Skip to main content

חדשות

פניות ציבור של ניצולי שואה במצוקה, שאמורים לקבל סיוע מהמדינה

קטגוריה: Access Israel News

הודעה לעיתונות מטעם ועדה לפניות הציבור

הוועדה לפניות הציבור קיימה היום ישיבה בנושא פניות ציבור של ניצולי שואה במצוקה, שאמורים לקבל סיוע מהמדינה.

הישיבה התקיימה בעקבות פנייה לוועדה מעמותת ”כן לזקן”- לקידום זכויות הזקנים.
מפניית עמותת ”כן לזקן” עולה כי: הטפסים שנשלחו לניצולי השואה ששהו במחנות ובגטאות שעד כה לא היו זכאים לקצבה חודשית כלשהי מגורם כלשהו במטרה לקבל סיוע מהמדינה, מכילים מספר עמודים רב (כ-13 עמודים), קיימת חדירה לתחום הפרט באמצעות שאלות על רכוש והכנסות של ניצולי השואה, הטפסים נשלחו בשפה העברית בלבד ובחלק מהמקרים נשלחו לניצולי שואה שנפטרו, בפרסום ההודעה הראשית לא מצוינים טלפונים של הלשכה לשיקום נכים, אלא בטפסים בלבד, שכאמור מספרם רב והטלפון בהם אינו מודגש דיו עבור קריאה של אוכלוסיית היעד המבוגרת. כמו כן, לא נפתחו קווי סיוע טלפוניים בשפות נוספות מעבר לעברית ולרוסית.

יו”ר הוועדה, ח”כ סופה לנדבר, ציינה בתחילת הישיבה שבישראל חיים היום כ-90,000 ניצולי שואה, מתחת לקו העוני. ח”כ לנדבר ברכה על החלטת הממשלה לסייע לניצולי שואה ששהו בגטאות ובמחנות שעד כה לא קיבלו סיוע כלשהו מאף גורם, אך ציינה כי לאלמנט הזמן יש מימד חשוב מאוד בכל תהליך הסיוע. ח”כ לנדבר ביקשה לדעת כיצד הורכבה הרשימה שלפיה נשלחו הטפסים ומדוע הטפסים לא תורגמו לשפה הרוסית למרות שמשרד הקליטה הציע סיוע בתרגום הטפסים. לדבריה ”בכל יום מתים כ-35 ניצולי שואה, אין זמן, צריך להזדרז ולעשות הכל כדי שמרבית ניצולי שואה הזכאים לקבל סיוע יוכלו להנות ממנו במהירות”.
ח”כ לנדבר דרשה ממשרד האוצר לצאת במסע פרסום בכל אמצעי התקשורת הכתובה והאלקטרונית בדבר הזכאות לסיוע לניצולי השואה ולהסביר בדיוק מי זכאי לקבל את הסיוע.

עו”ד יפעת סולל מעמותת ”כן לזקן” ציינה כי בשבועות האחרונים פנו לעמותה אנשים שקיבלו את הטפסים ונבהלו. לדברי עו”ד סולל, האנשים לא הבינו מה עליהם לעשות כיצד עליהם למלא את הטפסים. לדבריה, בטפסים דורשים מידע רב מהניצולים, הטפסים מכילים מלל רב. לדבריה, אנשים רבים שכן זכאים לסיוע לא קיבלו את הטפסים לעומת זאת, אנשים שלא זכאים לסיוע כי הם מקבלים רנטות מגרמניה, כן קיבלו את כל הטפסים. עו”ד סולל פנתה לנציגי הממשלה לסייע לאנשים למלא את הטפסים ולפרסם, מי זכאי לסיוע זה, באמצעי התקשורת השונים.

מר רפי פינטו, מנהל הלשכה לשיקום נכים במשרד האוצר, ציין כי בחודשים נובמבר 2007 וינואר 2008 התקבלו שתי החלטות ממשלה בדבר תוכנית סיוע לניצולי שואה ולקשישים נזקקים. לפי תוכנית סיוע זו, ניצולי שואה שעד כה לא קיבלו קצבה חודשית ממשלת ישראל, גרמניה או כל מדינה אחרת, יהיו זכאים לקצבה חודשית בסך 1,000 ש”ח, ”שובר שירותים” שנתי בסך 2,400 ש”ח והטבות נוספות שיקבעו בהצעת חוק התוכנית להגדלת גמלאות הבטחת הכנסה לקשישים נזקקים ולסיוע לניצולי שואה (תיקוני חקיקה), התשס”ח-2008. במטרה לאתר את ניצולי השואה החיים בישראל העונים על הקריטריונים לזכאות המוזכרת לעיל, נשלחו טפסים בני 13 עמודים לבתי כ-7,500 ניצולי שואה.
מר פינטו ציין כי הטפסים אמנם חוברו על-ידי הלשכה לשיקום נכים בתיאום עם משרדי ממשלה שונים, אך בפועל טפסים אלו נשלחו על-ידי ועידת התביעות. הדבר נעשה כך, מאחר ורשימות ניצולי השואה הזכאים לקצבה חודשית מ”קרן סעיף 2”, או על-פי הסכם השילומים עם גרמניה (חוק הפיצויים הפדראלי הבסיסי של מערב גרמניה הידוע גם בשם BEG) או על-פי חוק נכי רדיפות הנאצים, התשי”ז-1957, נמצאות בידי ועידת התביעות ומטעמי צנעת הפרט אין ביכולתה להעביר ללשכה לשיקום נכים רשימות אלה. אשר על כן, אין ללשכה לשיקום נכים כל מידע לגבי הניצולים אליהם נשלחו הטפסים, למעט אותם ניצולים שיוצרים עמם קשר בגין שליחת טפסים אלו.
מר פינטו ציין כי במטרה להגיע לכל אותם ניצולי שואה שלא ענו על טפסי מילוי הבקשה, בכוונת מדינת ישראל לפנות בעוד כחודש-חודשיים לאותם ניצולים בשני שלבים – בשלב הראשון ישלח לביתם מכתב נוסף; בשלב השני ישלחו לביתם מתנדבים בשפות שונות לטיפול פרטני בכל אחד מניצולי שואה אלה. לדברי הלשכה לשיקום נכים, הלשכה מגייסת מתנדבים בשפות שונות.
לדבריו, מתוך ה- 7,500 טפסים שנשלחו, עד כה נתקבלו כ-2,500 טפסים חזרה בתוך חודש ימים בלבד. מתוכם כ-200 ניצולי שואה ענו על הקריטריונים של תוכנית הסיוע ומקבלים קצבה חודשית בסך 1,000 ₪ רטרואקטיבית מה-1 לאוקטובר 2007, ו-1,000 ניצולים אחרים המקבלים אוטומטית זכאות זו מאחר ויש בידי המדינה נתונים אודות היענותם על קריטריונים. כלומר, עד כה כ-1,200 ניצולי שואה מקבלים בפועל את הקצבה החודשית בגין תוכנית סיוע זו.
מר רפי פינטו ציין כי ב- 1/3/08 מדינת ישראל התחייבה שתתחיל לשלם לניצולים את הכסף ואכן כ-1,200 ניצולים כבר קיבלו את הכסף.
לדבריו, בלשכה ממשיכים לקבל כ- 250 בקשות בשבוע. בדיקת הבקשות לוקחת כיומיים ואז מתקבלת החלטה לזכאות או לא. במשרד האוצר- הלשכה לשיקום נכים פועל מרכז מידע שנותן מענה בשפות רבות בטלפון 03-5682651.
מר פינטו ביקש להפסיק את ההתקפות על הלשכה לשיקום נכים והזכיר כי מאחורי כל התקפה עומדים אנשים שעובדים מכל הלב וסופגים עלבונות רבים.

מר משה בר סימנטוב, רפרנט רווחה, אגף תקציבים במשרד האוצר, ציין כי לאחר הדברות רבה שכללה גורמים רבים אותרה קבוצת ניצולי שואה ”שנפלה בין הכסאות” שלא קיבלו סיוע משום גורם, למרות שהיו במחנאות ובגטאות.
לדברי בר סימנטוב, הפעולה שנעשתה לאיתור הניצולים הזכאים לסיוע היא רחוקה מלהיות מושלמת. מחד, לא הצליחו להגיע לכל אוכלוסיית הזכאים לסיוע ומאידך פנו לאוכלוסיות ניצולים שכבר מקבלת סיוע.
לדבריו, תרגום הטפסים לרוסית היה מאריך את התהליך אך הודה כי קיימת מחשבה לתרגם את הטפסים לרוסית. לדברי בר סימנטוב, כל משפחה שקיבלה טפסים והטפסים שהגיעו, הגיעו על שם בן אדם שנפטר, המשפחה תהיה זכאית לתשלום רטרואקטיבי החל מה- 1 באוקטובר 2007.

מר נח פלוג, יו”ר מרכז הארגונים של ניצולי השואה, טען כי מרכז הארגונים של ניצולי השואה פעל רבות על מנת שכל הניצולים שלא קיבלו שום סיוע מגרמניה ומישראל יקבלו סיוע כלשהו. המרכז ניהל משא ומתן עם ממשלת גרמניה והשיג לאלה שהיו במחנות מעל ששה חודשים ובגטאות מעל ל-18 חודשים רנטה לכל חיים בגובה 270 יורו . אך הייתה קבוצה שהגרמנים לא הכירו ב”ותק” שהייתם בגטו ולפיכך לא קיבלו סיוע כלשהו. מר פלוג ביקש לפרסם בכל אמצעי התקשורת את הזכאות לסיוע וכן לתדרך מתנדבים רבים שיוכלו לסייע במילוי טפסים.

עו”ד עירית וייסבלום, הלשכה המשפטית במשרד הפנים, ציינה כי משרד ראש הממשלה העביר כ- 82,000 רשומות למשרד לבדיקה. מתוך הרשימה נמצא שכ- 13,090 ניצולים נפטרו.

הגב` שרה כהן, מנהלת מחלקת הרווחה במשרד הקליטה, ציינה כי משרד הקליטה הציע את עזרתו בהכנת חוברת מידע תרגום מידע לרוסית. ההצעה עדיין קיימת אולם אף אחד לא פנה למשרד הקליטה בבקשה לסייע במשימת התרגום.

נציגי העמותות והארגונים של ניצולי השואה שנכחו בישיבה ביקשו לשתף פעולה עם הלשכה לשיקום הנכים ולהעביר רשימות המצויות בידם ללשכה לשיקום נכים בדבר פרטי הניצולים על מנת לזרז את הליך הטיפול בניצולים. כמו כן נציג אחד הארגונים ציין בישיבה כי קיימת אפליה בהצעה החדשה, לגבי אנשים שהגיעו לישראל בשנות הארבעים לחייהם, למרות ששהו בגטאות ובמחנות, הם אינם זכאים לסיוע כלשהו כי הם מקבלים פנסיה מהארץ על עבודתם בה.


בסיכום הישיבה יו”ר הוועדה, ח”כ סופה לנדבר הודיעה כי היא פונה ללשכה לשיקום נכים במשרד האוצר בבקשה:
• להתקשר טלפונית לאנשים שלא החזירו את הטפסים ולהסביר להם כיצד למלא אותם.
• לשתף פעולה עם משרד הקליטה בבקשה לתרגם את הטפסים לרוסית.
• לפנות לעמותות ולארגונים של ניצולי שואה למתן פרטים על החברים בהם.
• לערוך סמינר בהשתתפות כל נציגי הארגונים על מנת שיהיו בקיאים במידע ובמילוי הטפסים על מנת שיוכלו לסייע לניצולים.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן