כי זוהי התקופה הראויה במידה ויש לקצרה.
 
בנושא הגדלת הסכום המרבי לביטוח הלאומי מפי חמישה משכר הבסיס לפי עשרה, אמר מר עופר מנירב מלשכת רואי החשבון בישראל כי במחקר שערך בנק ישראל המהלך הזה לא הביא להכנסות לקופת המדינה אלא להפך, הביא לאובדן תקבולי מס ההכנסה בהיקף של כחצי מיליארד ₪. 'אומרים שילד צריך לגעת בקומקום כדי לדעת שזה רותח, ולהבא לא ייגע שוב, באוצר זה לא קיים, נפגעו ורוצים שוב לבצע זאת".
יהודה טלמון מלשכת ארגוני העצמאים בישראל אמר כי העלאת תקרת דמי הביטוח הלאומי תביא להקמת אלפי חברות ולהפסד הכנסות לקופת המדינה. עם זאת ע"פ הערכת אנשי האוצר, העלאת התקרה תגרום להכנסות של כ530 מיליון ₪ רק בשנת 2010.
 
בדיון נוסף ביקשו נציגי משרד האוצר להפסיק את מתן דמי האבטלה למתמחים אשר עוסקים בתחום ראיית החשבון מאחר והם אינם כמו שאר המובטלים ואינם יכולים לקבל הצעות עבודה בימים בהם הם עסוקים בהתמחות. "אין כל היגיון לממן דמי אבטלה לאדם שלא יכול לקבל מלשכת התעסוקה הצעת עבודה רלוונטית, זהו מצב מעוות בו הם מקבלים את דמי האבטלה, ואנו מבקשים לתקן זאת", אמרו נציגי משרד האוצר. בוועדה העלו חכי"ם טענות בדבר האפליה כאשר ההצעה היא אך ורק על מתמחים בנושא ראיית חשבון ולא בתחומים אחרים, יו"ר הועדה ח"כ הרב משה גפני, ביקש לקבל תשובות בנושא.

מאת: ירח טוקר, דובר יו"ר ועדת הכספים

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן