Skip to main content

חדשות

סקר: השפעת השתתפות בעלי מוגבלות בריאלטי על דעות קדומות

קטגוריה: חדשות לאנשי מקצוע

בתקופה האחרונה, נדמה כי ניתן לראות יותר ויותר אנשים עם מוגבלויות בתוכניות הריאלטי השונות.

סקר חדש של נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות בדק את השפעת השתתפות בעלי מוגבלות בתוכניות ריאלטי על דעות קדומות.

מהסקר עולה כי כמחצית מהצופים בתוכניות ריאלטי שינו את דעתם לטובה לגבי אנשים עם מוגבלות בעקבות הצפייה בתוכניות ריאליטי.

רק אחוז אחד מכלל הנסקרים טענו שהשתתפותם בתוכנית של אנשים עם מוגבלות השפיעה לרעה על דעתם כלפי אנשים עם מוגבלות.

באשר לתפיסות הצופים ביחס לסיכוי ההתקדמות בתוכניות ריאליטי התקבלה תמונה מורכבת. מי שרואה בסיכוי ההתקדמות דומה למתחרים האחרים (28%), תופסים באופן שוויוני אנשים עם מוגבלות.

אחוז זהה (28%) שטען לסיכוי גבוה של אנשים עם מוגבלות להצליח בתוכניות ריאליטי  התייחס למוגבלות כיתרון יחסי בשל הרחמים שהוא מעורר, זאת בעוד מי שתפס את סיכויי ההתקדמות נמוכים (17%) טען שהמגבלה מהווה מכשלה.

בנוסף, המרואיינים שנשאלו באופן ישיר האם תפיסתם לגבי אנשים עם מוגבלויות השתנתה בעקבות הצפייה בתוכניות אלה, הציגו דעות חלוקות. חלקם טענו שלא, בעיקר בשל דעה חיובית מוקדמת, וחלק טענו שדעתם השתנתה לטובה בשל כך שאנשים עם מוגבלות בתוכניות הריאלטי נתפסים כאנשים רגילים.

נוסף על כך, תוכניות הריאלטי נתנו לצופים נקודת מבט חדשה על אנשים עם מוגבלות ועל היכולת להשקיע ולהצליח למרות המוגבלות.

מכאן, שמהסקר עולה כי השתתפותם של אנשים עם מוגבלויות בתוכניות ריאליטי יכולה רק לשמר את הדעות החיוביות או לשפר את השליליות אך לא מובילה להרעה בתפיסתם.

 

לדברי אחיה קמארה, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות: "עמדות אלו הן מעניינות מכיוון שהן משקפות במובן כזה או אחר את האופן שבו החברה הישראלית תופסת אדם עם מוגבלות. בין היתר עולות כאן שאלות לגבי יכולתנו כחברה לראות את האדם לפני המוגבלות ולבחון את מידת התמודדותנו עם דעות קדומות כלפי אנשים עם מוגבלות.

תוכניות הריאליטי ימשיכו להתקיים וככל הנראה אנשים עם מוגבלות ימשיכו לקחת בהם חלק. ככל שהנראות של אנשים עם מוגבלות תמשיך ותתקיים סביר להניח כי המוגבלות כגימיק תקשורתי יחלש, ודמותם ואישיותם של המתמודדים ככל מתמודד אחר יהפוך לקריטריון המהותי להצלחתם או כישלונם בתחרות".

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן