Skip to main content

חדשות

פניות ציבור לגבי תשלום בחניוני בתי החולים בעבור מבקרים מקרבה ראשונה שמאושפזים תקופה ממושכת

קטגוריה: Access Israel News

הוועדה לפניות הציבור קיימה היום ישיבת וועדה בנושא פניות ציבור לגבי תשלום בחניוני בתי החולים, עבור מבקרים מקרבה ראשונה של חולים, שמאושפזים תקופה ממושכת.

ח”כ אורי מקלב, יו”ר הוועדה, ציין כי המבקרים בבתי החולים מגיעים לשם בכדי לסעוד חולה ולא בכדי ליהנות. ברוב המקרים מדובר במבקרים שנקלעים למצב שבו הם צריכים לסעוד בן משפחה קרוב. הקשיים עמם מתמודד קרוב המשפחה של המאושפז, כוללים זמינות לשאר בני המשפחה בבית , הוצאות נוספות, הפסד ימי עבודה ובמקרים מסוימים אף לפיטורין.
ההרגשה בציבור היא שבתי החולים משתמשים בחניות כמנוף כלכלי נוסף ועל ידי כך האזרחים נפגעים. ח”כ מקלב הוסיף כי לפעמים מבקר נדרש לשלם מחיר חניה יומי כפול היות ומספר הכניסות לחניון מוגבל. מחיר החניה לקרוב מדרגה ראשונה של מאושפז, שמאושפז למשך תקופה ארוכה צריך להיכלל בסל השירותים שניתן לו בעבור מחיר האשפוז.
ח”כ מקלב ציין כי נתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת בנושא מצביעים על חוסר אחידות במחירי החנייה בין בתי החולים השונים. כמו כן חוזר משרד הבריאות (מס` 35/2008) מתאריך ה-31 ביולי 2008 קובע כי מטופלים הזקוקים לטיפול בבית-החולים בתדירות גבוהה יהיו פטורים מתשלום וכי מנהל בית-החולים יקבע מיהו הגורם האחראי למתן פטורים וידאג לפרסום מידע זה. כמו כן החוזר קובע כי על בית-החולים להעמיד שילוט בולט בכניסות לבתי-החולים, במרפאות ובמחלקות, המפרט את עלות החניה, הזכאות לפטור מתשלום והגורם מטעם בית-החולים המטפל במתן הפטור. בנוסף, על המידע בנושא תשלום דמי חניה להופיע בדפי המידע הכלליים המחולקים למטופלים ובני משפחותיהם. בחוזר מצוין כי ככלל, התשלום הוא כללי עבור יום אחד החל מהשעה 24:00 בלילה ומסתיים בחצות הלילה שאחריו, ללא הגבלה של מספר כניסות לחניון ויציאות ממנו במהלך אותו יום. ח”כ מקלב ציין כי בביקוריו בבתי החולים לא נתקל בשילוט שכזה.
ח”כ מקלב ציין כי פעמים רבות המאושפזים הם מבוגרים שמאושפזים לתקופות ארוכות או ילדים המאושפזים אחרי ניתוחים, וכל נושא תשלום המבקרים אותם בעבור החנייה אינו מקבל את הטיפול והיחס הנכון. ח”כ מקלב ציין כי בתי חולים רבים ממוקמים במרחק רב ממרכז העיר ולא תמיד התחבורה הציבורית נגישה אליהם.

ח”כ שלמה מולה, פנה לבתי החולים בבקשה למצוא הסדר הולם ולהרחיב את אוכלוסיית הזכאים לקבל פטור או הנחה בתשלום עבור החניה, בטרם המחוקק יחייב אותם לעשות זאת באמצעות חקיקה. ח”כ מולה הציע לכל בתי החולים לאפשר חניה חינם בשעה הראשונה בחניות בתי החולים. כמו כן תהה ח”כ מולה למה בשבתות ובחגים צריכים לגבות תשלום עבור דמי חניה בחניונים בבתי החולים? בנוסף תהה מדוע בשל מצוקת שטח, לא בונים חניות בקומות, על אף העלויות הגבוהות הכרוכות בכך. ”הרי סביר להניח שההשקעה תצדיק את עצמה בסופו של דבר”, ציין ח”כ מולה.

פונה שפנה לוועדה בנושא סיפר כי בתו בת השנה, הייתה מאושפזת מעל חודש ימים בבית חולים, ולפיכך הוא ואשתו נאלצו לשהות בבית החולים מידי יום ביומו. הפונה ציין כי היות ולא יכל לעמוד בתשלום הגבוה עבור החניה, פנה ביוזמתו לדובר בית החולים שטען בפניו כי מדובר בעקרון של בית החולים לא לאפשר חניה במחיר מופחת למבקרים. כשפנה לעובדת הסוציאלית של בית החולים נענה כי העובדת מנועה מלפנות בנושא להנהלת בית החולים, ”יש קריטריונים ברורים ואקבל נזיפה אם אעשה זאת” אמרה לו. הפונה ניגש להנהלת בית החולים ונאמר לו שרק לקרובי משפחה של המאושפזים במחלקת אונקולוגיה ניתנת הנחה. בסופו של דבר הנהלת בית החולים העניקה לו הנחה באופן חריג של מנוי חניה בסך 150 ₪ לחודש. ”לדעתי, קרוב משפחה של מאושפז למשך תקופה ארוכה מדרגה ראשונה צריך לקבל אפשרות לחנות בחינם. זהו דבר אלמנטארי, הקרובים לא נהנים להיות שם” אמר. הפונה תהה מדוע ברוב הקניונים ניתן לחנות בחינם ואילו בכל בתי החולים, חייבים לשלם סכומים גבוהים עבור החניה.

הגב` ציפי קיברסקי, הממונה על פניות הציבור במועצה הישראלית לצרכנות- ציינה כי יש לקבוע קריטריונים מי זכאי להנחה או לפטור מלא מחנייה בבתי החולים.

מר צבי לשץ, ראש היחידה לפיתוח עסקי ובקרה, מחטיבת הכספים של שירותי בריאות כללית,
ציין כי בכל בתי החולים של הקופה מיושם הנוהל של משרד הבריאות. החניונים מופעלים על ידי זכיינים. לדבריו, עלויות ההקמה של החניונים גבוהות מאוד ולבתי החולים אין את הכסף הדרוש לכך. ”ההכנסות מהחניונים מופנות לרכש לציוד רפואי בבתי החולים” ציין. עוד ציין מר לשץ כי קרובי מאושפזים במחלקות האונקולוגיה, בטיפול נמרץ ופגים המאושפזים לזמן ממושך מופנים לבקשות לקבלת פטור מתשלום למנהלים האדמיניסטרטיביים של בתי החולים.
לדבריו אין אחידות במחירים בחניוני בתי החולים יש מחירי מינימום ומקסימום שנקבעו בין 15 ל-20 ש”ח.

מר אברהם (אריק) פויר, מנהל הבטחון והתחבורה בבית חולים שערי צדק ציין כי בבית חולים צריכים לתת שירות. בית החולים מיישם את החוזר של משרד הבריאות ואף הרחיב אותו לאשפוזים ממושכים, מעל 14 יום מקבלים תג חניה חינם אחד לכל מאושפז.

מר יוסי שחר, משנה למנכ”ל המרכז הרפואי תל-אביב על שם סוראסקי ציין כי מצוקת החניה בבית החולים ידועה והטיפול צריך להיות מערכתי כולל. לדבריו, בית החולים הגיע להסדר עם הזכיין שמפעיל את החניון בסמוך לבית החולים לכבד את הסדרי החניה כפי שמחייב חוזר משרד הבריאות ולתת לאותן אוכלוסיות זכאיות פטור מתשלום עבור החניה.

מר אודי שאולוף, אמרכל בית החולים הדסה עין כרם ציין כי בית החולים סיים לאחרונה לבנות מבנה חניה מקורה עם 1,000 מקומות חניה בעלות של 50 מיליון ₪. החניון נבנה בשיטת ה- Bot ל-15 שנה. לדבריו בהליכי המכרז היו מתעניינים רבים ובסופו של דבר רק זכיין אחד ”הרים את הכפפה”, לבנות את החניון. לדברי מר שאולוף מידי יום נכנסים להדסה כ-10,000 כלי רכב ורק 10% מהם משלמים עבור החניה בבית החולים. לדבריו בית החולים מקיים את נוהל משרד הבריאות ואף הרחיב אותו באמצעות אפשרות לרכוש מנוי חניה חודשי בעלות של 150 ₪.
לדבריו רוב הבינוי בבתי החולים מתבצע באמצעות תרומות, והתורמים לא מעוניינים לתרום את כספם להקמת חניונים בבתי החולים.

מר עמית קדם, מנכ”ל חברת סנטרל פארק ציין כי הרושם שנוצר בציבור, שחניונים הפכו לאפשרות הכנסה כספית לבתי חולים. אין חניה חינם בשום מקום. לדבריו, בניית מקום חנייה ותחזוקה כרוכה בהוצאה כספית גדולה. מדובר בסדרי גודל של 15,000 $. לדברי מר קדם, מחירי החניה הנגבים בבתי חולים בארץ הם בין הנמוכים בעולם. לדעתו, סבסוד מחירי החניה ובניית חניונים נוספים יבואו על חשבון הוספת מיטות אשפוז. לדבריו, תחבורה ציבורית הנגישה כמעט לכל בתי החולים, הוא הפתרון האולטימטיבי לבעיה. לדברי מר קדם, סבסוד צריך להינתן רק במקרים מאוד יוצאי דופן.

מר יהודה רון, סמנכ”ל בכיר לתכנון ובינוי במשרד הבריאות ציין כי למשרד אין תקציב לחניונים לא להקמתם ולא להפעלתם. הזכיינים שמפעילים את החניונים אינם פילנתרופים ועליהם חלות כל ההוצאות השוטפות. רוב בתי החולים גירעוניים. בסדר העדיפויות של המשרד עומד נושא שיפור התנאים בבתי החולים הפסיכיאטריים ורכישת ציוד רפואי.
מר רון הודה כי הבעיה קיימת ולפיכך הודיע כי יעלה את הסוגיה בפורום הנהלת המשרד על מנת לגבש נהלים במטרה להקל על קרובי המאושפזים לתקופות ממושכות. כמו כן הודיע כי ידאג לפרסם באתר האינטרנט של המשרד מידע בנושא.

מר ניר פרלמן, מנהל תחום מינהל ומשק במשרד הבריאות ציין כי חוזר מינהל רפואה מחייב רק את בתי החולים הממשלתיים ולא מחייב את בתי החולים של קופות החולים ואת בתי החולים הפרטיים. מר פרלמן הודה שהמשרד לא מבצע בקרה לגבי השילוט שמוצב בבתי החולים בנושא.

בסיכום הישיבה הודיע יו”ר הוועדה, ח”כ אורי מקלב ציין את רמת שירותי הרפואה שניתנים בכל בתי החולים בארץ יחד עם זאת הודה כי סוגיית החניונים זה חלק מהשירות שכן לא מדובר במותרות. לדבריו, הפרוצדורה שכרוכה בקבלת הפטור וההנחה גורמת לאנשים רבים להתייאש באמצע התהליך. לפיכך הודיע ח”כ מקלב כי יפנה לסגן שר הבריאות, הרב ח”כ יעקב ליצמן בבקשה לגבש נוהל אחיד וברור שיחייב את כל בתי החולים בארץ לגבי חובת השילוט והידוע של כל המאושפזים בכל בתי החולים ולגבי זכאותם להנחה או לפטור מתשלום בחניונים ובאילו מקרים מדובר. כמו כן בכוונתו לבקש לבצע פיקוח ובקרה בנושא בקרב אנשי המשרד.
יו”ר הוועדה הודיע כי הוועדה תקיים ישיבת מעקב בנושא.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן