Skip to main content

חדשות

פניות ציבור לגבי ביצוע בדיקות ”סינון שמיעה” ליילודים בבתי החולים

קטגוריה: Access Israel News


ישיבת מעקב לישיבה שהתקיימה בנושא ב- 26 במאי 2009.

הוועדה לפניות הציבור קיימה היום ישיבת ועדה נוספת בנושא פניות ציבור לגבי בדיקות ”סינון שמיעה” ליילודים בבתי החולים.

יו”ר הוועדה ח”כ אורי מקלב, ציין כי מטרת הישיבה הנוכחית היא לבדוק את ההערכות בבתי החולים לקראת ינואר 2010, המועד שבו יחוייבו כל הילודים לעבור בדיקות סינון שמיעה בבתי החולים ללא כל עלות כספית מצד היולדות. מדובר במהלך משמעותי ביותר שנעשה במשרד הבריאות.

יו”ר הוועדה ציין כי יחד עם העבודה המבורכת שנעשתה בנושא, יש להשקיע במערך הסברה להורים ולכלל האוכלוסייה לגבי חשיבות ביצוע הבדיקה בשלב מוקדם ככל האפשר והאיתור המוקדם ללקות שמיעה וכן חשיבות ביצוע המעקב אחר הבעיה שהתגלתה במסגרת קופות החולים והמכונים האודיאולוגיים.

גב` תלמה הרצנו, קלינאית תקשורת מנהלת השירות של אם וילד במשרד הבריאות ציינה כי
מנהל רפואה הוציא לאחרונה חוזר שמחייב את כל בתי החולים בארץ לבצע בדיקות סיקור שמיעה ליילודים החל מה-1 בינואר 2010.

לדברי הגב` הרצנו כל בתי החולים צריכים להיערך בהתאם מבחינת ציוד וכח אדם עד התאריך הנקוב. לדבריה, כיום כבר מתקיימות הבדיקות ב-10 בתי חולים בכל רחבי הארץ.
כמו כן החוזר מחייב את העברת תוצאות הבדיקה לקופת החולים שבה מבוטח היילוד.
לדברי הגב` הרצנו מתוך כ-160.000 לידות שמתבצעות בשנה כ-2% מהילודים עשויים שלא לעבור את הבדיקה בהצלחה. אלה שלא יעברו את הבדיקה בהצלחה יופנו להמשך בירור במכונים אודיאולוגיים.

הגב` הרצנו ציינה את חשיבות המעקב מצד ההורים. ”לא בהכרח כל ילוד, שנכשל בבדיקה הוא ילוד חרש אך על מנת לשלול זאת יש חשיבות רבה להמשיך במעקב ובברור” אמרה.
הגב` הרצנו ציינה כי בעקבות ביצוע הבדיקות לכל הילודים, ייתכן ויוצרו תורי המתנה ארוכים במכונים האודיאולוגיים, דבר שיכול להיות לרועץ, שכן זמן המתנה ממושך לבדיקה במכון אודיאולוגי יכול להיות קריטי עבור הילוד.

הגב` גלית כספי כהן, מנכל”ית מיח”א ציינה כי קיימת חשיבות רבה לאיתור בעיית לקות שמיעה בגיל מוקדם ככל האפשר. לדבריה, מתוך בדיקות שנעשו במיח”א התגלה כי ההורים היו הגורם המעכב לתחילת השיקום אצל הילדים עם לקויות השמיעה. לפיכך הדגישה כי הסברה בקרב ההורים הנה חשובה ביותר.

נציגי ארגונים וקלינאי תקשורת שנכחו בישיבה הדגישו את חשיבות המודעות וההסברה לנושא וחשיבות ביצוע הברור מוקדם ככל האפשר. כמו כן ציינו את המחסור בקלינאיות תקשורת באזורי הפריפריה, שלא מוכנים לעבוד בשירות הציבורי בגלל השכר הנמוך. בנוסף ציינו כי ילדים עם חירשות חלקית, חירשות רק באוזן אחת, לא מקבלים מענה הולם לבעייתם במסגרת משרד הבריאות וקופות החולים.

הגב` עירית לבנה, מפקחת על תחום הבריאות במשרד החינוך ציינה כי בדיקות השמיעה במסגרת מערכת החינוך מתבצעות באמצע כיתה א. ילד שמאותר כמי שלא עמד בקריטריונים של הבדיקה מקבל פתק להוריו שמופנים להמשך אבחון. לדבריה, ההוראה המפורשת היא לא לעדכן את גורמי החינוך לגבי הבדיקה אלא לעדכן רק את הורי הילד בנושא.

לדברים אלה ביקש יו”ר הוועדה ח”כ אורי מקלב לחייב את מבצעי הבדיקה לשלוח הודעה בכתב להורי הילד וכן לבצע שיחה טלפונית עם הורי הילד ולהסביר את חשיבות הבדיקה ומשמעותה.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן