Skip to main content

חדשות

תאור פרויקט נגיש בתפישת "תכנון אוניברסלי"

קטגוריה: חדשות לאנשי מקצוע

תאור פרוייקט של משרד האדריכלים LCM מארה"ב שזכה להוקרה בארה"ב . מדובר במבנה נגיש מעבר לסטנדרטים המוגדרים ב ADA ומבלי שיורגש שנעשה תכנון מיוחד לאנשים עם מוגבלות.

תרגום באדיבות תומר אילן.

 

התכנון שביצע משרד האדריכלים  LCM Architectsלמשרדי Access Living משלב תפיסות "עיצוב אוניברסאלי" ובנייה ירוקה ושמות את הבניין בשורה הראשונה של בנייה מסחרית במאה ה-21. עמותת Access Living שנוסדה ב-1980 בשיקגו פועלת לאינטגרציה של אנשים עם מוגבלות בכל ההיבטים של חיי הקהילה. נשיאת Access Living, מארסה בריסטו נפגשה עם ראש העיר שיקגו ריצ'רד דיילי וקיבלה את תמיכתו בבניית משרדים לעמותה המממשים את עקרונות העיצוב האוניברסאלי. Access Living רכשה מגרש בבעלות העירייה במרכז שיקגו. העירייה דרשה שהפרויקט יבוצע על פי תקני LEED לבנייה ירוקה כך שישלב בין עיצוב אוניברסאלי וקיימות, שני עקרונות עם סינרגיה חזקה ביניהם. בסופו של דבר, הפרויקט בוצע על פי תקן LEED Gold.

 

כצעד ראשון בתהליך התכנון כונסו עובדי ולקוחות Access Living, האדריכל והמהנדסים וחברי קהילת הנכים לסימפוזיון. המשתתפים דנו במבנה, חלל אחרי חלל, תוך מציאת פתרונות לבעיות. תוצר הסימפוזיון היה מסמך שהפך לבסיס לכל תהליך התכנון והעיצוב. כל היבט של משרדי Access Living נבחן מנקודת מבט של עיצוב אוניברסאלי ומקיים.

 

בנוסף לתכנון המבנה, משרד LCM טיפל גם בעיצוב הפנים והגדיר דרישות לריהוט וגימורים במשרדים. בכל שלבי העיצוב ניתן דגש לפן הכלכלי. שימוש במוצרי מדף אפשר עמידה בתקציב והוכיח שבהינתן תשומת הלב המתאימה, עבודה לפי עקרונות העיצוב האוניברסאלי והירוק לא חייב לגרום לעלויות חריגות. נעשה שימוש רב ככל האפשר במוצרים סטנדרטיים הנמצאים בשימוש רחב בסביבה משרדית רגילה. הדבר תרם לעמידה בתקציב ויצר סביבה משרדית שתאמה לציפיות הלקוח.

 

LCM עיצבה מבנה "מודרני שקט" עבור Access Living על מנת שישתלב היטב בקהילה הסובבת לו. המבנה ששטחו כ-4500 מ"ר כולל חלל בנוי עם קיר זכוכית לאורך שדרות שיקגו. הבניין בן ארבע קומות כולל מרתף חנייה וגג "ירוק" וכן גינה צמודה.

 

כשמתקרבים לבניין מיד ניתן לשים לב לעקרונות העיצוב האוניברסאלי. פס בעל צבע וטקסטורה מנוגדת עובר לאורך המדרכה וממשיך לכניסה ללובי כפס צבע לעזור למבקרים לזהות את הכניסה לבניין ולהוביל את המבקרים לדלפק הקבלה. המדרכה המחוממת נשארת פנויה ויבשה בחורף ודלתות אוטומטיות מאפשרות כניסה לבניין ללא מאמץ פיזי.

 

בבניין יש דוגמאות רבות של המטרות החופפות של עיצוב אוניברסאלי ושל עיצוב ירוק. אמצעים לחסכון באנרגיה כוללים סנסורים להפעלת תאורה שמשלבים ביעילות אור טבעי ומלאכותי תוך מתן תאורה איכותית עבור אנשים עם מגבלת ראייה. מערכת מיזוג האוויר פועלת לפי אזורים ומסייעת לאנשים עם קשיים בויסות חום גופם.

 

פריטים נוספים המדגימים את העיצוב האוניברסאלי הם חדרי השירותים הציבוריים ללא דלתות ומעליות עם דלתות דו-צדדיות המסייעים לתנועה בכסא גלגלים. שקעי חשמל ממוקמים כ-60 ס"מ מעל הרצפה על מנת לאפשר גישה נוחה לאנשים המשתמשים בכסא גלגלים ולאנשים שקשה להם להתכופף.

 

בבחירת הריהוט והמשטח לרצפה היה צורך להביא בחשבון מגוון רחב של צרכים פיזיים שונים. למשל, בזמן ששטיח נבדק עבור תנועה חלקה בכסא גלגלים, הדוגמא של השטיח גרמה להתקף לאחד העובדים. הפתרון היה להשתמש בשטיח עם דוגמא מעומעמת יותר וכן עם מסגרת בצבע ניגודי לסייע לאנשים עם לקויי ראייה. גם עמדות העבודה תוכננו לתת מענה למספר רב של צרכים. לאחר סדרת בדיקות, חברת Steelcase התאימה את אחד ממוצרי הריהוט המשרדי הסטנדרטיים שלהם על מנת לאפשר יותר מקום לכפות הרגליים לאנשים המשתמשים בכסא גלגלים. מאוחר יותר, החברה הפכה את ההתאמה לאופציה סטנדרטית במוצריהם.

 

עם 5 זכיות בפרסים חשובים וקבלת אישור LEED Gold, המבנה זכה לעניין רב בקרב אדריכלים ויזמים. רבים שואלים מהי העלות הנוספת לעמידה בדרישות העיצוב האוניברסאלי והירוק. התוספת בפועל הייתה מינימאלית מכיוון שכמעט כל המוצרים שנעשה בהם שימוש היו זמינים מהמדף.

 

התכנון של LCM למשרדי Access Living הוא מהדוגמאות הראשונות של אדריכלות מסחרית בארה"ב ששילבה בהצלחה בין תפיסות הקיימות והעיצוב האוניברסאלי. רבים מאמינים שזו "הסנונית הראשונה" המבשרת על בניינים רבים שייבנו במאה ה-21: בניינים ברי-קיימא שכולם יכולים להשתמש בהם.

 

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן