Skip to main content

חדשות

פניות ציבור לגבי מדיניות לשכות הרווחה כלפי הורים נכים וילדיהם

קטגוריה: Access Israel News

הוועדה לפניות הציבור קיימה היום ישיבה בנושא פניות ציבור בנושא מדיניות לשכות הרווחה כלפי הורים נכים וילדיהם. הישיבה התקיימה בעקבות פנייה לוועדה מ”ארגון הפעולה של הנכים”. מהפנייה עולה כי ל”ארגון הפעולה של הנכים” מגיעות פניות של נכים, שנאלצו להתמודד בחוסר הצלחה עם נושא חזקה ומשמורת ילדים. הפונים טענו שהמצב כיום הוא שברוב המקרים נמנע מאבות או אמהות קבלת חזקה או משמורת על ילדיהם בשל נכותם. חמור מצבם של גברים מהם נמנעת משמורת בשל חזקת הגיל הרך. במקרה שנכות שני בני הזוג קשה נשללות כל זכויות המשמורת והילדים מוצאים מהתא המשפחתי לאומנה. נשים וגברים נכים ובעיקר בעלי נכות קשה נאלצים להתמודד עם פירוד כשברקע החמרה בריאותית, המביאה לנכות מגלות שבנושא החזקה והמשמורת מצבם חמור. עוד עולה מהפנייה כי לרובי גורמי הקביעה לעובדות סוציאליות מטעם בתי המשפט ובתי הדין, נוח לקבוע שנכים בלתי כשירים לגידול ילדיהם. פסיקת המשמורת ברוב המקרים משאירה את הנכה ללא ילדיו, או עם משמורת מצומצמת, כזו המנתקת את הנכה מילדיו. מדובר בפגיעה בילדים ובפגיעה חינוכית ממשית.

בישיבה נכחו הורים נכים שסיפרו את תלאותיהם מול משרד הרווחה ובתי המשפט לגבי המשמורת של ילדיהם. רוב הפונים ציינו כי תזכירי פקידות הסעד שקריים וחד צדדיים והעלו טענות קשות כלפי שירותי הרווחה באזור מגוריהם, שמתעללים בהם ולא מתייחסים אליהם יפה ובכבוד.

יו”ר הוועדה, ח”כ סופה לנדבר, אמרה כי הוועדה איננה בית משפט ותפקידה לא לפתור סכסוכים בין בני זוג. ח”כ לנדבר ציינה כי מטרת הוועדה לדאוג לכך שתתקבלנה החלטות שיהיו אך ורק לטובת הילדים. ”יש לזכור שמדובר בילדים שעוברים טראומה וצריך להקל עליהם ככל האפשר” , אמרה. לדברי ח”כ לנדבר, יש להבדיל בין נכות פיזית לנכות מנטלית של ההורה. כאשר יש נכות מנטלית, אסור להשאיר את הילד באחריות ההורה. במקרה של נכות פיזית המאפשרת תפקוד מנטלי מלא- ניתן ורצוי להשאיר את הילדים אצל ההורים.

מר קובי כהן, יו”ר ארגון הפעולה של הנכים בישראל, ציין כי פנייתו לוועדה הייתה במטרה לקדם את טובתם של הילדים עצמם, מתוך ראיה ותפיסת עולם שנכות אינה עילה לניתוק הילדים מהוריהם הנכים ויש להרחיב ולשנות את כללי החזקה והמשמורת ולהתאימם לציבור זה. כמו גם להרחיב את המסגרת החוקית על מנת ליצור הגנות לציבור זה במערך החקיקה הקיים. מר כהן ציין כי נכות איננה סיבה לניתוק הורים מילדיהם.

מר נחום עידו, אחראי על פניות הציבור במשרד הרווחה, ציין כי שירותי הרווחה פועלים אך ורק לטובת הילדים. הפנייה לשרותי הרווחה נעשית תמיד דרך בית משפט בעקבות סכסוך שקיים בין שני בני הזוג. לדבריו, ההורים כל כך מסוכסכים שאינם רואים את צרכי הילד וטובתו. מר עידו ציין כי במשרד הרווחה פועלים על פי בחינת מסוגלות הורית ולא מתייחסים לנושא הנכות. כמובן שבמשרד מבחינים בין נכה פיזי לבין נכה מנטלי ונפשי. למשל, במקרה של אדם שיש לו הפרעת התנהגות/מחלה נפשית שיכולה לסכן את הילד, הילד לא יהיה בחזקתו. לדבריו, כל המלצות פקידי הסעד מועברות לבתי משפט והוא סמכות הערעור. הערעור על ההחלטות נעשה בבתי משפט אך ניתן לערער גם במשרד הרווחה. מר נחום עידו הדגיש שבמשרד מעודדים את הקשר עם שני ההורים. רק בשנה האחרונה הצליח המשרד לחדש קשר של 1,200 זוגות .

ד”ר ליזה רובין, מנהלת המחלקה לאם ולילד במשרד הבריאות,ציינה שרופאים נותנים חוות דעת רפואית במידה ונדרשים לכך, אולם הסמכות לקבוע באם הילד יילקח מהוריו או לאו, איננה שייכת למשרד הבריאות.

מר איציק ניסני, חבר ועד ומנהל קו התמיכה של עמותת נאמ”ן (נפגעי ארוע מוחי), ציין כי חייבים להתחשב בנכות על מנת לקבוע מסוגלות הורית. מר ניסני דרש שיהיו מעורבים בהחלטות גם רופאים.

בסיכום הישיבה, יו”ר הוועדה, ח”כ סופה לנדבר הודיעה כי בכוונתה לפנות לשר הרווחה:
1. בבקשה לבדוק את כל המקרים שהגיעו לוועדה פעם נוספת.
2. בבקשה לחייב קיום הקלטה בכל הפגישות שבין פקידות הסעד וההורים הנתונים בסכסוך על משמורות הילדים.
3. לקבוע נוהל לפיו פקידת סעד היוצאת לחופשה תהיה לה מחליפה, כך שלא ייווצר ואקום בעת העדרה.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן